کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مونیز دیگر از بازرسی های نامحدود سخن نمی گوید؛

بلاتکلیفی دکتر ارنست!

4 مرداد 1394 ساعت 18:50

بلاتکلیفی مونیز با توجه به عقب نشینی از رجزخوانی های قبلی جالب توجه است و نشان از استیصال کابینه اوباما در مواجهه با «برجام» دارد، همان مسئله ای که بیش از پیش احتمال نقض عهد آمریکا را افزایش داده است.


به گزارش جهان به نقل از مهر، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا این روزها در جلسات و نشست های متعددی با حضور سناتورها، استراتژیست ها و کارشناسان آمریکایی حضور پیدا می کند تا ابعاد فنی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را برای آنها تشریح کند.

ارنست مونیز سه روز قبل به همراه جان کری در گفت و گویی مشترک با شبکه فاکس نیوز حضور پیدا کرد. در این نشست جان کری اظهار داشت: «ما درباره روند دسترسی به هر جا و هر زمان گفتگو نکرده ایم. من هرگز در چهار سال گذشته درباره بازرسی از هر زمان و هر مکان گفتگو نکرده ام. وی (ارنست مونیز) نیز این کار را در مذاکرات انجام نداد. اساسا در هیچ جایی در این جهان بازرسی هر زمانی و هر مکانی انجام نمی شود و چنین استانداردی در بازرسی های کنترل تسلیحاتی وجود ندارد...»

این اظهارات کری البته با تایید کامل ارنست مونیز همراه شد، آنجا که وزیر انرژی آمریکا در نشست استماع سنا از دسترسی روزانه آژانس به تاسیسات هسته ای ایران گفت اما از دسترسی نامحدود زمانی و مکانی به همه تاسیسات ایران سخنی به میان نیاورد.

این در حالی است که همگان به یاد دارند وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا پس از قرائت بیانیه لوزان، دسترسی نامحدود زمانی و مکانی به همه تاسیسات ایران را اصلی ترین پیش شرط توافق نهایی دانسته بود. این اظهارات مونیز البته در آن زمان جنجال زیادی بر پا کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز صراحتا از این سخنان به عنوان نماد دبه کردن آمریکا از توافقات صورت گرفته خبر داد.

در هر حال، فارغ از اختلافات شدید داخلی در کاخ سفید که منجر به نوعی سردرگمی در میان اوباما، مشاورین و وزرایش شده است، بلاتکلیفی مونیز با توجه به عقب نشینی از رجزخوانی های قبلی خود نیز جالب توجه است و نشان از استیصال کابینه اوباما در مواجهه با «برجام» دارد، همان مسئله ای که بیش از پیش احتمال نقض عهد آمریکایی ها را افزایش داده است.


کد مطلب: 435257

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/435257/بلاتکلیفی-دکتر-ارنست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com