جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار مصباحی‌مقدم درباره اظهارات یک‌معاون

يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 435150
اگر در کشور رشد اقتصادی ۶ درصدی داشته باشیم رشد نقدینگی ۱۵ تا ۱۸ درصد قابل قبول است. هدفگذاری در شرایط رکود نباید رشد بالای نقدینگی باشد.
به گزارش جهان به نقل از تراز، غلامرضا مصباحی مقدم درپاسخ به اظهارات پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی که روز گذشته در گفتگو با یکی از خبرگزاری های کشور گفته بود موسسات مالی غیرمجاز در افزایش نقدینگی نقش ندارند گفت: قطعا موسسات مالی غیر مجاز در افزایش نقدینگی نقش دارند و اظهارات این مسئول محترم در بانک مرکزی نادرست است.

عضو کمیسیون برنامه و برنامه مجلس در گفتگو با تراز افزود: شاید رشد ۲۳ درصدی نقدینگی در مقابل رشد ۶ درصدی اقتصاد قابل قبول باشد، اما در شرایط رشد منفی یا رشد صفر درصدی اقتصاد، چنین رقمی قابل قبول نیست، حتی رشد یک یا دو درصدی اقتصاد همراه با رشد ۲۳ درصد نقدینگی نیز غیرقابل قبول است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: این مسئله یعنی کالاها و خدمات دو درصد، اما پول ۲۳ درصد رشد کرده است که این یک عامل مهم تورم است. به نظرم بهتر بود ایشان واقعیت را گفته و اعتراف می کردند که در شرایط حاضر چاره ای جز رشد نقدینگی نداشتند .

این استاد دانشگاه تصریح کرد: "رشد نقدینگی باید متناسب با رشد تجارت و داد وستد در کشور باشد، اگر در کشور رشد اقتصادی ۶ درصدی داشته باشیم رشد نقدینگی ۱۵ تا ۱۸ درصد قابل قبول است. این یعنی مقداری رشد نقدینگی بیشتر نسبت به رشد تولید، که موجب رونق تولید باشد. به عبارت دیگر پول، روان کننده تجارت است. مثلا مقدار روغنی که شما به سیستم مکانیکی تزریق می کنید لغزندگی ایجاد می کند، در صورتی که باید چرخش و لغزش را تسهیل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به هدفگذاری های اقتصادی به تراز گفت: هدفگذاری در شرایط رکود نباید رشد بالای نقدینگی باشد، اگر چه این رشد در سال ۹۳ تا ۳۱ درصد و درسال ۹۲ تا ۳۸ درصد بالا رفته بود.

وی توضیح داد: چنین رشدهای نقدینگی برای اقتصاد مضر است، چون هرگاه نقدینگی رشد پیدا کند و جذب سیستم تولید نشود به سمت واسطه گری و دلالی خواهد رفت، یعنی ما از این طریق به دلالی و واسطه گری خدمت کرده و به تولید کنندگان مان زیان وارد می کنیم.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: باید بدانیم نرخ سود بانکی در شرایط حاضر به هیچ وجه در خدمت تولید نیست و هر تولیدکننده ای اگر این پول را گرفته و در تولید به کار ببرد زیان کرده است و او نیز به زودی به سمت دلالی های دیگر خواهد رفت. وی تصریح کرد: متاسفانه با اینکه این تسهیلات به اسم تولید گرفته می شود، اما در جای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد این نرخ در تولید جاذبه ای نداشته و به سمت تولید نمی رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *