چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در ایران

يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 435243
معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن تشریح سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، گفت: مطابق این سند تشکیل پرونده الکترونیک سلامت جزء برنامه های اصلی وزارتخانه است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر علی اکبر سیاری افزود: مطابق اهداف سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، باید ۲۵ درصد مرگ نابهنگام افراد ۳۰ تا ۷۰ سال، ظرف ۱۰ سال آینده کاهش یابد، در این سند تمامی وزارتخانه ها از جمله صنعت و معدن، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، سازمان صدا و سیما و دستگاه های دیگر مشارکت دارند و وظیفه هر کدام مشخص است.

وی با بیان اینکه صاحب­نظران بهداشتی دنیا دستورالعمل هایی را در این خصوص نوشته اند و هر کشور سند مربوط به خودش را دارد، گفت: ما یکسال است که نوشتن سند ملی پیشگیری از بیماری­های غیر واگیر را شروع کرده ایم و اکنون این سند رو نمایی شده است.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با ریسک فاکتورهای مرتبط با بیماری ­های غیر واگیر از جمله راهکارهای کاهش مصرف دخانیات گفت: برای اینکه مصرف مواد دخانی را کم کنیم; راهکارهایی از طرف صاحب نظران دنیا پیشنهاد شده است اول اینکه قیمت مواد دخانی و مالیات را افزایش دهیم بعضی از کشورها تا ۸۶ درصد مالیات بر مواد دخانی می گیرند توصیه سازمان جهانی بهداشت ۷۵ درصد است در حالی که در کشور ما مالیات بر محصولات دخانی ۱۱ درصد است و قیمت سیگار در ۱۰ سال گذشته تغییری نکرده است.

سیاری ادامه داد: راهکار دیگر برای کاهش مصرف مواد دخانی ممنوعیت استفاده از این مواد در اماکن عمومی است، طبق آمار ۶ میلیون نفر در دنیا به علت مصرف سیگار می میرند که ۶۰۰ هزار نفر از آنها افراد غیر سیگاری هستند که در مجاورت افراد سیگاری زندگی می کنند .

وی افزود: کسی که سیگار می کشد خطر سکته قلبی در او ۲۳ برابر کسی است که سیگار نمی کشد و خطر سکته مغزی فرد سیگاری، ۴ برابر فرد غیر سیگاری است.

سیاری، سخت تر کردن خرید سیگار را از دیگر راهکارهای عنوان کرد که در سند ملی پیشگیری از بیماری­ های غیر واگیر آمده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در رابطه با عادت به مصرف نمک در بین مردم گفت: مردم کشورمان روزانه ۱۲ گرم نمک مصرف می­کنند توصیه سازمان جهانی بهداشت روزانه حداکثر ۵ گرم و برای افراد سالمند ۳ گرم در روز است در ایران ما تنها از راه مصرف نان، ۵ گرم نمک در روز مصرف می کنیم.

سیاری ادامه داد: ما باید استاندارد تعریف کنیم و آموزش دهیم و نظارت بر برنامه­ هایمان داشته باشیم تا مردم به تدریج ذائقه شان عادت به مصرف مواد کم نمک کند.

وی در ادامه گفت: هر فردی باید در شبانه روز حداکثر ۲۵ گرم قند مصرف کند در حالی که یک نوشابه صنعتی ۲۵ گرم قند دارد، باید میزان مصرف قند را پایین بیاوریم و به مردم آموزش های لازم را بدهیم .

معاون وزیر بهداشت در خصوص مصرف روغن نیز گفت: ۹۵ درصد از روغن های مصرفی در قنادی­ها روغن جامد با اسید چرب ترانس بالا است بنابراین میزان اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی باید به صفر برسد. در این رابطه صنایع باید تکنولوژی لازم را وارد نمایند. در حال حاضر در اروپا و آمریکا مقدار اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی صفر است و در ایران باید این میزان طبق برنامه ها به ۲ درصد برسد.

سیاری یکی دیگر از عوامل خطر ایجاد بیماری های غیر واگیر را عدم تحرک عنوان کرد و گفت: ۱۹ میلیون نفر در ایران تحرک فیزیکی ندارند، ۱۰ میلیون نفر فشار خون دارند که در این بین ۵۰ درصد از افراد از بیماری فشار خون اطلاعی ندارند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: باید سیستمی را داشته باشیم که فشار خون مردم را چک کنیم و خوشبختانه در حال حاضر در روستاها سیستم خوبی وجود دارد در تغییر و تحولات اخیر، ۲۱۰۰ پزشک، به سیستم اضافه کردیم.

وی یاد آور شد: در سال گذشته مراکز بهداشتی درمانی در روستاها ۳۹ هزار دیابتی جدید را شناسایی کردند و ۹۳ هزار و ۶۰۰ نفر از افرادی که فشارخون بالا داشته اند و ۴۰ هزار نفر از افرادی که اختلالات روانپزشکی داشته ­اند شناسایی شده اند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر نوزادی دچار هایپر تیروئیدی باشد دچار عقب ماندگی ذهنی در تمام عمر خود می شود که خوشبختانه ما در سال گذشته ۱۰هزار کودک در روستاها راکه دچار این بیماری بودند، شناسایی کرده و اقدامات پیشگیری را انجام دادیم.

وی توضیح داد: ما باید در شهرها سیستم شبکه های بهداشتی را درست کنیم در حال حاضر برای ۱۵ میلیون نفر که ۱۰ میلیون نفر آنها در حاشیه شهر و ۵ میلیون نفر در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند این سیستم درست شده است و برای هر ۳هزار نفر یک کارشناس در نظر گرفته شده است که تشکیل پرونده و ارزیابی افراد را انجام ­دهد و در این میان مردم به سه گروه سالم و گروهی که ریسک فاکتور دارند و گروه سوم افرادی که بیمار هستند تقسیم بندی می شوند و افرادی که نیاز به درمان دارند به پزشک ارجاع داده می شوند.

سیاری گفت: ما تا سال آینده این سیستم را در تمامی استان­ها راه اندازی می کنیم و ساخت پرونده های الکترونیک برای تمامی افراد جزوه برنامه های اولیه می باشد.

وی ادامه داد: ۳ قدم اساسی در حوزه پیشگیری و بهداشت باید برداشته بشود هر ساله مردم به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان سیگار می کشند و ۶۳ هزار میلیارد نخ سیگار باعث ایجاد ۶۳هزار مرگ در ایران است که قابل پیشگیری است و این مربوط به رفتار خود مردم است.

سیاری یادآور شد: در سال ۹۲، ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق افتاد که ۹۳ هزار مورد آن سکته قلبی، ۴۳ هزار مورد سکته مغزی و ۳۲ هزار مربوط به سرطان بوده است. در حالی که ۴۰ درصد سرطان ­ها قابل پیشگیری هستند و اگر برنامه داشته باشیم و مردم مشارکت داشته باشند هزینه ها پایین می آید و از وقوع مرگ های نابهنگام کاسته می شود و می­توان ۱۰ سال به عمر مردم افزود.

معاون وزیر بهداشت در پایان گفت: باید نحوه مراقبت از افرادی که بیمار هستند را مشخص کنیم تا دچار صدمات بیشتر نشوند اینکه پیش بینی کنیم بیماران چه خدماتی بگیرند بسیار مهم است. سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر یک سند کمی است و مطابق برنامه­ریزی­ها اگر نتوانستیم در ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد از بیماری ­های غیر واگیر را کم کنیم، برنامه را آسیب شناسی و اشکالات را برطرف نمائیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *