پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
وزیر سابق لبنان:

آمریکا به کمک ایران درمنطقه نیاز دارد

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب: 435907
رئیس حزب التوحید لبنان با بیان اینکه غرب و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از نفوذ ایران در دوران پس از تحریم هراس دارند، گفت: غرب در ممانعت از دستیابی ایران به آرمانهای خود شکست خورده است.
به گزارش جهان، «وئام وهاب» وزریر پیشین لبنانی و رئیس حزب التوحید لبنان در گفتگو با مهر گفت: این ادعا که ایران از برنامه های خود در زمینه هسته ای عقب نشینی کرده است یک نظریه شکست خورده است که برای گول زدن خود راوی این ادعاها مطرح می شود چرا که هرکس که جمهوری اسلامی ایران و آیت الله خامنه ای رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی را بشناسد می داند که ایران از ابتدا هم به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نبوده و نیست.

چنانکه رهبر انقلاب نیز در فتوایی تولید و در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای را از لحاظ شرعی حرام اعلام کرد اما برخی حقیقت این مسئله را درک نمی کنند.

وهاب افزود: اما ما در واقع این حقیقت را درک می کنیم و روی جمهوری اسلامی ایران شناخت داریم و می دانیم که ایران از ابتدا به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نبوده است و می دانیم که غرب از مسئله بمب هسته ای به عنوان دروغی برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه و پیشروی ایران در برنامه هایش استفاده می کند، چرا که غرب به خوبی می داند ایرانی که در محاصره و تحریم نباشد توانایی نقش آفرینی گسترده ای را در سطح جهانی دارد، و این پیشروی تنها در عرصه سیاسی و نظامی نیست بلکه در زمینه های اقتصادی و تجاری نیز هست، چنانکه ایران تحریم شده امروز به پنج کشور برق می فروشد و احتیاجات حدود ۸۰ میلیون شهروند ایرانی را مرتفع می کند، با این حساب ایران محاصره شده که چنین است، باید دید که ایران در حالت غیر تحریم و محاصره چگونه باید باشد و این دقیقا همان چیزی است که رژیم صهیونیستی، آمریکا و همپیمانان آنها در جهان عرب از آن واهمه دارند، همان کسانی که نه خودشان کاری انجام می دهند و نه اجازه می دهند کسی کاری انجام دهد.

وی در ادامه گفت:عربستان یکی از کشورهایی است که بیشترین نارضایتی را از توافق هسته ای ایران دارد. چرا که عربستان کشوری است که بر فتنه و اغواگری استوار است و در سایه حمایت ایران از جنبشهای مقاومت در جهان بدون درنظر گرفتن گرایشهای مذهبی و طایفه ای این امر طبیعی به نظر می رسد که این کشور از گسترش نفوذ ایران در منطقه که ثابت کرده است که برخلاف عقاید غرب، اسلام قادر به پیشرفت و توسعه است، هراس دارد و برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه به انجام تحریکات و فتنه های طایفه ای و مذهبی روی آورده است.

وهاب در پاسخ به سوالی درخصوص مداخله و لابی گری رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا برای تصویب نکردن توافقنامه وی تصریح کرد: «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا پیشتر به این تهدیدات پاسخ داده و اعلام کرده است که به عنوان رئیس جمهوری رای منفی کنگره را وتو خواهد کرد.

وی اعلام کرد که معتقد است اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هر دو در حال تلاش برای تحقق تصویب نشدن توافقنامه وین در کنگره هستند اما این لابی ها با استقبال دولت آمریکا مواجه نشده و محکوم به شکست است. چرا که آمریکا پس از شکست و خروج از خاورمیانه برای تحقق ثبات در منطقه نیازمند مصالحه با کشورهای بزرگ خاورمیانه از جمله ایران است.

وهاب درخصوص امکان حل و فصل بحرانهای جاری در خاورمیانه در سایه توافق هسته ای ایران گفت: هم اکنون برای اظهار نظر در این خصوص زود است. چرا که توافق صورت گرفته تنها در زمینه هسته ای است. اما آمریکا در هر صورت مجبور است که با ایران در خصوص مسئله لبنان، فلسطین، سوریه، یمن و عراق سر میز مذاکره بنشیند. اما این امر زمان بر است و طی چند روز و چند هفته آتی صورت نخواهد گرفت.

اما آمریکا در هر صورت مجبور است که با ایران درخصوص مسئله لبنان، فلسطین، سوریه، یمن و عراق سر میز مذاکره بنشیند، اما این امر زمان بر است و طی چند روز و چند هفته آتی صورت نخواهد گرفت.

رئیس حزب التوحید لبنان در خصوص بحران یمن و جنگ ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان به این کشور گفت: عربستان طی چهار ماه گذشته که حمله به یمن را آغاز کرده است ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده ولی دستاورد خاصی را در این زمینه به دست نیاورده است. در حالی که اگر این هزینه را برای پیشرفت و رفع نیازهای ملت مظلوم یمن به کار می برد، عربستان ملت یمن را دوست خود می یافت.

وهاب در پایان تاکید کرد: ایران در دوره اخیر پیشرفت گسترده ای داشته است و بعید نیست که از لحاظ اقتصادی به زودی شبیه به چین شود. مردم ایران مردمی خلاق و توانا هستند و مردمی که توانستند ۳۰ سال در محاصره و تحریم پایداری کنند قطعا در دوران پساتحریم قدرتمندتر می شوند و ایران در آینده ای نزدیک کشوری بزرگتر از یک کشور منطقه ای خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *