جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۲

چینی‌ها قیمت تندر اتومات را شکستند!

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 436461
خودروهای چینی می‌توانند در زمینه افزایش رقابت‌پذیری در صنعت خودروی ایران مثمرمثمر باشند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، خودروهای چینی وارد شده به ایران چه به صورت مونتاژی و چه به صورت خودروهای آماده، همواره زیر تیغ نقد قرار داشته‌اند.

این نقدها عمدتا بر کیفیت پایین خودروهای چینی تمرکز داشته و جایگاه پایین این محصولات در جدول رده‌بندی کیفی نیز این موضوع را تایید می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که ورود این خودروها از جنبه افزایش رقابت در صنعت خودروی ایران می‌تواند مثمرثمر باشد.

در این زمینه به عنوان مصداق می‌توان به روند قیمتی خودروی تندر ۹۰ اتومات در حدود یک سال اخیر در بازار آزاد اشاره کرد. اگرچه قیمت این خودرو در کارخانه سازنده در این مدت معادل ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است اما قیمت این خودرو در بازار در زمانی تا ۵۷ میلیون تومان نیز افزایش یافت که دلیل آن کاهش تولید و عرضه این خودرو بوده است.

البته در ماه‌های اخیر قیمت این خودرو در بازار آزاد روند نزولی داشته و هم‌اکنون به حدود ۴۹ میلیون تومان رسیده است. در این زمینه اگرچه برخی فعالان بازار دلیل افت قیمت این خودرو را افزایش تولید و عرضه آن عنوان می‌کنند اما به نظر می‌رسد عرضه چند خودروی سواری چینی با دنده اتوماتیک در کلاس تقریبا مشابه خودروی تندر ۹۰ در تغییر گرایش برخی از مشتریان و کاهش قیمت این خودرو نقش داشته است.

در این حوزه خودروی J۵ اتومات با قیمت ۵۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. ام‌وی‌ام ۵۵۰ اتومات نیز با قیمت ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان وارد بازار شده است. خودروی وولیکس اتومات نیز به قیمت ۵۳ میلیون تومان عرضه خواهد شد. اگرچه قیمت این خودروها بالاتر از قیمت کارخانه‌ای خودروی تندر ۹۰ است اما به نظر می‌رسد که افزایش تنوع در خودروهای اتومات عرضه شده در بازار ایران در این محدوده کلاسی و قیمتی و افزایش قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، تاثیر کاهشی بر قیمت خودروی تندر ۹۰ اتومات در بازار آزاد داشته است.

در این شرایط اگر خودروهای چینی بتوانند با افزایش کیفیت و کنترل قیمت در بازار ایران ماندگار شوند، تاثیر مثبتی بر افزایش رقابت‌پذیری در صنعت خودروی ایران به نفع مصرف‌کنندگان خواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Romania
در شرایطی که قیمت فلزات اساسی و سوخت در جهان کاهش یافته است انتظار میرفت که قیمت خودرو به موازات کاهش هزینه های تولید و همزمان با سایر تولید کنندگان خارجی و بین المللی در داخل کشور نیز کاهش یابد که طبق روال معمول چنین نشد.حالا باید مصرف کننده نگون بخت داخلی چشم امید به دستان تولید کنندگان چینی بدوزد تا شاید در این زمینه فرجی حاصل شود.
شازده
Iran, Islamic Republic of
من الان 4 ملیون تومن پول دارم. به نظرتون چی بخرم خوبه ؟
1- لانکروز
3- مازراتین
6- خر
?