شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۶

هاشمی از کدام محرمانه خبر می‌دهد؟

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 437572
رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در سخنانی از محرمانه بودن بخشی از سند برجام سخن گفت این درحالی است که سید عباس عراقچی پیش از این بیان داشته بود که برجام سند محرمانه‌ای ندارد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره محرمانه بودن بخشی از توافق وین تامل‌برانگیز شد. این درحالی است که برخی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان پیش از این بیان داشته‌اند که متن برجام سند محرمانه‌ای ندارد.

در همین رابطه، هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب کارگزاران، محتوای «برجام» را به دو بخش محرمانه و غیرمحرمانه تقسیم کرده است.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، « وی با مهم دانستن متن برجام و متن توافق، به مدیران حزب کارگزاران سازندگی توصیه کرد که مطالب غیرمحرمانه این متن را در جلسات حزبی برای اعضا و مردم توضیح دهند.»

وی با مهم دانستن متن برجام و متن توافق، به مدیران حزب کارگزاران سازندگی توصیه کرد که مطالب غیر محرمانه این متن را در جلسات حزبی برای اعضا و مردم توضیح دهند.[۱]

اما در همین زمینه سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اخیرا در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه در «برجام» و ضمایم آن هیچ سند محرمانه‌ای وجود ندارد، به قرارداد امضا شده میان صالحی و آمانو با عنوان نقشه راه همکاری اشاره کرد و گفت: این تفاهم، محرمانه است.[۲]

در همین خصوص بود که موضوع حضور یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنگره آمریکا مورد توجه محافل سیاسی ایران و جهان قرار گرفت و این مساله بوجود آمد که ممکن است آمانو در جلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان کنگره محرمانه‌های بازرسی اتمی از ایران را لو بدهد که آمانو در دیدار با اعضای کنگره آمریکا برغم انتقادهای شدید سناتورهای جمهوریخواه آمریکا گفت نمی تواند نسخه‌‎ای از سند بازرسی هسته‌ای آژانس با ایران را در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد.

آمانو پس از دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصریح کرد به لحاظ قانونی وظیفه دارد این سند را محرمانه نگه دارد.[۳]

اما آنچه مشخص است، هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب کارگزاران از سند محرمانه برجام و نه نقشه راه صالحی و آمانو سخن گفته است و بیان داشته که این سند دو بخش محرمانه و غیرمحرمانه دارد.

بنابراین سخنان، به نظر می‌رسد یا اعضای تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان باید نسبت به سخنان هاشمی واکنش نشان داده و نسبت به این سخنان که بیشتر بوی ناآگاهی می‌دهند واکنش نشان داده و وی را در این زمینه توجیه و در همین راستا ذهن افکار عمومی را شفاف نمایند و یا اینکه اگر بخش محرمانه‌ای در این زمینه وجود دارد که تا به امروز سخنی از آن به میان نیامده پاسخگو باشند. البته با تایید این موضوع مسائل دیگری در این حوزه بر متن برجام مترتب می‌شود که با سخنان عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که موکدا بیان داشت که « در برجام و ضمایم آن هیچ سند محرمانه‌ای وجود ندارد.» همخوانی ندارد.

به هر جهت با سخنان هاشمی درباره دو بخش محرمانه و غیر محرمانه بودن متن برجام این شائبه شکل گرفته است و به نظر می‌رسد دستگاه‌های مربوطه برای شفاف‌سازی این مساله و تنویر افکار عمومی باید اقدام لازم را انجام دهند.

[۱] http://www.isna.ir/fa/news/۹۴۰۵۱۵۰۸۸۱۴
[۲] http://www.mehrnews.com/news/۲۸۷۱۰۴۰/
[۳] http://www.entekhab.ir/fa/news/۲۱۹۱۲۳
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پیریه و هزار ....!!!!!
قسمت مخفیش همون ... که قراره به خورد ما و رهبر عزیز بدهند ... عجب خیال خامی !
اصولا کسی که زیاد حرف میزنه جلوی زبونش رو نمیتونه بگیره و خیلی چیزها را لو میده!!!
حتما محرمانه داره که از دهنش پریده !
لابد قسمت محرمانه اش را حاج آقا و روحانی میدونه و بقیه مردم نامحرمند
باز این حرف زد ... باز این حرف زد