جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

تاثیر مخرب شب‌کاری بر سلامت زنان شاغل

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 437899
تحقیقات جدید بر روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که تغییر شیفت های کاری و الگوی نامنظم خواب می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، یافته ها نشان می دهد تغییر زمان روشنایی و تاریکی بر روی موش ها (شبیه سازی تغییر شیفت و تغییر زمان خواب) موجب شد تومورهای سرطانی در موش های ماده به میزان ۸ هفته زودتر از موش هایی که الگوی خواب منظم داشتند، گسترش پیدا کند. همچنین مطالعات نشان می دهد که الگوی نامنظم خواب سبب می شود با وجود ثابت ماندن غذا، وزن موش ها ۲۰ درصد بیشتر از موش های با الگوی خواب عادی باشد.

«ون در هورست»، استاد مرکز مطالعات پزشکی ایراسموس هلند، در این زمینه می گوید: «این مطالعه به زنانی که سابقه سرطان سینه داشته اند، اخطار می دهد که از کار در ساعت های نامنظم و تغییر شیفت کاری خودداری کنند.»

این مطالعه نتوانسته است به طور دقیق علل افزایش خطر سرطان سینه را شناسایی کند ولی محققان بر این باورند که تغییر زمان خوردن غذا و تغییر چرخه خواب شبانه روزی می تواند از دلایلی باشد که بدن را از ریتم منظم روزانه خارج کند. سیکل و ریتم منظم ۲۴ ساعته بدن با توجه به ساعت خواب طبیعی و تغییرات اخلاقی شکل می گیرد.

شیفت شبانه و ایجاد اختلال در چرخه متابولیسم بدن برای سلامتی بدن مضر است. همچنان مطالعات گذشته نشان می دهد که کمبود خواب و یا خواب نامنظم با افزایش ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی در ارتباط است و نیز افزایش حمله قلبی را به همراه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پرستار
Germany
بیچاره ما پرستارها