سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

عدسی های تدریجی برای دید بهتر عینکی‌ها

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 437465
رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: عدسی تدریجی این امکان را به شما می‌دهد که با یک عینک هم مطالعه کنید و هم به نقاط دور دید کافی داشته باشید.
به جهان به نقل از فارس، علی میرزا جانی رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری که در حال برگزاری است، اظهار داشت: مسئله شخصی‌سازی عینک که در این همایش در مورد آن صحبت شد، به این معناست که در گذشته طراحی عینک‌ها برای تمام افراد به صورت خاص نبوده است.

وی افزود: امروزه باید بررسی‌های لازم بر چشم افراد صورت گیرد و با توجه به اندازه گیری‌ها و فریم عینک که خود فرد انتخاب می‌کند، عینک طراحی شود که به این قضیه شخصی سازی عینک گفته می شود.

میرزا جانی گفت: شخصی سازی عینک، تکنولوژی جدیدی است که خوشبختانه در کشور نیز در اکثر مراکز اپتومتری مجاز، این خدمات ارائه می شود.

این اپتومتریست درخصوص عدسی های تدریجی این گونه توضیح داد: معمولاً پس از چهل سالگی، نمره دید در افراد تغییر پیدا می کند که به این منظور فرد باید از دو عینک مختلف استفاده کند و به دلیل موقعیت اجتماعی و شغلی برخی افراد، انجام این کار مقدور نیست.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران ادامه داد: عدسی تدریجی این امکان را به شما می دهد که با یک عینک هم مطالعه کنید و هم به نقاط دور نگاه کنید و هیچ تفاوت ظاهری با عدسی‌های تک دید ندارد.

وی تصریح کرد: در این عدسی هم توانایی دید دور و هم دید نزدیک گنجانده می‌شود و فاصله بین آنها به صورت ملایم تغییر می‌کند؛ عدسی‌های تدریجی دارای انواع مختلفی هستند و عینک ساز با انجام اندازه‌گیری های لازم از چشم بیمار از این عدسی‌ها استفاده می‌کند.

میرزا جانی در خصوص ویژگی‌های این عدسی ها گفت: مناسب بودن این عدسی‌ها برای دید دور، دید میانی و دید نزدیک، داشتن دید واضح و شفاف در تمام فاصله‌ها از ویژگی این عدسی‌هاست و مانند عینک معمولی به نظر می‌رسند، به همین دلیل در روش‌های جدید، عینک های دوربین و عینک های نزدیک بین در یک عینک گنجانده شده است.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با تأکید بر اینکه لنزهای نرم روزانه نباید بیشتر از ۱۸ ساعت در روز مورد استفاده قرار گیرد، افزود: این لنزها باید شب، هنگام خواب از چشم برداشته شود.

این اپتومتریست در خصوص ساخت عینک های طبی اظهار داشت: در کشور ما اپتومتریست‌ها پس از گرفتن جواز و طی کردن مراحل قانونی، اقدام به تأسیس مؤسسه ساخت عینک طبی می کنند.

وی افزود: متأسفانه قبل از به وجود آمدن این رشته در ایران تعدادی از افراد به روش‌های تجربی اقدام به ساخت عینک می کردند و در گذشته به آنها مجوز داده می شد؛ اما امروزه با وجود متخصصین اپتومتریست، وزارت بهداشت ضرورتی برای فعالیت عینک ساز‌های تجربی نمی‌بیند.

میرزاجانی به مردم توصیه کرد: برای خرید عینک و خرید لنز به مراکزی که دارای مجوز نیستند مراجعه نکنند، زیرا شاهد مراجعان زیادی هستیم که به دلیل استفاده از محصولات غیر مجاز و ناسازگار با چشم دچار مشکلات شدید چشمی شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *