پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۱۶

سخنگوی دولت از دستور گرانی ۱۸ کالا خبر داشت+فیلم و سند

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 435574
باوجود ابراز بی‌اطلاعی سخنگوی دولت از افزایش قیمت ۱۸ قلم کالا، خبرنگار «نسیم» به سندی دست یافت که نشان می‌دهد نوبخت طی ابلاغیه ۱۶ تیر معاون اجرایی رئیس‌جمهور از جزئیات این افزایش قیمت اطلاع کامل داشته است.
سخنگوی دولت از دستور گرانی ۱۸ کالا خبر داشت+فیلم و سند
به گزارش جهان به نقل از نسیم، درست هفت روز پیش بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، خبر گرانی ۶ درصدی ۱۸ قلم کالای اساسی را تکذیب کرد. سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری که گفته بود وزیر صنعت اعلام کرده دولت مجوز افزایش ۶درصدی کالاهای اساسی را صادر کرده، گفت: از اظهارنظر وزیر صنعت بی‌اطلاعم اما اعلام می‌کنم، دولت مجوز افزایش شش درصدی قیمت کالاهای اساسی را صادر نکرده است.

درحالی که اظهار بی‌اطلاعی سخنگوی دولت از خبر نعمت زاده و تکذیب مصوبه افزایش قیمت، موجی از ابهام را درباره بازار کالاهای اساسی مردم ایجاد کرده است، خبرنگار «نسیم» در پیگیری‌های خود به سندی دست پیدا کرد که اثبات می کند سخنگوی دولت از مصوبه افزایش قیمت ۶ درصدی کالاهای اساسی - که توسط معاونت اجرایی رئیس جمهور ابلاغ شده - مطلع بوده است. طبق این سند که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در شانزدهم تیرماه، یعنی ۵ روز قبل از اعلام رسمی افزایش قیمتها توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، مصوبه گران شدن ۳۴ قلم کالا را در دو اولویت و مواردی از خدمات را در همان اولویتها، به اعضای ستاد هدفمندی یارانه ها ابلاغ کرده و رونوشت این ابلاغیه به اعضای ستاد هدفمندی - از جمله محمدباقر نوبخت به عنوان معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و عضو ستاد هدفمندی یارانه ها- ارسال شده است.


هچنین طبق این سند، علاوه بر ابلاغ این مصوبه به اعضای ستاد هدفمندی یارانه ها که شامل اکثر وزاری کابینه می شوند، رونوشت این مصوبه به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که ریاست ستاد هدفمندی یارانه ها را بر عهده دارد، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور، محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور، علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم ابلاغ شده است.


 

اصل ماجرا چه بود؟

سال ۹۴ در شرایطی آغاز شد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ابلاغیه ای از دستگاههای مختلف خواست، تا هیچ کدام از کالاها و خدمات اساسی مورد نیاز مردم را بدون بررسی در ستاد هدفمندی یارانه ها و تصویب دولت افزایش ندهند. اما این ابلاغیه خیلی زود نقض شد و گرانی های زیادی در موارد مختلف برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به وجود آمد.

آغازین روزهای هفته سوم تیرماه بود که دولت رسما خبر از گرانی ۱۸ قلم از کالاهای اساسی مردم را داد. بیست و یکم تیرماه محمدرضا نعمت زاده که از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای امضای تفاهمنامه همکاری در محل وزارت صنعت میزبانی می کرد، در جمع خبرنگاران با رونمایی از این تصمیم دولت تصریح کرد که محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور بخشنامه ای را ابلاغ کرده که طی آن ۱۸ قلم کالای اساسی تا سقف ۶ درصد افزایش قیمت داشته باشد. وزیر صنعت از تصمیم گیری نهایی در خصوص این افزایش قیمتها در هیات تصویب و تعیین قیمتها خبر داد و گفت که اغلب کالاها بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شوند.

به گزارش «نسیم»، هنوز صحبت نعمت زاده تمام نشده بود که برخی از رسانه ها بخشی از بخشنامه افزایش قیمتی شریعتمداری را منتشر کردند. در این بخشنامه آمده بود که به منظور هماهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه در نظام قیمت گذاری و نظارت بر آن و با توجه به بخشنامه ابتدای سال معاون رئیس جمهور در خصوص لزوم هماهنگی افزایش قیمت با دولت، کارگروه تنظیم بازار ستاد هدفمندی یارانه ها، قیمت ۱۸ قلم کالا را افزایش می دهد. این کالاها عبارتند از گندم، آرد، نان، قند، شکر، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن نباتی، گوشت قرمز، کره، شیرخام، کودهای اوره، فسفات و پتاس، شیر، پنیر و ماست که با توجیه سهم هزینه های سوخت و حامل‌های انرژی، حقوق و دستمزد و... در قیمت تمام شده کالاها و خدمات و با تصویب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین با اخذ مصوبه از کارگروه تنظیم بازار، گران می شوند.

