چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

افزایش ابتلا به سرطان‌ دهان با مصرف سیگار

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 435034
متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بیش از ۹۵ درصد سرطان‌های حنجره در مصرف‌کنندگان مواد دخانی دیده می‌شود و اگر فرد سیگاری همزمان الکل هم مصرف کند ضریب ابتلا به سرطان را بیشتر کرده است.
به گزارش جهان، ابوالحسن قیصری در گفت‌وگو با فارس گفت: دود ناشی از استعمال هر نوع مواد دخانی مثل سیگار یا قلیان و مواد مخدر سنتی و صنعتی، وقتی وارد دهان و گلو می‌شود، یک سری عوارض مخرب و زیان‌آور به همراه دارد.

وی ادامه داد: صددرصد افراد مبتلابه سرطان دهان و زبان افراد سیگاری هستند و بیش از ۹۵ درصد سرطان‌های حنجره نیز در مصرف‌کنندگان مواد دخانی دیده می‌شود. اگر فرد علاوه بر مصرف سیگار از مواد مخدر مثل تریاک هم استفاده کند، شانس ابتلا به این سرطان‌ها تا چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد و اگر فرد سیگاری همزمان الکل هم مصرف کند ضریب ابتلا به سرطان را بازهم افزایش داده است.

وی ادامه داد: زخم‌های دهانی یکی از نشانه‌های سرطان است که باید جدی گرفته شود و به مصرف‌کنندگان مواد دخانی هشدار می‌دهم در صورت بروز هرگونه زخم در ناحیه دهانی که معمولاً خود را با آفت‌های طولانی‌مدت نشان می‌دهند به پزشک متخصص مراجعه کنند.

قیصری گفت: تغییر صداهای طولانی‌مدت نیز می‌توانند زنگ خطری برای هشدار بروز سرطان در ناحیه‌های دهانی و حنجره باشد. اگر فرد برای مدت طولانی دچار تغییر یا گرفتگی صدا شد، حتماً باید تحت معاینه و آزمایش توسط پزشک متخصص قرار گیرد.

این جراح سر و گردن با اشاره به روش‌های درمانی برای تومورهای دهان و زبان گفت: جراحی اولین روش ضروری است که برای برداشتن تومورها انجام می‌شود؛ همچنین این عمل باید بسیار دقیق انجام و بررسی شود که دامنه نفوذ تا چه حد است و آیا به غدد لنفاوی بیمار آسیب رسانده است یا خیر.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به پیشرفت‌های علمی در کشور برداشتن کامل حنجره در این نوع سرطان‌ها کمتر اتفاق می‌افتد و چنانچه بیمار در مراحل اولیه بیماری مراجعه کند به‌راحتی قابل معالجه و درمان است. در نظر داشته باشید که اقدام به‌موقع برای شناسایی و درمان این بیماری می‌تواند از عوارض جبران‌ناپذیر بعدی جلوگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *