کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس:

۸۰درصدسؤالات‌از وزرا توسط نمایندگان حامی دولت مطرح می‌شود/ در دولت گذشته سؤالات بیشتر بود

20 مرداد 1394 ساعت 21:32

عضو حقوقدان هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه ۸۰ درصد سؤالات از وزرا توسط نمایندگان حامی دولت مطرح می‌شوند، گفت: سؤال از وزرا ساده‌ترین و نرم‌ترین راه برای نظارت مجلس بر عملکرد دولت است.


به گزارش جهان، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو حقوقدان هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر مجید انصاری معاون پارلمان رئیس‌جمهور درباره سؤالات نمایندگان از وزرا، اظهار داشت: موضوع سؤال نمایندگان مجلس از وزرا مبنای قانون اساسی دارد یعنی از آن آغازی که قانون اساسی نوشته شده چند راه نظارتی برای مجلس پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه نظام حکومتی ما که یک نظام حکومتی نیمه پارلمانی-نیمه ریاستی است، لذا طبیعی است که دولت‌ها بر اساس همین قانون اساسی روی کار می‌آیند، کاندیداهای ریاست‌جمهوری بر اساس همین قانون اساسی رئیس‌جمهور می‌شوند و همه با هم باید همه قانون اساسی را قبول داشته باشیم، یعنی همه مسئولان باید تمام قانون اساسی را قبول داشته باشند نه اینکه بخشی از آن را قبول داشته باشند و بخشی را قبول نداشته باشند و این بحث کاملاً روشنی است.

این عضو حقوقدان هیأت رئیسه مجلس بر همین اساس یادآور شد: قانون اساسی ۳ راه برای نظارت مجلس بر عملکرد دولت و وزرا پیش‌بینی کرده است، یک راه استیضاح است، یک طریق تحقیق و تفحص و دیگری سؤال از وزراست و اتفاقاً بین این ۳ راه، سؤال از وزرا ساده‌ترین و نرم‌ترین راه برای نظارت مجلس بر عملکرد دولت است.

دهقان تصریح کرد: موضوع سؤال از وزرا هم ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد، اگر کسی ارزیابی کند متوجه می‌شود حدود ۸۰ درصد سؤالاتی که مطرح می‌شوند مربوط به مسائل حوزه‌های انتخابیه نمایندگان مجلس است و اتفاقاً نکته جالب اینجاست که بسیاری از این سؤالات توسط کسانی مطرح می‌شوند به اکثریت قریب به اتفاق این وزرا رأی اعتماد دادند و مشهور به حمایت از دولت هم هستند.

وی گفت: اگر کسی سؤالات نمایندگان از وزرا را آنالیز و بررسی کند تأیید می‌کند که بیش از ۸۰ درصد سؤالات مربوط به حوزه‌های انتخابیه افراد است و از طرف نمایندگانی پرسیده می‌شود که به این وزرا رأی دادند و معروف به «حامیان دولت» هستند، این افراد در عین حال که از دولت حمایت می‌کنند، اما بر مسائل حوزه انتخابیه‌شان نیز حساس هستند و درصدد رفع مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌شان هستند و تقاضاهایی از وزرا دارند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: موضوع سؤال نمایندگان از وزرا در همه دولت‌ها بوده و فقط مربوط به دولت روحانی نیست، اگر دوران دولت گذشته را بررسی کنیم می‌بینیم که آن زمان سؤالات نمایندگان از وزرا بیشتر از این بود و بسیاری از آنها هم در صحن علنی مطرح می‌شدند، اما الآن تعداد زیادی از سؤالات نمایندگان از وزرا با توجه به مدیریتی که در مجلس در حال انجام است، اصلاً در صحن پارلمان مطرح نمی‌شوند.

وی متذکر شد: به عنوان مثال این سؤالات در جلسات مشترکی بین برخی از اعضای هیأت رئیسه، وزیر مربوطه و نماینده یا نمایندگان سؤال‌کننده حل و فصل و جمع می‌شوند، تلاش هیأت رئیسه مجلس بر این است که سؤالات از وزرا در همان جلسات کمیسیون‌های تخصصی به نتیجه برسند و اصلاً در صحن علنی مطرح نشوند.

دهقان با بیان اینکه سیاست و مشی هیأت رئیسه مجلس این است و ما آن را طی می‌کنیم، گفت: واقعاً ریشه سؤالات از وزرا توقعاتی است که مردم از نمایندگان دارند و این توقعات را همه با هم ایجاد می‌کنند؛ وقتی رئیس‌جمهوری می‌آید و شعارهای سنگینی می‌دهد طبیعی است که توقعات مردم بالا می‌رود و از دولت مطالبه می‌کنند و بر نمایندگانشان فشار می‌آورند، به همین دلیل وکلای ملت هم موضوعات را از طریق مطرح کردن سؤال از وزرا را پیگیری می‌کنند.

محمد دهقان خاطرنشان کرد: توقعاتی که خواسته یا ناخواسته دولت‌ها یا خود نمایندگان ایجاد می‌کنند، موجب مطالبه مردم می‌شود و از آنجایی که مردم راحت‌ترین دسترسی را به نمایندگان مجلس در مقایسه با سایر مسئولان حکومت دارند، مشکلاتشان را از طریق وکلای ملت پیگیری می‌کنند.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس آیا وارد بودن سؤال باید رأی‌گیری شود یا قانع‌کننده بودن یا نبودن پاسخ‌های وزیر مربوطه؟، توضیح داد: برداشت ما در هیأت رئیسه نسبت به آیین‌نامه متفاوت است، شخصاً برداشت من این است که باید وارد بودن یا نبودن سؤال رأی‌گیری شود و اگر این موضوع به رأی نمایندگان گذاشته شود، اثر رأی‌گیری در اکثر موارد متفاوت خواهد شد ولی برخی از مسئولان مجلس برداشتی متفاوت از آیین‌نامه داشتند و معتقد بودند باید قانع‌کننده پاسخ‌های وزیر به رأی گذاشته شود، این مسئله هم یک موضوع تخصصی است و ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد و مربوط به این دولت هم نیست.


کد مطلب: 438168

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/438168/۸۰درصدسؤالات-از-وزرا-توسط-نمایندگان-حامی-دولت-مطرح-می-شود-گذشته-سؤالات-بیشتر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com