جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۶

‫سود ۵۰ ميليون توماني از توليد ماست سنتي‬

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 436914
سالانه ۷۰ تن ماست توليد مي كنم و سود حاصل از آن بيش از ۵۰ ميليون تومان در سال است. ۱۷ سال است كه هفته اي يك بار خودم ماست ها را با نيسان از خمين به تهران مي آورم و مي فروشم. گوشه خيابان، جا و مشتري هاي ثابتي دارم، ۷ صبح كه مي رسم تهران تا ساعت ۱۰ صبح همه ماست ها به فروش رفته است.
‫سود ۵۰ ميليون توماني از توليد ماست سنتي‬
به گزارش جهان به نقل از بسيج سازندگي، استفاده از علم روز كشاورزي، بهره گيري از آبياري قطره اي به جاي شيوه سنتي غرقابي و تنوع بخشي به محصولات توليدي از جمله مهمترين عواملي است كه سوددهي بالا و موفقيت را براي كشاورزان رقم مي زند. محسن كاظمي، كشارز و باغدار اهل خمين با التزام به همين اصول توانسته در حرفه خود موفق باشد و سود خوبي كسب كند. او توليد كننده نمونه زعفران در كشور است و در كنار آن، به پرورش گل رز، خيار، انگور و ... مي پردازد. او همچنين يك ماست بند حرفه اي است و درآمد سرشاري از اين محل كسب مي كند.

محسن كاظمي در گفت و گو با خبرنگار بسيج سازندگي، سوابق فعاليت هاي توليدي اش را اينگونه تشريح مي كند: "۲۵ سال است كه در شهرستان خمين به كار كشاورزي و توليد مشغولم. ۱۰ سال توليد كننده گل گلايل بودم اما واردات بي رويه باعث شد، رها كنم و به سراغ توليد رز سياه و سفيد بروم. سال ۹۳، ۱۰۰ هزار شاخه گل رز توليد كردم كه سود حاصل از فروش آن بالغ بر ۶۰ ميليون تومان بود. پرورش رزها را به صورت گلخانه اي انجام مي دهم، سال ۹۱، با صرف ۱۲۰ ميليون تومان گلخانه را برپا كردم، انصافا راضي هستم و ارزشش را داشت. مصرف آب در كشت گلخانه اي ۹۰ درصد كاهش مي يابد، اگر اين كار را نمي كردم با توجه به مشكل كم آبي، نابود مي شدم، همچنان كه همكاران من كه به كشت غرقابي اصرار داشتند، همه چيزشان از بين رفت، آن هايي هم كه باقي ماندند درآمدشان يك دهم من است."


در خمين مي توانيم بهترين گل ها را توليد كنيم

او درباره مشكلات توليدكنندگان گل در كشور مي گويد: "واردات بي رويه گل از خارج، سم مهلكي است. براي واردات هر شاخه گل رز از هلند كمتر از يك دلار، ارز از كشور خارج نمي شود. اين در حالي است كه در خمين مي توانيم بهترين گل ها را توليد كنيم و نگذاريم ارز حاصل از فروش منابع طبيعي از كشور خارج شود، ما همان گل را به ازاي هر شاخه هزار تومان مي توانيم به بازار عرضه كنيم. بازاريابي هم مشكل ديگر ماست، گل را به دلال شاخه اي هزار تومان مي فروشيم اما تا به دست گل فروش برسد قيمتش مي رسد به ۷ هزار تومان."

توليد زعفران، عرصه ديگري است كه آقاي كاظمي به آن اشتغال دارد، او در اين باره خاطرنشان مي كند: "طي ۴ سالي كه زعفران توليد مي كنم، ۳ بار به عنوان توليد كننده نمونه زعفران در كشور انتخاب شده ام. توليد كنندگان زعفران در مشهد در هر هكتار بين ۶ تا ۷ كيلو زعفران برداشت مي كنند اما من توانستم در هر هكتار ۱۴ كيلو گرم زعفران برداشت كنم. علت اين اتفاق هم چيزي نيست جز عمل به اصول علمي و كارشناسي توليد اين محصول. در سال ۹۳ سود حاصل از برداشت زعفران نزديك به ۷۰ ميليون تومان بود."


سود ۵۰ ميليون توماني از توليد ماست سنتي

سومين عرصه سودآوري آقاي كاظمي كمي متفاوت از پرورش گل رز و توليد زعفران است. او ۱۷ سال قبل در حاشيه گلخانه و باغ هايش بزرگترين كارگاه ماست بندي سنتي منطقه را راه اندازي كرده است. محسن كاظمي در اين باره مي گويد: "سالانه ۷۰ تن ماست توليد مي كنم و سود حاصل از آن بيش از ۵۰ ميليون تومان در سال است. ۱۷ سال است كه هفته اي يك بار خودم ماست ها را با نيسان از خمين به تهران مي آورم و مي فروشم. گوشه خيابان، جا و مشتري هاي ثابتي دارم، ۷ صبح كه مي رسم تهران تا ساعت ۱۰ صبح همه ماست ها به فروش رفته است."

اين كشاورز موفق، كمبود نقدينگي و ارائه نشدن تسهيلات باسود پايين را مشكل اصلي خود مي داند و مي گويد: "۲۵ سال است كه توليد كننده هستم اما در اين مدت حتي يك بار هم وام حمايتي با سود مناسب دريافت نكرده ام، جهاد كشاورزي حتي يك ريال هم به من وام نداده است، همه وام هايي كه براي راه اندازي گلخانه و توسعه كار كشاورزي دريافت كرده ام، از موسسات بانكي متفرقه و با سود ۲۸ درصد بوده است. بسيج سازندگي بعد از تاكيدات رهبري بر حمايت از توليد و اقتصاد مقاومتي وارد عرصه حمايت از كشاورزان شده كه اميدواريم قدمي موثر باشد. ۵ هكتار زمين خالي و بلااستفاده دارم كه قصد دارم در آن گل محمدي پرورش دهم، به همين منظور ۳۰ ميليون تومان از بسيج سازندگي وام دريافت كرده ام."


به من مي گويند چرا انقدر حرص مي زني؟!

آقاي كاظمي در ماست بندي اش براي ۴ نفر و در گلخانه اش براي ۳ نفر اشتغالزايي كرده است. او همچنين در فصل برداشت محصول زعفران به مدت ۶۰ روز براي ۴۰ نفر اشتغالزايي مي كند. محسن كاظمي درباره علت سخت كوشي اش مي گويد: "من از ۸ سالگي روي پاي خودم ايستادم و كشاورزي كردم. اگر يك روز كار نكنم، بيمار مي شوم. ۵ صبح شروع مي كنم به كار تا ساعت ۱۰ شب. پسرم و دو دخترم نيز در كار ماست بندي و اداره گلخانه خيلي كمكم مي كنند. برخي ها به من مي گويند چرا اينقدر كار مي كني؟ مي گويند اگر راضي نمي شوي اين زمين ها را بفروشي و در تهران ملك بخري يا پولش را بگذاري در بانك و سود بگيري، لااقل اينقدر خودت را به سختي نيانداز. آن ها به اشتباه فكر مي كنند كه من براي اين دنيا حرص مي زنم اما اينطور نيست، عقيده من اين است كه هر چقدر آباداني براي مملكت ايجاد كنيم، باقيات و صالحات است، انساني كه كار نكند، چه جور مسلماني است؟ گيرم كه در تهران ملك خريدم و قيمتش ترقي كرد، خب چه خدمتي كرده ام به مملكت؟ فقط با توليد مي توان خدمت كرد."


چرا يك جوان بايد از كار در ماستبندي خجالت بكشد؟!

او مي افزايد: "متاسفانه فرهنگ كار در كشور تضعيف شده و خانواده ها فرزندانشان را در مساله كار درست تربيت نمي كنند. نمي دانم چرا يك جوان خجالت مي كشد ماست بندي راه بياندازد و سالي ۵۰ ميليون تومان سود كند؟ چه اشكالي دارد؟! شايد باورتان نشود اما در همين مزارع من كار هست اما كارگر نيست! همه دنبال مشت ميز نشيني هستند، مگر از پشت ميز نشيني چقدر مي تواند درآمد كسب كرد؟ در زمستان اختلاف دماي بين داخل گلخانه با محيط بيرون حدود ۶۰ درجه سانتي گراد است اما من دست از كار نمي كشم، عاشق طبيعتم."

كشاورز موفق اراكي درباره برخي اظهارنظرها مبني بر مزخرف بودن خودكفايي و سرمايه گذاري در كشاورزي، خاطرنشان مي كند: "چطور ممكن است كسي عليه توليد داخل حرف بزند؟ اگر منظورشان اين است كه با توجه به كم آبي بايد كشاورزي را تعطيل كنيم، بايد از آن ها بپرسيم چرا صورت مساله را پاك مي كنند؟ به جاي تعطيل كردن كشاورزي بايد به كشاورزان كمك كرد تا آبياري قطره اي را جايگزين روش غرقابي كنند، در اين صورت توليدات چند برابر و مصرف آب تا ۹۰ درصد كاهش مي يابد. البته از كساني كه خودشان دلال واردات از خارج هستند، انتظاري نمي رود كه براي نابود كردن كشاورزي مملكت، كاري انجام ندهند!"
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
دمت گرم خوش غیرت
صالحی
خدا به شما قوت دهد . اما 50 میلیون تومان سود در سال مبلغ زیادی نیست . آن هم برای یک چنین کار سختی ، در تهران برای یک غرفه نمایشگاهی که بعداز 3 روز تخریب کامل و تبدیل به زباله می شود اگر تیم بنده 50 میلیون سود کمتر باشه کار را قبول نمی کنیم . آن هم برای دو تا سه شبانه روز کار .
شما فرد موفقی هستی وشرایطتون بابقیه فرق داره ... چرا جوانا رو ناامید می کنی ؟؟؟
واقعا زنده باد
Iran, Islamic Republic of
چرا يك جوان بايد از كار در ماستبندي خجالت بكشد؟!

.
واقعا چرا؟!!! به خصوص متولیان فرهنگی از صدا وسیما گرفته تا وزارت فرهنگ و کمیسیون فرهنگی مجلس و .... که برای فرهنگ سازی در امر اشتغال و کارآفرینی چه کار کرده اند؟!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
كشاورز موفق اراكي نه؛ کشاورز موفق و زحمت کش خمینی!