پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

هزینه دشمنی باتوافق برای‌آیپک چقدراست؟

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 436434
همزمان با فراخوان «باراک اوباما» برای حمایت از توافق هسته ای ایران، یک روزنامه انگلیسی از هزینه ۴۰ میلیون دلاری لابی قدرتمند صهیونیست ها در آمریکا (آیپک) برای ایجاد جو منفی علیه این توافق خبر داد.
به گزارش جهان، مهر به نقل از گاردین خبر داد، لابی پرنفوذ آیپک بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری را برای تبلیغ در ۴۰ ایالت آمریکا اختصاص داده و حتی این احتمال مطرح شده است که یک میلیاردر یهودی مانند «شلدون ادلسون» تا صد میلیون دلار برای این کارزار هزینه کند.

ادلسون، ۸۱ ساله، صاحب رشته کازینوهای آمریکایی، دوست نزدیک «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، است و از بزرگ‌ ترین اهداکنندگان پول به کارزارهای جمهوری‌خواهان افراطی آمریکا محسوب می‌شود.

در مین رابطه قرار است فردا دوشنبه نیز ۶۰ نفر از قانونگذاران آمریکایی در بیت المقدس با نتانیاهو دیدار کنند.

سفر همزمان ۶۰ عضو کنگره به اسرائیل در زمانی که برای کابینه نتانیاهو رد توافق اتمی نهایی با ایران از سوی کنگره آمریکا به مهم‌ترین هدف سیاسی مبدل شده می‌تواند حائز اهمیت تلقی شود.

آیپک و شمار دیگری از تشکل‌های طرفدار اسرائیل در آمریکا بودجه زیادی را برای پخش آگهی های تلویزیونی در آمریکا، با هدف بسیج افکار عمومی و اعضای کنگره به موضع‌گیری علیه توافق اتمی اختصاص داده‌اند.

این وضعیت در حالی است که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب از حامیان خود خواست، به کنگره آمریکا برای جلب حمایت نمایندگان از توافق اتمی با ایران فشار بیاورند. از سوی دیگر گزارش‌هایی نیز از آغاز تلاش جدید از سوی کاخ سفید برای کسب حمایت اکثریتی، منتشر شده است.

باراک اوباما، در کنفرانسی تلفنی با هزاران نفر از حامیان خود، که کاخ سفید آن را ترتیب داده بود گفت: «شما باید فعالیت بیشتری بکنید، صدایتان رساتر باشد، بیشتر سهیم شوید و به اطلاعاتتان بیافزایید.»

اوباما می‌گوید توافق اتمی با ایران «بسیار خوب است و ما باید از آن سرافراز باشیم.» رئیس جمهوری آمریکا لابی مخالف توافق هسته ای با ایران را «قوی، متمول، و مصمم» توصیف کرد و گفت «آن ها فقط بیست میلیون دلار صرف پخش آگهی های تلویزیونی در آمریکا در مخالفت با توافق کرده اند».

وی به صراحت گفت «همان ستون نویس ها و مقام های دولتی پیشین مسول کشاندن پای آمریکا به جنگ عراق» با تکرار ادعاهایشان در مورد عراق به مخالفت با توافق هسته ای با ایران برخاسته اند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد اگر حامیان توافق طی تعطیلات تابستانی کنگره صدای خود را با تکیه بر حقایق و بر شمردن پیامدهای مثبت توافق بلند نکنند «این فرصت از دست خواهد رفت» چون مخالفان پیشاپیش نمایندگان کنگره را به شدت تحت فشار گذاشته اند.

اوباما گفت اگر کنگره به خاطر مسائل سیاسی این توافق را رد کند طی چند ماه تا یک سال ممکن است برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای ناچار به اقدام نظامی شویم و چنان در جامعه جهانی منزوی خواهیم شد که دیگری اعتباری برای عقد هیچ قراردادی نخواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *