جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۸

قبض های برق نیم میلیونی در گرمای بالای ۵۱ درجه!

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 436291
در حالی که طی دو ماه اخیر شدت گرمای شهرستان دهلران بی‌سابقه بوده و روزهای زیادی را با دمای بیش از ۵۱ درجه سانتیگراد سپری کرده، مصرف برق مردم را با قبض های نیم میلیونی مواجه کرده است.
قبض های برق نیم میلیونی در گرمای بالای ۵۱ درجه!
به گزارش جهان به نقل از جماران، تابستان امسال در حالی که گرمای هوای دهلران در بعضی روزها به مرز ۵۱ درجه سانتیگراد هم می رسد، شدت گرما باعث شده زندگی روزمره مردم هم با مشکلات عدیده ای روبرو شود به طوری که بیشتر شهروندان ترجیح می دهند برای در امان ماندن از گرما و مشکلات ناشی از آن در حد امکان در خانه بمانند.

ولی گویا پناه بردن زیر سقف خانه برای مردم این شهرستان مرزی و محروم هزینه های گزافی در پی داشت به طوری بالا بودن ارقام قبوض برق این دوره، مردم را شوکه کرده و نارضایتی عمومی را در پی داشته است.

هم اکنون در شهرستان دهلران در فصل تابستان بیشتر خانه ها حداقل از دو کولر گازی استفاده می کنند و استفاده از کولرهای آبی جوابگوی مردم نیست. متاسفانه در همین ماه گذشته صدها نفر در این شهرستان دچار گرمازدگی شده اند.

این در حالی است که طبق مصوبه دولت دهم تعرفه گرمسیری شهرستان دهلران از شش به ۹ ماه افزایش یافته است. در پایان عمر دولت دهم تعرفه برق شهرستان های دهلران، دره شهر و آبدانان تعرفه با متوسط انرژی مصرفی ماهانه ۰ تا هزار، مازاد بر یک هزار تا دو هزار، مازاد بر دو هزار تا سه هزار کیلووات ساعت در ماه به ترتیب با قیمت پایه هر کیلووات ساعت ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تومان محاسبه می شد.

با گرمسیری شدن تعرفه برق این شهرستانها پس از سالها انتظار سرانجام اجرایی شد و هر کیلووات ساعت برق مردم بعد مصوب شدن در هیئت دولت با قیمت پایه ۱۰ تومان محاسبه شد، با تغییر تعرفه و اجرایی شدن آن نحوه محاسبه برق مصرفی این شهرستان به ۹ ماه افزایش پیدا کرد و تاثیر فراوانی در کاهش هزینه های برق مصرفی مردم ایجاد کرد.

اما در حال حاضر با گذشت تنها چهار سال از آن مصوبه، بالا رفتن مجدد قیمت مصرف برق، برای مردم محروم، مرزی و گرمسیر دهلران حکایت جدیدی شده و آنها را با قبض های ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی مواجه کرده است.

قبوضی که مردم را شوکه کرد

یکی از شهروندان دهلرانی گفت: متاسفانه قبوض این دوره برق بسیار سرسام آور هستند و بیشتر مردم شهرستان با مبالغ بسیار بالا مواجه شده اند.

امیر کاوری زاده در گفتگو با مهر اظهار داشت: در قبوض برق این دوره ارقام بالایی لحاظ شده و پرداخت آن از توان من خارج است.

وی اظهار داشت: من ماهیانه حدود ۴۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت می کنم که کفاف هزینه و مخارج خانواده ام نیست.

این شهروند دهلرانی گفت: در دوره های قبلی هزینه های برق مناسب بود ولی متاسفانه در این دوره برای برق مصرف من ۹۰ هزار تومان لحاظ شده که بسیار سنگین است.

کاوری گفت: گرما بالا از یک طرف، نبود امکانات رفاهی و پزشکی از طرفی دیگر مشکلات فراوانی برای مردم شهرستان ایجاد کرده و اگر روند هزینه های برق و آب در شرایط گرمای ۵۱ درجه بخواهد به این گونه باشد مجبوریم به شهرهای دیگر مهاجرت کنم.

وی گفت: انتظار دارم مسئولان استانی و کشوری توجه جدی به شهرستان مرزی و محروم دهلران داشته باشند.

صدور قبض های نیم میلیونی در دهلران روا نیست

یکی دیگر از شهروندان شهرستان دهلران بیان داشت: آیا رواست مردم شهرستان که فاقد امکانات رفاهی، پزشکی هستند و از طرفی دمای هوای ۵۱ درجه سانتیگراد را تجربه می کنند، قبوض نیم میلیونی صادر شود، بدون شک نحوه محاسبه تابستان یک دوره مشترک دهلرانی اندازه یک سال متوسط مشترک تهرانی است.

علی باصره افزود: به راستی چرا باید برق را به عنوان کالا به قبوض برق مردم اضافه شود و مالیات بر ارزش افزوده آن از جیب مردم به خصوص مناطق محرومی مانند دهلران که تنها امرار معاش آنها از طریق کشاورزی و دامداری است که آن هم یک دهه است دست خوش خشکسالی شده پرداخت شود.

وی عنوان کرد: آیا در سبد هزینه های خانوار مردم دهلران هزینه های سرسام آور و نیم میلیونی برق گنجانده شده، خوب است که مسئولان استانی و کشوری به این نکته توجه جدی داشته باشند که فقر و بیکاری باعث شده مردم این شهرستان با مشکلات عدیده مالی و...روبرو شوند.

پیگیری ماجرای قبض های برق شهرستان دهلران

رئیس اداره برق شهرستان دهلران گفت: حدود سه سال پیش به ازای هر کیلووات برق مصرفی مبلغ ۳۰ ریال به عنوان عوارض برق به صورت حساب مشترکان به جز روستایی افزوده شده است.

نصرت الله محمد بیگی در گفتگو با مهر گفت: با توجه به مصوبه آذر ماه سال ۹۳ ستاد هدفمند سازی یارانه از ابتدای سال ۹۴ ماهیانه ۱۰ هزار ریال از مشترکان خانگی و تجاری و مبلغ ۹۰ هزار ریال از مشترکین کشاورزی، صنعتی و عمومی به عنوان آبونمان دریافت می شود.

وی اظهار داشت: نرخ تعرفه گرمسیری دهلران حدود سه سال پیش از سه به ۹ ماه افزایش یافته و این تعرفه نیز تاکنون برقرار بوده ولی از ابتدای سال ۹۴، ۱۰ درصد نرخ برق مشترکان مسکونی و ۲۰ درصد سایر مصارف برابر بخشنامه افزایش یافته است.

محمد بیگی بیان داشت: خوشبختانه پایین ترین تعرفه کل کشور تنها در چند استان جنوبی به خصوص شهرستان دهلران است و اگر همین مصارف در مناطق سردسیر محاسبه شود ما شاهد صدور قبوض میلیونی برای مشترکان خواهیم بود.

طبق قانون مالیات برق یک کالا محسوب می شود

رئیس اداره برق شهرستان دهلران در خصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: ارزش افزوده اداره مالیاتی تعیین می کند که برق کالا است یا نه، چراکه در حال حاضر برق به عنوان کالا تلقی شده و ۹ درصد کل هزینه برق به عنوان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود و هر سال هم یک درصد افزایش پیدا می کند و سازمان امور مالیاتی قبل از وصول شدن این مبالغ آن را از شرکت توزیع می برد که در این راستا سازمان توانیر و توزیع برق دخالتی ندارند.

وی گفت: با توجه به اینکه نرخ تعرفه برق در شهرستان دهلران پایین ترین نرخ تعرفه کشور است امکان اصلاح قبوض امکان پذیر نیست چراکه برابر مصرف خانواده قبوض صادر شده است.

محمد بیگی اظهار داشت: دولت برای مشترکان مناطق گرمسیر سه تیپ یارانه اختصاص داده که اول پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی که بابت انرژی پرداختی می شود، تیپ دوم تعرفه ۹ ماهه محاسبه می شود و صورت حساب برق این مناطق با پایین ترین نرخ در کشور ارائه می شود.

وی ادامه داد: تیپ سوم در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلووات برق مصرفی بالای ۱۰۰۰ ریال بوده، این در حالی است که دولت هر کیلووات را به طور متوسط به قیمت یک ششم نرخ تمام شده در اختیار مشترکان خانگی قرار می دهد.

رئیس اداره برق شهرستان دهلران با اشاره به اینکه با توجه به گزارش هواشناسی موج جدید گرما وارد منطقه می شود گفت: از تمام شهروندان انتظار داریم در رعایت الگوی مصرف برق با این اداره همکاری لازم داشته باشند و ساعت های اوج بار که ساعت ۱۲ الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۴ است، از وسایل غیر ضروری استفاده نکنند.

قبوض این دوره مشترکین خانگی و تجاری با ارقام ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزارتومانی صادره شده است این درحالی است که گرمای هوای دهلران در ماه گذشته چندین بار از مرز ۵۱ درجه سانتیگراد به ثبت رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انواع و اقسام ترفندها و کلک ها را برای افزایش قیمتها در این دولت دیدیم
مینا
خدا ازشون نگذره نمیدونیم دردمونو به کی بگیم ؟خدا از اون مرفعین بیدرد نگذره که به این آقا رای دادن
Canada
بخاطر راحتی و لوکس گشتن در شهرهائی مثل دهلران و مرکز ایران از کولرهای گازی استفاده می کنند که راندمان کاهش گرمائی انها در کل منفی است کلا محیط زیست را گرم می کنند و نسبت به کولرهای ابی از راندمان کمتری برخوردار هستند هزینه کولرهای آبی هرگز این مقادیر نخواهد شده اقایانی که می گوئید "خدا ازشان نگذره" بدانند که برای همین برق تولیدی سه برابر ان انرژی مصرف می شودکه ان دوبرابر دیگر به گرما تبدیل وارد محیط شده و اثار زیست محیطی خود را خواهد داشت مصرف بهینه ( استفاده از کولرآبی در مناطق خشک) باعث حفظ منابع فسیلی خواهد شد
ببخشید می‌خواهم از شما دعوت کنم یک هفته در دهلران یا سایر شهرهای جنوبی کشورمهمان باشید یک کولر آبی هم بیاورید تا مخصوص شما در اتاق تان بگذاریم....ببینم بعد ۴ ساعت از این مدت یک هفته باز هم همین حرف را می‌زنید؟؟؟البته اگر شانس بیاورید و شرجی نباشد چون در آن صورت سر نیم ساعت شرط می‌بندم...
محسن
شما دهلران زندگی می کنید؟؟؟؟؟در دمای بالای 50 درجه به نظر شما کولر آبی جواب هم میده؟؟؟؟
بعد زمانی که گرد و غبار میاد مردم چی کار کنند؟؟؟؟
یک نظر کاملا غیر کارشناسانه از این دوست کانادایی!
کولر آبی هم از جهت مصرف برق و هم از جهت مصرف عجیب آب مشکل ساز هست.

راه حل، استفاده از کولر گازی استاندارد و بهینه تر و در کنار آن انرژی های نو هست. دولت باید به جای اختصاص تعرفه گرمسیری، شرایط تشویقی برای استفاده از سلول های خورشیدی (مناسب کار در دمای بالا) را با سوبسید وسوسه انگیز برای مردم این مناطق فراهم کنه.
محسن
دراین دولت هر روز بدتر ازدیروز کاش گرانی در مورد برق بوده همه چیز گران شده وکارها وپروژه ها خوابیده کار گران بیکار شدند ساخت و ساز به صفر رسیده دیگر ازاین بدتر هم میشه دست دادن با استکبار ودوستان اسرائیل ننگی از این بدتر وعده ای هم برای این کارهای دولت که معلو م نیست چه آینده خطرناکی را برای امنیت کشور بوجود می آورد دارند کف میزنند خدایا خودت به فریاد این ملت برس مرگ بر آمریکای جنایتکار وحامیانش مرگ بر اسرائیل
Iran, Islamic Republic of
حالا تو مناطق خشک کولر ابی مصرف شد تو مناطقی مثل بندرعباس و بوشهر مردم چکار کنن که رطوبت معمولا بالای 80 درصد هست؟ اونجا هم قیمت برق همینطور حساب میشه بدونه هیچ رحمی .انصاف هم خوب چیزی هست