با توجه به انتشار این جزئیات و اثبات اطلاع اکثریت دولتمردان از جمله سخنگوی محترم دولت از مصوبه افزایش قیمتها، اظهارات او ۱۰ روز پس از اعلام رسمی خبر گرانی قابل تامل است.

باید دید سخنگوی محترم دولت با چه رویکردی در مواجهه با اصحاب رسانه، موضوع اینچنین شفاف و آشکار را کتمان کرده - در حالی که هم محمدرضا نعمت زاده ۱۰ روز قبل از گرانی این کالاها خبر داده بود و هم بخش هایی از مصوبه در رسانه ها منتشر شده بود.

این درحالی است که عدم هماهنگی دولتمردان در اعلام اخبار و آمار در طول عمر دوساله دولت یازدهم و ارائه اطلاعات متناقض به یکی از ایرادات و اشکالات جدی دولت تدبیر و امید تبدیل شده و بارها از سوی کارشناسان و صاحب نظران مورد نقد جدی قرار گرفته است. به طور مشخص در ۷۰۰ روز گذشته سابقه ناهماهنگی فاحشی میان نعمت زاده و نوبخت در خصوص مسائل مختلف از جمله یارانه بخش تولید مشاهده شده و اخیرا نیز رئیس کل بانک مرکزی هم اظهارت سخنگوی دولت در خصوص پول های بلوکه شده را تکذیب کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت راستگویانه دیگه.!
باشه تا سال 96 تا خودمون تکلیفشو مشخص کنیم.
دروغگو عاقبت رسوا میشود
دروغگویی شاخ و دم داره،برای خیلی از کسانی که به دولت 11 رای دادند ،این موضوع ثابت شده است . ضمنا این دولت به دولت قبل تهمت دروغگویی می زند!
دولت راستگویان
Iran, Islamic Republic of
خندیدم...
مجید
Iran, Islamic Republic of
مردم می دانند که اینها ...هستند.
رامین
دولت رااااااااااااااااااااستگویان!!!!!!
مصطفی
United States
بابا صدرحمت به دولت دروغ گویان به زعم این حضرات ؟
ازامام جعفرصادق علیه السلام پرسدند که شیعه ممکن است دزدی کند فرمودند که بلی بازکفتند شیعه ممکن است که زناکندفرمودند شایدهرچه پرسیدند درموردشیعیان حضرت فرمودند که ممکن است درآخرپرسیدند که شیعه ممکن است دروغ بگویدحضرت بطورصریح فرمودند که خیر آقایان درشیعه بودنتان شبهه است ازماکه گذشت ومیگذردفکری به حال برزختان بنمایید
محمدی
United States
...این آقا توروز روشن تکذیب میکنه
آرش
به دولت راستگویان و تدبیر و امید کاری نداشته باشید!
عزیزم چرا انتقاد میکنی دولتی ها اذیت میشن
احتیاجی به این پلیس بازی ها و رو کردن سند نیست . ملت دیگه فهمیدن که هر وقت سخنگوی دولت راستگویان چیزی رو تکذیب می کنه معنی و مفهومش چیه !!
سیددلسوخته
Iran, Islamic Republic of
دولت راستگویان!!!!!!!!!!!!!!!!شما باور میکنید؟
در زمان جنک خایج فارس عراق سخنگویی داشت بنام سعیدالصحاف در حالی که امریکا عراق را تسخیر و نابودکرده بود ایشان به ÷شت بام می رفت و اعلام می کرد عراق همچنان مقاوم و در مقابل حمله امریکاییها مستحکم است روایت سخنگوی ما هم ......
Iran, Islamic Republic of
30 درصد گران کنید ولی دروغ نگویید
از دروغگو نفرت دارم
عمار
Iran, Islamic Republic of
تا بحال برای اینجانب این جور اثبات شده که ایشان هرچیزی را تکذیب کرد یعنی درسته !!
انگار انکار رمز ی است بین دولتمردان ،یعنی اگر من تکذیب کردم فرمان استارت آن کار را صادر کردم.یکی به میخ یکی به نعل.
ایشان درموقع تکذیب هم میخندند وهم محکم توی چشم همه نگاه میکنند وحرف خودرا میزنند.!!!
شهبازی
آقای سخنگو همیشه از همه چیز خبردارد منتهی راستگوی خوبی نیست وخیلی زود گفته هایش تکذیب میشود !!!واقعا چرا؟؟؟؟
این اولین بار نیست که این بابا ...میگه .
...موجب سلب اعتماد ملت به دولت می شود. چرا رئیس جمهور و هیئت دولت در این خصوص سکوت اختیار کرده اند ؟