سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

صدور دستور افزایش تولید نفت توسط زنگنه

سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 438120
وزیر نفت در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های بهره بردار نفت و گاز، امور بین‌الملل شرکت نفت و شرکت پایانه‌های نفتی دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات روزانه نفت ایران را صادر کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت با صدور دستوراتی به مدیران عامل شرکت‌های بهره بردار نفت و گاز، مدیریت امور بین‌الملل شرکت نفت و شرکت پایانه‌های نفتی خواستار افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات روزانه نفت ایران شده است.

بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت بهره بردار نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون تمام برنامه‌های لازم برای افزایش تولید نفت و گاز در مناطق نفت‌خيز جنوب تدوین شده است، گفت: عملیات بازگشت به سقف پیش از تحریم در كمترين زمان ممكن انجام خواهد شد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اعلام اینکه مناطق نفت‌خيز جنوب به عنوان بزرگترين توليد كننده نفت ايران، حدود ۸۳ درصد نفت و ۱۶ درصد گاز كشور را تامين مي كند، اظهار داشت: با توجه به توافق انجام شده و لغو تحريم‌ها و همچنين فراهم شدن زمينه صادرات بيشتر نفت، آمادگي داريم در مدت ۳ روز توان توليد نفت خام را به ميزان حداكثري كه مورد نظر وزير نفت است، افزايش دهيم.

پایانه‌ها آماده میزبانی نفتکش‌های خارجی

سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی هم اردیبهشت ماه سال جاری در گفتگو با مهر از افزایش توان صادرات نفت در پایانه های نفتی ایران به ۶ میلیون بشکه در روز خبر داد و اعلام کرده بود: در صورت افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت، ظرفیت عملیاتی لازم برای صادرات نفت در پایانه‌ها وجود دارد.

در همین حال، شرکت پایانه‌های نفتی ایران از تکمیل تعمیرات اساسی، دوره و به روز سازی تاسیسات فراساحلی، اسکله‌ها و مخازن ذخیره سازی نفت کشور در پایانه خارگ به عنوان بزرگترین ترمینال صادرات طلای سیاه ایران در خلیج فارس خبر داده است.

شرکت ملی نفت ایران بهار سال جاری برای نخستین بار موفق به ثبت رکورد صادرات هفت میلیون بشکه نفت در یک روز و در سقف سهمیه اوپک شده به طوری که در این عملیات صادراتی هشت پهلوگاه در پایانه نفتی خارگ به طور همزمان درگیر شدند و پس از ١٠ سال امکان صادرات هفت میلیون بشکه در یک روز فراهم شد.

تاکنون تعمیرات اساسی، نوسازی و بازسازی ۱۵ بازوی بارگیری در اسکله ها، پهلوگاه های ۵ و ۶ اسکله تی در جزیره خارگ و سه دستگاه گوی شناور در این پایانه نفتی به پایان رسیده و آماده پهلو دادن به کشتی‌های غول پیکر نفتکش ایرانی و خارجی است.

بازگشایی بازارهای جدید نفتی

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها رابطه و تماس شرکت نفت با مشتریان نفتی به ویژه در اروپا قطع نشده است، گفته است: در صورت کاهش فشار از روی خریداران، امکان افزایش صادرات نفت کشور وجود دارد.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم با بیان اینکه هم اکنون ساختار و برنامه ویژه این افزایش تولید و صادرات نفت تعریف شده است، گفته است: در شرایط فعلی برنامه‌ریزی، مدت‌زمان و روش انجام کارها را هم مشخص شده است.

معاون وزیر نفت تاکید بر اینکه سال گذشته برای بیشتر میادین نفتی مهم‌ یک ‌بار به ‌صورت آزمایشی، برنامه افزایش تولید نفت اجرایی و عملیاتی شده است، اظهار داشت: امسال دستور اجرای برنامه افزایش تولید برای همه میادین نفتی صادر شده است و این برنامه را برای همه میادین نفتی، تکرار خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در قالب یک برنامه کوتاه مدت دو ماهه پس از لغو تحریم‌ها، ظرفیت جذب بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰‌ هزار بشکه اضافه تولید نفت برای ایران وجود ندارد، تبیین کرد: بر این اساس شرکت ملی نفت ایران می‌تواند تولید نفتش را در کمتر از یک ماه به این ارقام افزایش دهد.

به گفته جوادی، افزایش بیش از ۵۰۰ هزار بشکه تولید و صادرات نفت ایران به ‌لحاظ شرایط عرضه و تقاضا در بازار، به ۶ ماه تا یک‌ سال زمان نیاز دارد، تاکید کرد: ایران تا یک سال آینده می تواند به حدود سهمیه تولید نفت قبل از تحریم‌ها برسد.

جوادی در پایان خاطرنشان کرد: به زودی تعدادی کشور که به خاطر تحریم به آنها نفت نمی‌فروختیم، به بازارهای صادراتی نفت‌ ایران اضافه ‌می‌شوند و بعضی کشورها هم که حتی پیش از تحریم به آنها نفت نمی‌فروختیم، در ردیف مشتریان جدید قرار خواهند گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امید
با سلام....
بنده یکی از کارکنان اقماری هستم که بر روی دکل حفاری کار می کنم و ارتباط مستقیمی با تولید نفت داریم.... خواستم بگم که جناب زنگنه بر خلاف اسمی که در تبلیغات از خود درکرده، در این دو سال وزارت تمام انگیزه ها رو از پرسنل نفت گرفته و عملا اگر یهزنظرسنجی تو وزارت نفت صورت بگیره مطمئن باشید 95 درصد پرسنل موافق استیضاح و برکناری زنگنه هستند...استیضاح و برکتاری زنگنه خواست تمام ملت است.... نمایندگان باید تا قبل از اینکه شرکت های خارجی بیایند و فسادها و رشوه هایی مثل کرسنت به وجود بیاد، باید زنگنه رو استیضاح و برکنار کنند....