پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پیش‌بینی مصباحی مقدم از تاثیر رفع تحریم

يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 435187
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس ششم عده‌ای می‌خواستند با طرح سه فوریتی حکم به توقف فعالیت‌های هسته‌ای بدهند، حال آن گروه چگونه می‌خواهند میراث‌خوار ملت ایران شوند و دستاوردهای مذاکرات را به نفع خود مصادره کنند؟
به گزارش  جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس ۴ مرداد ۹۴، گفت: توافق جمهوری اسلامی ایران با اعضای گروه ۱+۵ حاصل مقاومت رهبر معظم انقلاب و ملت عزیز ایران در حقوق مسلم خود از جمله دستاوردهای دانش هسته‌ای است.

وی ادامه داد:‌ در مجلس ششم عده‌ای می‌خواستند با طرح سه فوریتی حکم به توقف فعالیت‌های هسته‌ای بدهند و به خیال خود جام زهر را به رهبر معظم انقلاب بنوشانند در آن صورت امروز نظام سلطه در برابر قدرت علمی هسته ای ایران کوتاه نمی‌آمد و نمی‌گفت که نمی‌توانیم پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را از هم جدا کنیم، حال آن گروه چگونه می‌خواهد میراث‌خوار ملت ایران شود و دستاوردهای مذاکرات را به نفع خود مصادره کند؟

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: اگر در دولت پیشین دانشمندان هسته‌ای ما با حمایت رهبر معظم انقلاب و ملت ایران در نطنز و فوردو ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب نمی‌کردند و راکتور آب سنگین اراک را نمی‌ساختند مذاکره‌کنندگان امروز ما نمی‌توانستند با دست پر و از موضع بالا به چانه‌زنی بپردازند و بیش از ۶ هزار سانتریفیوژ را حفظ کنند و تحقیق و توسعه را ادامه دهند و دشمنان قسم خورده ملت ایران را به لغو تحریم‌های ظالمانه وادار کنند.

مصباحی مقدم ادامه داد: با این استدلال که اگر این کارها را نپذیریم ایران می‌تواند به قدرت هسته‌‌ای نظامی دست یابد و ما ناگزیریم جلوی دست یافتن ایران به قدرت هسته‌ای نظامی را با کوتاه آمدن در مقابل مقاومت ملت ایران بگیریم.

وی افزود: البته روشن است که با فتوای مقام معظم رهبری نظام جمهوری اسلامی هرگز در پی دست یافتن به سلاح اتمی نبوده است و من مانده‌ام با این تأکیدات فوق‌العاده‌ای که اوباما و کری در مقابل صهیونیست‌ها، جمهوری‌خواهان در کنگره و مخالفان توافق می‌کنند چه دستاوردی در این توافق برای آمریکا حاصل شده غیر از جلوگیری از ایران از دست یافتن به سلاح اتمی که تحصیل حاصل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنان که می‌خواستند اساس فعالیت‌های هسته‌ای را داوطلبانه برچینند چگونه می‌خواهند خود را پیروز این مذاکرات که حاصل مقاومت بر حق هسته‌ای ملت ایران است معرفی کنند.توافق وین حاصل مقاومت ملت ما و دستاوردی ملی است و قابل مصادره گروهی نیست که خیال خام دست یافتن با مجلس دهم از این سکو را می پرورانند.

مصباحی‌مقدم در تشریح وضعیت اقتصادی کشور بعد از توافق خاطرنشان کرد: تا حدود ۶ ماه دیگر در واقعیت اقتصاد ایران تغییر اساسی رخ نخواهد داد و بیخود نباید به انتظارات ملت دامن زد.

وی افزود: در صورتی که بررسی‌های لازم در مورد متن توافق و پیوست‌های آن و قطعنامه شورای امنیت در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی نشان دهنده حداقل‌های لازم برای یک توافق خوب با رعایت خطوط قرمز هسته ای و عدم دخالت در عرصه سلاح‌های نظامی کشور باشد و تأیید شود حدود ۳۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزهای بلوکه شده ایران آزاد می‌شود. امکان استفاده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی که بلوکه شده بود فراهم می شود که باید برای بهره‌برداری از آن در سرمایه‌گذاری در بخش‌های خصوصی و تعاونی تسهیل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: هزینه تجارت و حمل و نقل کالا برای ایران کاهش می‌یابد. فروش نفت خام به تدریج افزایش می‌یابد. مقدمات برای ورود تدریجی سرمایه خارجی فراهم می‌شود. در این شرایط باید از واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی و واسطه‌ای که مشابه آن در داخل تولید می‌شود با عنوان حمایت از تولید ملی جلوگیری و از وابستگی به یک یا چند کشور در واردات سرمایه و کالا جلوگیری شود و تنوع مبادی واردات سرمایه و صادرات کالا را دنبال کرد.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: به کشورهای متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران مشروط به انتقال فناوری اجازه سرمایه‌گذاری و فعالیت داده شود و تولید برای صادرات مبنای فعالیت آنها قرار گیرد. باید به سمت کنار گذاشتن خام فروشی نفت و گاز و پتروشیمی جهت‌گیری کرد و در سرمایه‌گذاری برای صنایع پایین دستی برنامه‌ریزی انجام شود.

وی افزود: استفاده از سرمایه‌گذاری‌های اشتغالزا مبنای کار قرار گیرد. از منابع آزاد شده در سقف برنامه مصوب بهره‌گیری شود و مجلس و دولت در پی افزایش بودجه عمومی نباشند که بیماری هلندی عود کند. اقتصاد مقاومتی همچنان باید پایدار و حاکم بر برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور باشد. همه مسئولان کشور از محصولات تولید ملی استفاده کنند و خود راه‌های خارجی را کنار بگذارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به سیل اخیر در پایتخت گفت: از دولت می‌خواهم تا هر چه سریعتر آسیب‌های وارده را جبران و از خانواده‌های آسیب‌دیده دلجویی کند و نکته دیگر اینکه همه ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر رودخانه‌ها و حریم آنها تخریب و پاکسازی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *