چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

دوملاحظه وزارت نفت درهمکاری با خارجی‌ها

يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 437748
معاون بین‌الملل وزیر نفت با تاکید بر اینکه از جانب برجام و شیوه رفع تحریم‌ها ریسکی متوجه ایران نخواهد بود، اظهار داشت: در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم شرکای خودمان را در جهان انتخاب کنیم نه اینکه هر کسی به هر چیزی علاقمند بود وارد آن شود.
به گزارش جهان، امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در مذاکرات نفتی هنوز وارد بحث پروژه‌ها با طرف‌های خارجی نشده‌ایم، گفت: فعلاً شرکت‌ها برای برگشتن به ایران اظهار علاقه می‌کنند و وارد جزئیات نشده‌ایم.

وی ادامه داد: البته اشاراتی مطرح شده است اما هنوز وارد این بحث‌ها نشده‌ایم به دلیل اینکه ما فکر می‌کنیم در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم شرکای خودمان را انتخاب کنیم نه اینکه هر کسی به هر چیزی علاقمند بود وارد آن شود.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل اضافه کرد: آقای وزیر ملاحظاتی در صنعت نفت و گاز دارند که برای تامین آنها انتخاب می‌کنیم با چه کسی کار کنیم.

وی افزود: محورهای اصلی این ملاحظات هم اول انتقال تکنولوژی و دوم تقویت بخش خصوصی و فن‌آوری نفت در ایران است و با توجه به این دو موضوع است که ما شرکایمان را انتخاب خواهیم کرد.

زمانی‌نیا با بیان اینکه پول و تامین منابع مالی مهم است اما مهم‌تر از آن اشتغال تکنولوژی و توانمندسازی صنعت نفت بومی ما خواهد بود، تصریح کرد: پول به هر حال فراهم خواهد شد و هر کس بخواهد کار کند باید تامین مالی هم انجام دهد اما مهم‌تر از آن انتقال تکنولوژی و فن‌آوری مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور است.

* ریسکی از جانب برجام متوجه شرکت‌های خارجی نخواهد بود

وی در پاسخ به پرسشی درباره ریسک تعلیق تحریم‌ها به جای لغو آنها برای شرکت‌های خارجی گفت: در برجام از لفظ termination در روز اجرا استفاده شده است و وقتی ما تعهدات خودمان را انجام دهیم، تحریم‌‌ها نیز از قبل لغو شده‌اند و در آن تاریخ لغو آنها اجرا می‌شود؛ یعنی در چند ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد و ریسکی وجود نخواهد داشت.

معاون بین‌الملل وزیر نفت با بیان اینکه درباره تحریم های اتحادیه اروپا در موارد مربوط به هسته‌ای از لفظ termination در روز اجرا استفاده شده است، ادامه داد: از لفظ cease درباره قوانین تحریم کنگره استفاده شده است که به معنی توقف اجرای این تحریم‌ها است و ممکن است شما بگویید معنای آن تعلیق است و نه لغو ،در واقع اجرای آن تحریم‌ها را رئیس جمهور متوقف می‌کند اما قوانین آن باقی می‌ماند و حذف نمی‌شود.

به گزارش فارس، با توجه به گزارش کمیته تخصصی مجلس برای بررسی «برجام» یا سند اجرایی توافق هسته‌ای که در آن بر تعلیق تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا به جای لغو آنها تصضریح شده است، بعضی کارشناسان نسبت به ریسک‌پذیری شرکت‌های نفتی در شرایط تعلیق تحریم‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *