پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱
«نشنال اینترست» مدعی شد:

ایران برای آمریکا جایگزین عربستان است

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب: 435490
رئیس گروه اوراسیای دانشگاه نیویورک در مصاحبه با «نشنال اینترست» پیش بینی کرد که از نگاه آمریکا، ایران در آینده جایگزین عربستان سعودی خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، «یان برمر» رئیس گروه اوراسیا و استاد مرکز مطالعات جهانی دانشگاه نیویورک مدعی شد که ایران در نگاه آمریکا جایگزینی برای عربستان سعودی خواهد بود.

برمر که پیشتر ماهیت توافق هسته ای ایران را تنها در ابعاد ژئوپلیتیک مورد تایید قرار داده بود از کاهش قیمت نفت به عنوان بزرگترین دستاورد حاصل از توافق هسته ای ایران یاد کرد چرا که با لغو تحریم ها، حجم عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. این به معنای آن است که کشورهایی مانند روسیه و ونزوئلا که تمامیت خواهی آمریکا را بر نمی تابند و در عین حال سرمایه شان به درآمدهای نفتی متکی است، دچار خسران شوند.

از سوی دیگر، با افزایش تولید نفت ایران، عربستان سعودی نیز مقدار زیادی از سهم خود را در «اوپک» از دست خواهد داد و این باعث می شود که آنها در روابط خود با واشنگتن واقع بینانه تر رفتار کرده و کمتر مخالف میل آمریکا عمل کنند.

برمر که پیشتر مدعی شده بود که ایران طی ده سال آینده جای عربستان را برای آمریکا خواهد گرفت، اینبار در مصاحبه با نشنال اینترست مدعی شد: البته این رویداد زمان زیادی طول خواهد کشید چرا که تندروهای هر دو کشور همه تلاش خود را برای مقابله با آن انجام خواهند داد.

اما، انتظار می رود که عربستان سعودی و آمریکا بیش از پیش از هم فاصله بگیرند. ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بازار سودآورتری برای آمریکا تلقی می شود. ضمنا برای مبارزه با داعش، ایران متحد بهتری به نظر می رسد.

برمر در پایان گفت: در مقایسه با اسرائیل، عربستان سعودی چالش بزرگتری برای آمریکا محسوب می شود. این کشور در حال حاضر هم سعی به بهبود روابط با چین دارد تا امنیت و تجارت خود را تضمین کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه مغزایی تو این کله پاچه فروشی ببخشید، دانشگاه پیدا میشه!