جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بولتون: نمی توان با ایران تعامل عادی داشت!

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 435340
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، ایران را به ۲۵ سال فریبکاری در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جان بولتون -نماینده آمریکا در سازمان ملل در زمان زمام‌داری جورج بوش- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز ادعا کرد نمی‌توان با ایران همانند کشوری عادی تعامل داشت.

بولتون ادعا کرد: «به نظرم مذاکرات هسته ای و نحوه دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به اماکن تسلیحاتی و به ویژه پایگاه نظامی پارچین از ریشه دچار نقایص فراوان است.

حقیقت این است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال چند موضوع متفاوت خواهند بود.

مطمئنا آنها به دنبال پوشک بچه و یا پاک کننده های آرایشی نیستند که بعدا آنها را مورد تحلیل و آزمایش قرار دهند.»

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «ایرانی ها تجربه زیادی در ایجاد موانع در راه دسترسی آژانس بین المللی به نمونه های زیستی دقیق دارند.

آنها در دوره اول ریاست جمهوری جرج بوش تلاش کردند که وضع موجود در یک کارخانه را ساختگی جلوه دهند.

این در حالی بود که بازرسان آژانس، فعالیت های اتمی را در این کارخانه شناسایی کرده بودند.

زمانی که بعدا ایرانی‌ها به مشکلات برخوردند ، دیوارها را از نو رنگ آمیزی نکردند؛ بلکه تمامی ساختمان را با بولدوزر ویران و محوطه آن را زیر و رو کردند.

من قدری سخنانم را طولانی می کنم؛ اما این که شاهد آن باشیم که ایرانی ها خودشان نمونه برداری کنند ، خنده آور و بسیار خطرناک است.»

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که جان کری در جلسه پرسش و پاسخ سنا موضوع توافق بین ایران و آژانس برای نمونه برداری از اماکن هسته ای ایران را محرمانه اعلام کرده بود، گفت: «به نظرم این موضوعی محرمانه نیست زیرا ایران همه چیز را می داند.

اینکه رئیس جمهور و وزیر خارجه تمایل به اعتماد به ایران دارند ناشی از آن است که آنها اعتمادی به مردم آمریکا ندارند.

به نظرم آنچه ما در اینجا درباره آن صحبت می کنیم به توافق های ایران و آژانس مربوط می شود که هنوز علنی نشده است و جان کری هم گفته حتی هنوز آن را هم ندیده است.

به نظرم این موضوع باید علنی شود. البته این موضوع را که برخی از این توافقات به عنوان مواردی محرمانه که باید آژانس آن را حفظ کند، تنها درباره کشورهایی چون سوئیس می تواند معتبر باشد؛ اما ایران کشوری است که به مدت بیست و پنج سال به آژانس بین المللی انرژی اتمی دروغ گفته است و درباره تعهدات اتمی خود فریبکاری کرده است و شما نمی توانید با آنها همانند یک کشور عادی رفتار کنید.»

وی در پایان گفت: «این عقب نشینی ها در پاراگراف به پاراگراف این توافق در برابر ایرانی ها آن را کم ارزش می کند. به نظرم کنگره اجازه این کار را نخواهد داد و بر روی دسترسی به توافق بین ایران و آژانس پافشاری خواهد کرد.

ما باید در این باره با دولت با صراحت برخورد کنیم.

ما تنها نمی خواهیم بر روی توافق تمرکز کنیم و خواهان دریافت و دانستن اطلاعات درباره تمامی مسائلی هستیم که شما در وین درباره آنها مذاکره کردید.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *