جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

پنهان‌ترین مشکل زوج‌های جوان چیست؟

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 435338
مبتکر حوزه علوم چندتخصصی سلامت خانواده با تشریح مقوله زوج‌درمانی از پنهان‌ترین مشکل زوجین و اقداماتی که یک زوج درمانگر برای رفع مشکل می‌کند، سخن گفت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در ادامه واکاوی ناتوانی‌های جنسی در جوامع از جمله جامعه ایرانی که با نسل جوان مواجه است، نسرین طهرانی روان‌شناس و زوج‌درمانگر درباره مقوله زوج‌درمانی به تسنیم عنوان کرد: زوج‌درمانی شکلی از درمان است که به ترمیم روابط بین یک زن و شوهر می‌پردازد که از جنبه‌های مختلف ممکن است دچار آسیب شده باشند، هدف از زوج‌درمانی بازگرداندن عملکرد و روابط به بهترین سطح ممکن در زوج‌هایی است که تجارب ناخوشایند داشتند.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین بخش از مراجعه کنندگان، زن و شوهرهایی هستند که در زمینه‌های مختلف دچار مشکل هستند، چنانچه شکایت‌ها را در دو بخش مشکلات جنسی و غیرجنسی در نظر بگیریم، ۹۸ درصد موارد افراد با شکایت مشکلات جنسی به مرکز مشاوره سلامت خانواده مراجعه می‌کنند و مشکلات غیرجنسی، فقط ۲ درصد مراجعه کنندگان به مرکز تخصصی سلامت خانواده را تشکیل می‌دهند و در این زمینه پنهان‌ترین بخش از مشکلات در اغلب موارد نارضایتی از رسیدن به اوج لذت جنسی و عدم تجربه آن است که در نهایت این مشکلات در طول زمان منجر به طلاق می‌شود.

وی افزود: مشکلات غیرجنسی و دلایل اغلب پریشانی‌ها و ناراحتی‌ها عبارتند از مهارت‌های ضعیف برقراری ارتباط، عدم مهارت‌های حل مسئله، عدم مهارت‌های کنترل بحران، ناسازگاری و یا یک طیف گسترده‌ای از اختلال‌های روانی است که شامل خشونت خانگی، اعتیاد به الکل، افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی است.

طهرانی ادامه داد: در این شرایط زوج درمانگر، با مصاحبه‌های تشخیصی به شناسایی دلایل حضور نارضایتی و پریشانی در رابطه می‌پردازد و با طراحی، مدیریت و پیاده‌سازی یک برنامه درمانی سعی به بهبود و یا کاهش علائم و ایجاد عملکرد و ارتباط در یک سطح ایمن، شاد و سلامت دارد.

مبتکر حوزه علوم چندتخصصی سلامت خانواده در ادامه بیان داشت: بین مراجعان با مشکلات جنسی مطرح شده و ثبت شده در مرکز تخصصی سلامت خانواده در رابطه با زنان؛ مواردی نظیر ۳۰ درصد کم‌میلی جنسی مشاهده می‌شود که اغلب نیز این مردان هستند که از این شرایط شکایت می‌کنند. از بین گروه اختلال‌های کم‌میلی جنسی زنان، ۴۰ درصد موارد مشکل در ارتباطات عاطفی وجود دارد. در ۲۰ درصد موارد مردان راه‌های ایجاد تمایل جنسی در همسرانشان را نمی‌دانند. در ۱۵ درصد موارد وجود افکار ناسازگار و اشتباه در ایجاد و ابراز میل مداخله می‌کند.

این درمانگر اختلالات جنسی خاطرنشان کرد: همچنین در ۱۰ درصد موارد خستگی از کار روزانه، نگهداری فرزندان و یا شاغل بودن و مسئولیت‌های سنگین داشتن دخیل است، در ۵ درصد موارد نیز مشکلاتی از قبیل دردهای جنسی، کمردرد، سردرد، دردهای گوارشی، عدم وجود شرایط مناسب برای رابطه از قبیل مکانی امن و آرام و زمانی مناسب برای رابطه بدون استرس و اضطراب و در نهایت ترس از بارداری و مواردی دیگر... مطرح است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *