کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا آل‌سعود توان محاصره نظامی ایران را دارد؟

6 مرداد 1394 ساعت 13:13

با وجود شکست‌های پی‌درپی عربستان در صحنه میدانی، آل‌سعود همچنان به دشمنی علیه ایران ادامه می‌دهد.


به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که ایران همواره در راستای صلح منطقه‌ای دست دوستی خود را به سمت کشورهای منطقه دراز می‌کند، اما برخی از کشورهای منطقه (از جمله عربستان) تلاش می‌کنند تا سطحی از دشمنی را با جمهوری اسلامی ایران حفظ کنند.

اخیراً موضوعی از سوی سایت "عربی ۲۱" مطرح شده مبنی بر این که در گزارشی سخنان "ایاد علاوی" معاون رئیس جمهور عراق را درباره نقشه سعودی‌ها برابر مقابله با ایران منتشر شده که در این گزارش عربستان برای محور مقاومت در سوریه، لبنان و یمن برنامه‌ریزی کرده و تلاش می‌کند تا حزب الله را منزوی و حکومت "حیدر العبادی" و نظام "بشار اسد" را سرنگون کند.

* شکست راهبردی عربستان در سوریه

جالب است که عربستان امروز در سوریه متحمل شکست‌های سنگینی شده و علاوه بر تحمل شکست از محور مقاومت، در ابعاد مختلف در ۴ سال گذشته در سوریه موفق نبوده است. "ملک عبدالله" پادشاه پیشین عربستان از سال ۲۰۱۱ سرمایه‌گذاری انبوهی را با هدف ویرانی زیرساخت‌های سوریه انجام داد و "بندر بن‌سلطان بن‌عزیز آل‌سعود" را مسئول پرونده کرد که نهایتاً نه تنها نظام قانونی "بشار اسد" سقوط نکرد بلکه هر روز وضعیت میدانی سوریه در حال تغییر است و معادلات با شیبی آرام اما مثبت به سمت محور مقاومت در حال دگرگونی بود و لذا طرح‌های آینده عربستان در جنگ سوریه با شکست مواجه خوهد شد؛ همان طور که در ۴ سال گذشته با شکست مواجه شده است.

* ضربات سنگین ارتش و نیروهای مدعی یمن به آل‌سعود

نقشه دیگری که بر اساس گزارش "ایاد علاوی" مطرح شده ضربه زدن به ستون یمنی محور مقاومت بوده که البته تاکنون جنگ عربستان آورده‌ای جز شکست برای آل‌سعود نداشته است. همچنان که ارتش و نیروهای مردمی یمنی به پیروزی‌های گسترده‌ای دست پیدا کردند و با موشک‌های "گراد"، "اسکاد" و "اورگان" اهداف سعودی از جمله پایگاه نظامی "عین الحاره" را هدف قرار داده‌اند و ده‌ها نظامی سعودی را به اسارت گرفته‌اند.

* سردار کوثری: ارتش آل سعود پوشالی است

سردار "محمد اسماعیل کوثری" رییس کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اسارت ۳۰۰ نظامی عربستان در منطقه "نجران" اظهار داشت: اسارت ۳۰۰ نظامی عربستانی پوشالی بودن ارتش آل سعود را با وجود تجهیزات انبوه نظامی می‌رساند.

وی ادامه داد: همچنین این موضوع نشان می‌دهد که ارتش عربستان با وجود تسلیحات انبوه و خریدهای چند میلیارد دلاری از آمریکا توان کمترین مقاومت را دارد.

رییس کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ارتش و نیروهای مردمی یمن با تجهیزات حداقلی توانستند در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح عربستان پیروز شوند.

* پیروزی حزب الله در تحولات میدانی سوریه ضربه‌ای سنگین بر پیکره پادشاهی عربستان

علاوه بر این در گزارش معاون رئیس جمهور عراق اشاره به حزب الله لبنان شده که آل سعود قصد منزوی کردن آن را در منطقه دارند؛ سناریویی که از گذشته بوده و در آینده هم وجود خواهد داشت و طرح جدیدی نیست و موفقیت حزب الله در جنگ ۳۳ روزه و پیروزی در تحولات میدانی سوریه از جمله آزادسازی قدم به قدم شهرک "زبدانی" و آزادسازی بخش وسیعی منطقه "قلمون" از جمله آن‌هاست و شکست عربستان در این حوزه هم تاکنون رخ داده و پیش بینی بر این است که این شکست ادامه‌دار خواهد بود.

نکته دیگری که تحت عنوان تلاش برای محاصره ایران از سوی آل‌سعود مطرح شده، تلاش برای ساقط کردن حکومت "حیدر العبادی" است؛ اگر به تحولات عراق توجه کنیم داعش با حمایت ترکیه و عربستان در راستای ویرانی عراق از جولای ۲۰۱۴ اقدامات گسترده‌ای انجام داد که از جمله آن‌ها تصرف چهار استان "الانبار"، "نینوا"، "صلاح‌الدین" و "دیاله" بود که با ساماندهی ارتش و نیروهای مردمی از سوی "حیدر العبادی"، فتوای مرجعیت گام به گام مناطق اشغالی از دست داعش خارج شد و پیروزی‌ها از "آمرلی"، "سلیمان بیک"، "جلولا"، "سعدیه" و "تکریت" شروع و همچنان با آزادسازی دانشگاه "الانبار"، پیشروی در "رمادی" و محاصره "فلوجه" ادامه دارد و لذا طرح عربستان در این حوزه هم از پیش شکست خورده است.

پس می‌توان گفت طرح سناریوی محاصره نظامی و دیپلماتیک ایران در منطقه غرب آسیا از سوی آل‌سعود یک سناریوی از پیش شکست خورده است و این نه در سخن بلکه در عمل مشخص بوده و امروز می‌بینیم که حزب الله و نظام بشار اسد به کار خود ادامه می‌دهد، حیدر العبادی در راستای تروریسم‌زدایی گام برمی‌دارد و آل‌سعود در باتلاق یمن دست و پا می‌زند.


کد مطلب: 435620

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/435620/آیا-آل-سعود-توان-محاصره-نظامی-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com