شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
دغدغه‌های داوطلبان کنکور در بازار داغ مشاوره انتخاب رشته

بازار داغ مشاورین انتخاب رشته/ پول بیشتر، نتیجه بهتر!

پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 436014
این روزها با اعلام نتایج کنکور، انتخاب رشته از دغدغه‌های اصلی داوطلبان شده است و آنها تلاش می کنند تا با مشاوره و انتخابی صحیح از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنند.
بازار داغ مشاورین انتخاب رشته/ پول بیشتر، نتیجه بهتر!
به گزارش جهان به نقل از فارس، این روزها پس از اعلام نتایج کنکور، انتخاب رشته از دغدغه‌های اصلی داوطلبان شده است؛ همگی تلاش می‌کنند تا با دقت هرچه بیشتر، انتخابی صحیح و نزدیک به علائق خود داشته‌ باشند.

در این میان افرادی هستند که از هیجان این روزهای کنکوری‌ها سوء استفاده می‌کنند و با تبلیغ‌هایی وسوسه‌انگیز سعی در جذب مشتری دارند؛ تبلیغی که نتیجه آن گاهی به ضرر داوطلبان تمام می‌شود.

هر سال با اعلام نتایج کنکور، برخی موسسات به تبلیغ مشاوره به شرط قبولی با درصد بالا می‌پردازند؛ برخی از این مؤسسات مجوز فعالیت دارند و درتمام سال مشغول به ارائه خدمات مشاوره در زمینه‌های مختلف هستند.

برخی دیگر با تبلیغاتی عجیب و تضمین قبولی، از داوطلبان هزینه‌های هنگفتی دریافت می‌کنند، اما نتیجه مطلوبی را ارائه نمی‌دهند؛ این مؤسسات فقط در ایام انتخاب رشته داوطلبان به فعالیت می‌پردازند و با تبلیغاتی گسترده سعی در جذب مشتری دارند، که بهتر است خانواده‌ها از معتبر بودن این مراکز مطمئن باشند و سپس مراجعه کنند.

انتخاب صحیح و بدون خطا برای داوطلبان بسیار حائز اهمیت است، زیرا این انتخاب برای آنها سرنوشت‌ساز است و عدم شناخت داوطلب از این مرحله و به دنبال آن انتخاب نادرست، موجب سرخوردگی و هدر رفتن تلاش آنها می‌شود.

*هزینه بیشتر،نتیجه بهتر

شیوا معینی با اشاره به اینکه دانشجو حقوق دانشگاه آزاد است و رتبه اش در کنکور ۱۸۰۰ بوده، اظهار داشت: مشاوری که بنده را در انتخاب رشته راهنمایی کرد، زمان زیادی را صرف نکرد و به صورت گروهی این کار را انجام داد ، یعنی برای من و دو تن از دوستانم یک زمان را برای مشاوره در نظر گرفته بود، که در نهایت خودم انتخاب رشته کردم و آن مشاور تأثیر چندانی در روند انتخاب رشته بنده نداشت.

وی گفت: هزینه زیادی پرداخت نکردم، اما اگر مشاور دیگری داشتم حتی با هزینه بیشتر، نتیجه بهتری می‌گرفتم.

*معرفی مشاور بر اساس قیمت

ثمین.چ دانشجو رشته اقتصاد درباره مشاوره انتخاب رشته خود گفت: در یکی از موسسات کلاس کنکور می رفتم و یک مشاور در آن دوره با ما همراه بود و در زمان انتخاب رشته نیز به همان مشاور مراجعه کردم، اما در آن موسسه مشاورها را بر حسب قیمت به داوطلبان معرفی می‌کردند، مثلا می‌گفتند مشاور٢٠٠ هزار تومانی یا ٥٠٠ هزار تومانی ؟!

وی اظهار داشت: از روند مشاوره راضی نبودم و فکر می‌کنم اگر خودم انتخاب رشته می‌کردم نتیجه بهتری می‌گرفتم.

*۶۰پایگاه مشاوره انتخاب رشته

طبق گفته ابوالفضل رحمانی رئیس گروه مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران ۶۰ پایگاه مشاوره انتخاب رشته کنکور در تهران پیش‌بینی شده است که این پایگاه‌ها در ۱۹ منطقه آموزش و پرورش شهر تهران قرار دارند.

وی گفت: انتخاب رشته تحصیلی اهمیت فراوانی دارد زیرا انتخاب نادرست رشته تحصیلی سبب افت علمی کشور، تضییع منابع اقتصادی و انسانی، بی تفاوتی و بی انگیزه شدن دانشجو نسبت به مسائل اجتماعی و ایجاد اختلالات روانی در زندگی فردی و اجتماعی دانشجو می‌‌شود.

رحمانی بهترین مشاوران را برای انتخاب رشته کنکور، مشاوران آموزش و پرورش دانست و افزود: این افراد ویژگی‌‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان را می‌شناسند و چون مستقیماً در طول سال با دانش‌آموز و خانواده او مرتبط بوده‌اند بنابراین بهتر می‌توانند در تعیین اولویت‌های رشته شهرها به داوطلب کمک کنند.

وی تصریح کرد: برخی افراد سودجو و آموزشگاه‌هایی که در فصل انتخاب رشته کنکور قارچ گونه رشد می‌کنند با تبلیغات اغواگرانه بسیاری از داوطلبان را جذب نموده و مبالغ غیر متعارفی را از خانواده‌ها و داوطلبان اخذ می‌کنند در حالی که اطلاعات علمی درباره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی کامل و جامع نیست و خانواده‌ها باید مراقب باشند که در دام آنان گرفتار نشوند.

رئیس گروه مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران گفت: هدف آموزش و پرورش از ایجاد پایگاه های مشاوره انتخاب رشته جلوگیری از اغواگری مراکز غیرعلمی و کمک به داوطلبان در کار حساس انتخاب رشته و هدایت آنان در تعیین سرنوشت زندگی‌شان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *