سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

ابهام در ملاک های حذف یارانه بگیران

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 437035
نائب رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت:خط کش و معیار های دولت برای تعیین خانوار هایی که واجد دریافت یارانه نقدی نیستند، مبهم است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به خبرهایی مبنی بر حذف یارانه بگیران از سوی دولت گفت: در بودجه سال ۹۴ چک سفید امضاء به دولت دادیم و مقرر شد دولت با هر روشی که خود صلاح می داند ۳ هزار میلیارد تومان از اعتبارات یارانه های نقدی را حذف کند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی، ادامه داد: دولت از ابتدای تصویب قانون هدفمندی رایانه ها مکلف شد «مُر» قانون را اجرا کند که بر این اساس تنها کسانی می توانند یارانه نقدی دریافت کنند که واجد شرایط باشند و پرداخت این یارانه نیز می تواند به صورت نقدی و یا غیر نقدی باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت قبل قانون هدفمندی را به طور کامل اجرا نکرد، گفت: بر اساس تجربه قبلی، مجلس در قانون بودجه ۹۳ که اولین سال بودجه ریزی دولت یازدهم بود، قوه مجریه را مکلف کرد یارانه ثروتمندان را حذف کند.

وی ادامه داد: در این راستا افرادی که مایل به دریافت یارانه نقدی بودند در سامانه ای ثبت نام کردند و افرادی که مایل نبودند حذف شدند. همچنین طبق قانون باید سقف درآمدی برای دریافت یارانه اعلام می شد و تا کسانی که در خود اظهاری واجد شرایط دریافت یارانه نبودند حذف شوند.

پورابراهیمی گفت: در مرحله دوم، اطلاعاتی که افراد در سامانه وارد کردند باید پایش شده و افرادی که واجد شرایط دریافت نقدی نبودند نیز حذف می شدند.

نائب رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی اظهار داشت: دولت جز دو مرحله اول، مراحل بعدی را در قانون بودجه سال ۹۳ اجرا نکرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ برخلاف سال ۹۳ برای دولت راهکار حذف یارانه های نقدی را تعیین نکردیم و فقط به دولت اجازه دادیم به جای ۴۲ هزار میلیارد تومان، ۳۹ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بپردازد.

وی اقدام دولت در حذف ۱۰ میلیون ثروتمند از دریافت یارانه نقدی را در راستای اجرای قانون بودجه سال ۹۴ خواند و گفت: روش اجرای این قانون تاکنون اعلام نشده است و مشخص نیست با چه معیارهایی افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند شناسایی می شوند، البته وزیر رفاه اعلام کرده اگر اشتباهی صورت گیرد قابل اصلاح است. امکان اشتباه نیز وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه دولت باید عددی را به عنوان حداقل درآمد یا هزینه اعلام کند و این معیار را برای حذف افراد غیر واجد شرایط در دستورکار قرار دهد، گفت: انتخاب سقف درآمدی برای تعیین افراد واجد دریافت یارانه نقدی سخت است، زیرا نمی توان از میزان دقیق درآمد خانوارها اطلاع یافت.

پورابراهیمی گفت: دولت می تواند حداکثر هزینه خانوار ۴ نفره را اعلام کند که به صورت منطقی در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت است و بر اساس حداکثر میزان هزینه، یارانه خانوارها را حذف نماید که این روش به نفع مردم در مناطق محروم است.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه خط کش دولت برای حذف یارانه های نقدی مشخص نیست، گفت: حذف یارانه نقدی ثروتمندان مورد تایید مجلس است؛ چون این کار در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و قانون بودجه ای سال ۹۴ انجام شده است.

وی تصریح کرد: دولت باید رویکرد شفاف برای حذف افراد از دریافت یارانه نقدی داشته باشد تا هم مردم تکلیف خود را بدانند هم صدای واحدی از دولت در این راستا شنیده شود.

به گزارش مهر، در بودجه سال ۹۳ اعتبارات یارانه نقدی ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. بر اساس قانون بودجه سال ۹۳ یارانه نقدی باید صرفا به سرپرستان خانوار متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه هستند پرداخت می شد. (مجموعه درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد)

و طبق آن قانون افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین شده به مراکز ثبت نام مراجعه می کردند و چنانچه پس از تحقیق مشخص می شد که اشخاص با درآمد بیشتر از درآمد تعیین شده اقدام به دریافت یارانه کرده اند، به میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می شدند.

که البته این قانون اجرا نشد و در بودجه سال ۹۴ مجلس مقرر کرد تا مبلغ ۳۹ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت نقدی و غیرنقدی موضوع ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه ها در نظر گرفته شود و علاوه بر آن دولت موظف شد یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند و خانوارهای پردرآمد هم به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، محل سکونت و میزان درآمد تعیین شود.

گفتنی است بیژن زنگنه وزیر نفت در ابتدای هفته جاری اعلام کرد ۱۰ میلیون ثروتمند یارانه نقدی دریافت می کنند که دولت در حال حذف ماهانه تعدادی از این افراد است. ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه نیز اعلام گفت تا پایان مرداد ماه ۲ میلیون نفر از دریافت بارانه نقدی حذف خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *