پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تجهیز بیمارستان‌ها به سامانه‌ احضار پرستار

يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 437784
معاون وزیر بهداشت با عذرخواهی از بیماران،خانواده آنها و پرسنل بیمارستانی به دلیل سختی‌ و محدودیت‌های فضایی بیمارستانها از تجهیز اتاق‌های بیمارستانی به سیستم احضار پرستار خبر داد و گفت‌: خدمت گیرندگان از بیمارستانهای دولتی راضی نیستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد حاجی آقاجانی با اشاره به اینکه امروزه مفهوم رضایتمندی بیماران در تمام دنیا در حوزه مراقبت‌های پزشکی اهمیت بسیار ویژه ای یافته است، اظهار کرد: چراکه بیماران و همراهان آنها مشتریان اصلی و نهایی بیمارستانها هستند و وظیفه اصلی ارائه دهندگان خدمت، برآوردن نیازهای واقعی و محسوس و تحصیل رضایت آنهاست.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: سهم عمده این رضایتمندی متاثر از کیفیت و تنوع خدمات اقامت بیمار و رفتار کارکنان بیمارستانها است و هرچه این خدمات متنوع تر و با کیفیت بهتر ارائه شود، رضایت بیماران و احتمال انتخاب مجدد بیمارستان توسط آنها بیشتر می‌شود.

حاجی آقاجانی گفت:‌در کشور ما ۸۳ درصد از خدمات بستری به وسیله بخش دولتی ارائه می‌شود، اما با این وجود، خدمت گیرندگان، از کیفیت خدمات اقامت بیمار ارائه شده توسط بیمارستانهای دولتی راضی نیستند. از این رو ارتقای کمی و کیفی خدمات اقامت بیمار بیمارستانی، گامی اساسی در جهت افزایش رضایت خدمت گیرندگان خواهد بود و برای تحقق این هدف نیز، تعریف استانداردهای خدمات اقامت بیمار و یکپارچه سازی آن، ضروری است.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۵۷۰ بیمارستان تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۷۸ هزار تخت بیمارستانی در حال ارائه خدمات درمانی و بستری به هموطنان عزیزمان هستند. ارزیابی کارشناسان نظارت در آغاز برنامه تحول نظام سلامت نشان می‌داد که متوسط عمر بیمارستان‌ها ۳۵ سال است. این در حالی بود که در سال ۱۳۸۳ ۶۷% کل تخت‌ها فرسوده بودند تعداد ۸۰ هزار تخت تا پایان سال ۱۳۹۴ برای تجهیز بیمارستان‌های موجود، مورد نیاز بود.

حاجی آقاجانی تصریح کرد:‌ بر اساس آمار و مستندات به ازاء هر ۱۰۰۰ نفر یک تخت در بیمارستان‌های دانشگاهی و یک و نیم تخت در تمامی بیمارستان‌ها (دولتی، خصوصی، خیریه، تامین اجتماعی و ...) موجود است.

وی افزود: برنامه ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در نخستین فاز برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان کلید خورد. در ابتدای کار با توجه به لزوم یکپارچه سازی کمی و کیفی خدمات هتلینگ و استاندارد سازی آنها بر اساس نیازها و انتظارات خدمت گیرندگان ۲۰ تیم ارزیاب به بررسی وضعیت هتلینگ ۵۷۰ بیمارستان پرداختند.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: تیم‌های ارزیاب در سراسر کشور بیمارستان‌ها را حول ۷ محور اصلی ساختمان و تاسیسات، تجهیزات و امکانات، خدمات رفاهی، خدمات نظافت و بهداشت، تغذیه بیمار، امور اداری و گردش کار و منابع انسانی مورد بررسی قرار دادند و عملیات نوسازی هتلینگ بیمارستان ها به میزان ۸۵ درصد انجام شده است.

حاجی آقاجانی ادامه داد: در بهسازی، نوسازی و استاندارد سازی ساختمان و تاسیسات مواردی چون ورودی بیمارستان و لابی ، دارا بودن محل انتظار بیماران در همه بخش های اداری و پاراکلینیکی، سرویس‌های بهداشتی، تابلو ها و علائم هدایت کننده، دکوراسیون، طراحی فضا و مبلمان (رنگ بندی دیواری‌های بخش‌های مختلف، کف پوش ها، مبلمان، پرده )، محوطه بیمارستان (دارا بودن فضای سبز، دارا بودن محل نشستن همراهان بیمار، دارا بودن فضای بازی کودکان)، چشم انداز مناسب قسمت‌های مختلف (لابی، راهروها و اتاقها)، تاسیسات (سیستم سرمایش و گرمایش، روشنایی، پنجره ها، آسانسور) مد نظر قرار گرفته شده است. طی برآوردها دو میلیون ۱۱۱ هزار متر مربع باید تعمیر شود که طی یکسال اجرای برنامه یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع آن بازسازی شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: در محور تجهیزات و امکانات، ۱۸ هزار و ۷۵۰ تخت به همراه تشک، پتو، ملحفه، بالش با کیفیت مناسب خریداری و توزیع شده است. همچنین شرایطی فراهم شده تا تمامی اتاق‌ها ما به ازاء هر بیمار به سیستم احضار پرستار مجهز شوند.

حاجی آقاجانی تصریح کرد: همچنین تمام تلاش و مجاهدت جهت ایمن سازی و فراهم سازی تجهیزات ایمنی همچون پله فرار، کپسول آتش نشانی، سیستم اطفاء حریق، کف پوش‌های مناسب و ضد سر خوردن، دارا بودن گواهینامه OHSAS و تجهیزات امنیتی (سیستم دوربین مدار بسته، دزدگیر،و...) به کار گرفته شده است.

وی گفت: علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت به بیماران، تکریم آنها با رعایت حریم خصوصی از طریق تجهیز اتاق‌ها به کمد، لاکر، پاراوان و پکیج وسایل شخصی شامل مُهر، مسواک، خمیر دندان، ژیلت، صابون، شامپو، دمپایی، گان، لباس بیمار، آئینه، حوله، کرم نرم کننده، واکس براق کننده کفش، خودکار و کاغذ در خدمت بیماران در ابتدای ورود به بیمارستان جهت بستری قرار می‌گیرد.

حاجی آقاجانی بیان داشت: یکی از مواردی که با بیشترین انتقاد و شکایت در حوزه خدمات هتلینگ در گذشته مواجه بود کیفیت غذای بیماران بود که خوشبختانه با اجرای برنامه تحول نظام سلامت و توجه به این نکته که بیماران به علت شرایط جسمی خود باید تغذیه مناسب و ویژه ای داشته باشند، ضمن تخصیص اعتبار و توجه ویژه، برنامه ریزی و فرایند ارتقاء کیفیت غذا، پیش غذا، دسر و نوشیدنی، تنوع غذایی در هر وعده و امکان انتخاب از فهرست غذایی، رژیم غذایی متناسب با بیماری، ظروف پذیرایی، امکان سفارش خدمات غذایی و پذیرایی در ۲۴ ساعت و زمان انتظار برای دریافت خدمات و زمان بندی دقیق و نحوه سرو غذا اجرا شود.

وی گفت: با توجه به نقش به سزای همراهان در کمک به مسایل روحی و ورانی بیمار و ارتقاء سطح رضایتمندی آن ها ، در درجه بندی بیمارستان‌ها، با اجرای برنامه تحول نظام سلامت بصورت اصولی به همراه بیمار و انتظارات و نیازهای او نیز توجه شده است. همراه بیمار در هیچکدام از هزینه ها و فرایندهای درمانی یا وسایل و خدمات مورد نیاز نقشی ندارند و تلاش می‌شود از نقش حمایتی آنها در روند درمان بیماران استفاده شود. لذا الزامات اختصاصی برای همراه بیمار شامل مواردی چون بسته و وسایل شخصی (دمپایی، لباس مناسب، لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال و ...)، کاناپه یا صندلی تخت شو، میز کنار مبلی، سرو غذا در سه وعده، پذیرایی میان وعده، فضای اختصاصی برای استراحت مادران با امکانات ،امکانات استفاده از خدمات رفاهی (کافی نت- تلفن و ... ) لحاظ شده است

حاجی آقاجانی افزود: طبق آیین نامه‌های تدوین و ابلاغ شده هزینه همراه بیمار در افراد زیر ۱۲ سال فقط مشمول ۱۰ درصد تعرفه است و برای بزرگسالان نیز تعرفه سابق توسط فرد پرداخت می‌شود. این در حالیست که این خدمت تحت پوشش بیمه پایه نیست. در این بین تلاش‌های ارزنده ای توسط مدیران و کارشناسان ارشد ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های تابعه صورت گرفته است و جای تشکر و قدردانی دارد، چرا که در این مدت کوتاه و با اعتبار تخصیص یافته کارهای بزرگی انجام دادند و ملت شریف ایران شاهد این تغییرات برجسته نسبت به قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت شدند. این فعالیت‌ها با قوا و تمرکز بیشتری در حال انجام است که سعی می شود تمام فضاها و امکانات در جهت رفاه حال بیماران و همراهانشان بهسازی شده و روند خدمات غیر درمانی آنها به نحو مطلوبی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با حجم بالای ورودی بیمارستان‌ها و محدودیت های موجود، فرایند ارائه خدمات درمانی در خلال ارتقای هتلینگ بیمارستانی و بازسازی و بهسازی، بخش های درمانی نه تنها تعطیل نشده و طبق برنامه ریزی ها سعی بر آن بود که به عنوان مثال با خالی کردن یک بخش و انتقال بیماران را به بخش‌های دیگر، فعالیت‌های بهسازی را ادامه داد، چرا که نمی‌توان بیمارستان را به صورت کامل از چرخه خدمات رسانی خارج کرد لذا در این مدت از بیماران، خانواده آنها، پرسنل بیمارستانی به دلیل سختی‌ها و محدودیت‌های فضایی عذرخواهی می‌کنیم و از همه این عزیزان که با صبوری و بردباری و همراهی تا اتمام ساخت و سازها و تعمیرات و بازسازی‌های لازم در بیمارستان‌های ما را همراهی کردند تشکر می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *