سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۱۲
نماینده اقتصاددان مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت:

هیچ اتفاق جدیدی در عرصه اقتصاد نیفتاده و همه ما منتظر چهار تا شش ماه آینده هستیم

دولت خود را بدهکار نکند و خوشبینی مفرطی را وعده ندهد
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 434838
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده اقتصاددان مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت با اعلام اینکه باید بدانیم که تاکنون هیچ اتفاق جدیدی در عرصه اقتصاد نیفتاده و همه ما منتظر چهار تا شش ماه آینده هستیم گفت: دولت خوش بینی مفرط را وعده ندهد.
هیچ اتفاق جدیدی در عرصه اقتصاد نیفتاده و همه ما منتظر چهار تا شش ماه آینده هستیم
به گزارش جهان، غلامرضا مصباحی مقدم در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه باید واقع بین باشیم و بدانیم که تا کنون هیچ اتفاق جدیدی در عرصه اقتصاد نیفتاده است افزود: همه ما منتظر چهار تا شش ماه آینده هستیم تا مراحل قانونی در ایران و کشورهای طرف مقابل طی شود. دولت باید فرض را بر این بگیرد که همان امکانات قبلی را در اختیار دارد و امکانات جدیدی را به دست نیاورده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واقع بینی اقتضاء می کند دولت خود را بدهکار نکند و خوشبینی مفرطی را وعده ندهد و با احتیاط قدم بردارد.

مصباحی مقدم گفت: مردم بدانند تغییرات اقتصادی هم اگر بخواهد اتفاق بیفتد یک باره و یکجا نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که بهبودی هم در وضعیت اقتصادی حاصل شود مردم باید کاملاً حساب شده و پخته عمل کنند و دچار دستپاچگی نشوند زیرا ممکن است که سرمایه شان را هم از دست بدهند.

مصباحی مقدم با اشاره به برنامه برخی شرکت های خارجی برای ورود به ایران از یک سال پیش و افزایش درخواست های آنها برای ورود به کشور پس از توافق وین گفت: اگر منظور از ورود این شرکت ها به کشورمان استفاده از بازار ۸۰ میلیونی برای ورود کالاهای مصرفی شان باشد باید جلوی آن گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید زمینه سرمایه گذاری مشترک طرف خارجی با شرکت های ایرانی فراهم شود زیرا این مسئله هم موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و هم انتقال فناوری به داخل کشور خواهد شد.با کشورها و شرکت هایی که ما را تحریم کرده بودند باید با احتیاط بیشتری برخورد و مصالح و منافع کشور در نظر گرفته شود.

مصباحی مقدم تأکید کرد: اگر جریان ورود شرکت های خارجی کشور یک طرفه شود این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پروژه دولت، انتخابات بعدی است. ولو به صورت مصنوعی گشایشی اتفاق میفتد....
شاید بعضی ها سرشان مثل کبک زیر برف باشه .
ولی برای مردم اظهرمن الشمس است .
ایینا کل تلاششون رو روی مذاکرات گذاشته بودن، به چیز دیگه کار نداشتن.
الان زنگ حسابه....
از فردا مشکل گرانی، تولید، معیشت، چرخیدن چرخ کارخانه ها و کم آبی حل میشه...
خودشون فرمودن!
این آقایون به اصطلاح دکتر انگار تو ایران زندگی نمی کنند و اصلا" نمی دانند الان بازار در چه وضعیتیه؟ دارن برای مردم فقط انشا می خوانند و راهکاری ندارند؟
علی
البته اقتصاددانهای کنونی ما که دستی هم بر اتش سرمایه گزاری ها دارند باید هم نگران باشند چون در صورت ارزانی عموم قشر متوسط و ضعیف جامعه نه تنها متضرر نمیشود و بلکه قدرت خردید بیشتری پیدا می کنند اما سرمایه داری که یکشبه چندین برابر سود مفت به دست آورده همانطور هم ممکنست گوشه ای از سرمایه های باد آورده اش لبپر شود و کاسته شود ولی آقایان سرمایه دار بدانیئ و اگاه باشید که حتی یک هزار تومای هم با خود نمیتوانید به قبر ببرید و آنجا در داشتن داریی که همان یک کفن است با همه مردم یکی خواهید بود دندان طمع را کم کنید و به فکر مردم و رضای خدا باشید.
محمد
مگر قرار نبود با این مذاکره وضع اقتصادی مردم خوب بشود ....ما به ظالمین دست دادیم ومنتظر روز قیامت می مانیم تا خداوند حقایق را بر همی ما روشن کند .اگر قرار بر این مذاکره هیچ سود مادی گیر مردم نیاید هم دنیا را از دست دادیم هم اخرت را.
چهار ماه و شش ماه دیگر هم غیر از افزایش قیمت ها هیچ اتفاق دیگری در اقتصاد نمی افتد . یادم هست جناب مصباحی مقدم در اواخر دولت احمدی نژاد در برنامه "نگاه یک " گفتند که حد اکثر نقش تحریم ها در مشکلات اقتصادی کشور 30 درصد است و نه بیشتر . بقیه مشکلات اقتصادی مربوط به بی تدبیری دولت است ... حالا منتظر چهار ماه و شش ماه آینده است ؟
United States
به ايشان يك سمت اجرايي. بدهيد تا بفهمد يك من ماست چه مقدار كره دارد
مگر شما هم مشکل اقتصادی دارید؟
United States
اين اقاي مصباح مقدم خيلي زمان احمدي نژاد قيل و قال ميكرد و هي اين بنده خدا رو زير سوال مي برد اما حالا خيلي صبور شدن و با اين دولت خيلي گل و بلبلي حرف ميزند انصافا نقد اين دولت بيشتر نبايد باشه اما چرا مدارا اينو فقط از خودش بايد پرسيد
مهدی مهاجر
United States
درشرایطی که توافق هسته ای انجام شده و حذف تحریم ها تا چند ماه آینده قطعی می باشد بطور طبیعی شاهد تغییراتی درعرصه اقتصادی کشور خواهیم بود که البته با توجه به سازوکارهای که ازسوی دولت پیش بینی شده مطمئنا نوسانات همچون گذشته نخواهد بود :
1- ارزان شدن کالاهای وارداتی :باتوجه به حذف موانع بانکی(سوئیفت) ومتعاقبا ارزان شدن هزینه مبادلات در بخش بازرگانی که حداقل 30% تفاوت راشامل می شود و همزمان کاهش قیمت ارزها ی خارجی از جمله دلار وازطرفی تقویت ریال وپول ملی وچند عنصر دیگرکه قیمت تمام شده را تعین می کنند. سبب ارزان شدن کالا وخدمات خواهد شد

2-گران شدن زمین: با ورود سرمایه گذاران جهت اجرای پروژه ها مختلف عمرانی که اجرا وپیاده نمودن این طرح ها وپروژه ها نیازمند فضا وزمین است وتنها کالای که امکان وارد نمودنش از خارج نیست
3- در بخش مسکن دو واکنش قابل پیش بینی است " مقطع اول که کند شدن خریدو فروش در میان مدت و تثبیت قیمت ها " سپس مقطع دوم که شاهد عادی شدن شرایط مسکن وبازگشت نسبی رونق خواهیم بود" البته هیچگاه دیگر شاهدقیمت ها هیجانی و کاذب همراه با ایجاد حباب نخواهیم بود و رشدی نرمال تقریبی سالی حدود 20% در این بخش منطقی است