کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئول محرومیت ۱۴درصد جامعه کیست؟

4 مرداد 1394 ساعت 16:28

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از رویکرد دولت در حل مشکلات افراد فقیر جامعه خواهان جلوگیری از ریخت و پاش برای تامین منابع در این جهت شد.


به گزارش جهان به نقل از خانه ملت، مجتبی رحماندوست در نشست علنی امروز یکشنبه (۴مرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با انتقاد از رویکرد دولت در عدم توجه به اقشار کم درآمد جامعه گفت: منابع درآمدی کشوری محدود است ؛ جمع حاصل از فروش نفت و درآمد حاصل از عوارض مالیات بین تنها حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم کشور توزیع می‌شود و حدود ۳۰ میلیون نفر دیگر از مردم ایران از طریق درآمد خصوص زندگی می کنند . در این بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر از مردم ایران که همین محرومان جامعه می‌باشند ، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی بوده و نیمی دیگر از آنها که حداکثر درآمدشان از حکومت همان یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی است و عموما از جای دیگری درآمد ندارند.

نماینده مردم تهران ، ری، شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه آنچه که بین کارمندان توزیع می‌شود نیز غیرعادلانه است، برخی بسیار و برخی بسیار کم می‌گیرند ولی موضوعی که قابل انکار نیست این است که بیش از ۹۰ درصد از منابع درآمدهای دولت با عناوینی همچون حقوق پایه ، فوق‌العاده ویژه ، حق اولاد ، اضافه‌کاری صوری و سایر عناوین به جیب حقوق بگیران ریخته می‌شود. وقتی به سراغ دستگاه‌ها می رویم و از آنها می‌خواهیم که وظایف سازمانی خود را انجام دهند می گویند که بودجه نداریم.

وی در ادامه گفت: سوال اصلی است که مسئولیت محرومیت ۱۴ درصد از افراد جامعه یعنی حدود ۱۰ میلیون نفر کیست؟ چه کسی‌ گفته است که دولت تنها باید به حقوق‌بگیران رسیدگی کند و حتی به ازای کار نکرده حقوق بدهد ، آنها را بیمه کند ، انواع مرخصی‌ها را بدهد ؛ پس مسئول گرسنگان جامعه کیست؟ مسئول زنان سرپرست خانواری که توانایی تامین مخارج خود و افراد تحت تکلف خود را ندارند کیست؟ مسئول پیرمردان و پیرزنان روستایی و کشاورز از کار افتاده جامعه کیست؟مسئول اقشار بسیار فقیر و محروم جامعه کیست؟ مسئول ناتوانان و درماندگان به دلیل فقر کیست؟مسئول طلاق به دلیل فقر و کشانده شدن جوانان به فساد فحشا به دلیل فقر کیست؟ مسئول رسیدگی به گدایان سرچهارراه‌ها و کسانی که به تحقیق و تفحص از سطل‌های زباله به دنبال نان خود می‌گردند و خانواده های بیچاره‌ای که سرپرست آنها در زندان است ، کیست؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح راهکارهای خود برای تامین بودجه برای حل مشکلات فقرا گفت: کاخ‌سازی برای استقرار دستگاه‌های اجرایی متوقف شود. سقف ریالی ماهانه برای پرداخت‌های دولتی تعیین شود. برای کلیه پرداختی های مستمر و غیرمستمر نسبت حداقل و حداکثر تعیین شود. برگزاری سمینارها ، همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی یا محدود شود یا به کلی برای یک سال متوقف شود. هزینه انرژی مشترکین پرمصرف غیریارانه‌ای محاسبه شود. میزان حق ماموریت سفرهای مامورین دولتی به ویژه در سفرهای خارجی قطع یا به حداقل کاسته شود. افزایش حقوق کارکنان دستگاه‌های دولتی تا زمانی که حداقل معیشت تعیین نشده‌است ، متوقف شود.

* لزوم توجه به رزمندگان و ایثارگران

وی گفت: با تصویب سند رزمندگان در دولت ، می‌رفت یکی دیگر از وعده‌هایی که در قانون نظام جامع خدمات ایثارگران قول‌هایی داده شده بود عملی شود ولی سازوکارهای آن بیشتر از جنس ساختارسازی و وعده به آینده است که در حال حاضر عملیاتی نیست. ضمن تشکر از وزارت دفاع درخواست می‌کنم بودجه اجرای کامل هم در سال ۹۵ و در برنامه ششم دیده شود.

رحماندوست در رابطه با طرح تلفیق امتیازات ایثارگری ، گفت:امتیاز هر درصد جانبازی و امتیاز هر ماه اسارت و امتیاز هر ماه سابقه جبهه ، امتیاز هرگونه انتصاب به خانواده شهید قابل جمع باشد و هرکسی که دارای این شرایط است باید قابلیت جمع امتیاز ، عدد حاصل نشانه ایثارگری باشد که جایگاه افراد را در جامعه ایثارگری تعیین کند.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس ضمن تسلیت به حادثه دیدگان سیل اخیر در کن و سولقان گفت: امیدوارم با گشوده شدن راه دوم امامزاده داوود ، جاده کن از بن بست خارج شود و بتوان خدمات رسانی بهتری انجام داد.

* دقت بیشتر در متن توافقنامه برجام

وی گفت: اصل بر صداقت تیم مذاکره کننده است و من هیچ تردیدی در این رابطه ندارم ولی بنا به تذکرات مقام معظم رهبری لزوم دقت در متن باید بیش از گذشته مدنظر قرارگیرد ، دقت در متن توافقنامه نگرانی های زیادی حاصل می‌شود و از نگاه سوم تاکید مقام رهبری بر وحدت و پرهیز از دوگانگی جامعه است. امیدوارم که هم تیم مذاکره کننده با دقت در متن پیش قدم باشد و نگرانی در متن توافقنامه را لحاظ کند. همچنین کمیسیون نظارت برجام که اخیرا در مجلس تشکیل شده است به خوبی وظیفه خود را انجام برساند.

* برنامه ریزی برای تشکیل دانشگاه‌های تک جنسیتی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تشکر از وزارت کشور به دلیل انتشار برنامه عفاف و حجاب گفت: از دولت می خواهم که در هر استان حداقل یک دانشگاه تک جنسیتی را دایر کند .

رحماندوست گفت: از مسئولین اقتصادی کشور انتظار داریم فرموده مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی از اتومبیل زیرپای خود آغاز کنند.

وی در انتها گفت: از مقام رهبری استدعا می کنم که با انتشار یک فرمان مقتدر برای مقابله با مواد مخدر در کشور این موضوع را از شکل ستادی و ادراری به یک مرکز فرماندهی عملیاتی تغییر ساختار دهند که میزان ابطلای مردم به خصوص جوانان به مواد مخدر بسیار خطرناک است. امیدوارم با این روش بتوانیم توفیق بیشتری داشته باشیم.


کد مطلب: 435236

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/435236/مسئول-محرومیت-۱۴درصد-جامعه-کیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com