کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درخواست سنا برای دریافت ضمایم محرمانه

1 مرداد 1394 ساعت 12:30

دو سناتور آمریکایی از دولت آمریکا خواسته‌اند دو ضمیمه محرمانه مرتبط با سند «برنامه جامع اقدام مشترک» را به کنگره تحویل دهند.


به گزارش جهان به نقل از فارس، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «بن کاردین»، سناتور ارشد سنا با ارسال نامه ای محرمانه به جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواستار دسترسی به دو سندی شده اند که دولت آمریکا آنها را به کنگره تحویل نداده است.

روزنامه واشنگتن پست این خبر را از قول یک سخنگوی سناتور «کورکر» که تهیه کننده اصلی قانونی است که به کنگره حق نظارت استصوابی بر توافق هسته ای می دهد، اعلام کرده است.

طرح «نظارت کنگره بر توافق هسته ای» که چند ماه پیش با امضای اوباما به قانون تبدیل شد دولت آمریکا را به تحویل سند توافق هسته ای به کنگره ملزم می کند.

روزنامه «واشنگتن پست» اشاره بیشتری به مفاد این دو ضمیمه محرمانه نکرده اما پایگاه «نشنال ریویو» روز سه شنبه از قول سناتورهای آمریکایی جزئیات بیشتری درباره آن ارائه کرده است.

مطابق مفاد سند جمع بندی مذاکرات هسته ای، آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات جداگانه ای با ایران برای بازرسی از سایت پارچین خواهد داشت.

«مایک پامپئو»، یکی از قانونگذاران آمریکایی روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت اوباما توافقات جنبی حاصل شده برای بازرسی از یکی از مهم ترین سایت های هسته ای ایران یعنی سایت پارچین را اعلام نکرده است.»

آژانس علاوه بر این، مطابق این ادعا، مذاکرات جداگانه ای با ایران برای حل و فصل مسائل مربوط به مسئله «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته ای ایران (PMD) داشته است.

بنابراین طبق گزارش «نشنال ریویو»، ساز و کارهای مورد توافق برای بازرسی از سایت پارچین و حل و فصل مسئله پی ام دی دو موضوعی هستند که دولت آمریکا آنها را به کنگره ارائه نکرده است.

تام کاتن، سناتور آمریکایی و «پامپئو» این موضوع را هفته گذشته هنگام ملاقات با مقامات آژانس در وین متوجه شدند.


کد مطلب: 434731

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/434731/درخواست-سنا-دریافت-ضمایم-محرمانه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com