کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس بی بی سی ملزم به استعفا شد

31 تير 1394 ساعت 13:49

سازماندهی شکایت نامه هنرمندان از دیوید کامرون درحمایت از بی بی سی کار عوامل این شبکه بوده است که در پی این افشاگری از رئیس این شبکه خواسته شده تا استعفای خود را اعلام کند.


به گزارش جهان به نقل از جام نیوز، سیاست‌های شبکه "بی بی سی" در پخش گزارش و تحلیل های جهت دار و ارائه اخبار دروغ برای این شبکه سلطنتی دردسرساز شده است.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: سازماندهی شکایتنامه هنرمندان از دیوید کامرون درحمایت از بی بی سی کار عوامل همین شبکه بوده است.

به گفته این روزنامه بعد از انتشار خبر حمایت ۲۹ ستاره هنری انگلیس از بی بی سی و اعتراض به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به خاطر پرداختن به موضوع بازنگری احتمالی در بودجه و کاهش سهم این شبکه در اساسنامه جدید بی بی سی، اخبار تازه حاکی از آن است که گردانندگان این شبکه در اعلام حمایت تشریفاتی این افراد از شبکه دست داشته اند.

بر همین اساس، "مایکل پالین" طنزپرداز و از امضاکنندگان این نامه تأیید کرده است مسئولان بی بی سی از او خواسته اند برای جلوگیری از کاهش بودجه مصوب این شبکه حمایت خود را از آن اعلام کند. پالین اظهار داشته؛ گردانندگان ارشد بی بی سی در پشت پرده امضای این نامه نقش داشته اند.

پالین در گفتگو با شبکه ۲ تلویزیون بی بی سی گفت: دنی کوهن رئیس شبکه تلویزیونی بی بی سی برای امضای نامه از او درخواست کرده است. او گفت: دنی کوهن با من تماس گرفت و تنها چیزی که گفت این بود که: "امضا می کنی؟ اساسنامه در شرف بازنگری است و ما کمی از بابت کوچک تر و کم اهمیت شدن بی بی سی در نگرانی هستیم".

این گفته ها به دنبال آن مطرح می شود که اندکی پیش از او نیز "آنی نایتینگیل"، از مجریان شبکه یک رادیویی انگلیس، اعلام کرد توسط "بن کوپر" مدیریت این شبکه برای امضای نامه از او درخواست همکاری صورت گرفته است.

او گفته بود: چند روز پیش بود که برخوردی با بن داشتم و او گفت دنی کوهن در حال ترتیب دادن این نامه است و پرسید: "می خواهی تو هم باشی؟" من گفتم که بله. او ادامه داد: محتوای نامه برای من درست مشخص نشد. من تا قبل از انتشار نامه حتی آن را نخوانده بودم.

در نامه منتشر شده از طرف ۲۹ هنرمند سرشناس انگلیسی که دیوید کامرون را مخاطب خود قرار داده بود، آمده است: از دیدگاه ما، کم شدن از بی بی سی، به سادگی یعنی کم شدن از بریتانیا.

گزارش ها حکایت از آن دارد که در پی این رسوایی، از رئیس بی بی سی خواسته شده است استعفای خود را به وزارت این کشور تقدیم کند.
به نوشته روزنامه تایمز انگلستان (TheTimes)، پس از اعلام تخلف رئیس شبکه تلویزیونی بی بی سی از قوانین حاکم بر رسانه ها، دنی کوهن به دلیل پشتیبانی از تبلیغات و پروپاگاندا برای نجات شرکت خود از خطر تعدیل مالی، با پیشنهاد استعفا مواجه شده است.


این روزنامه می نویسد: پس از آن که دو تن از امضا کنندگان نامه اعتراضی به دیوید کامرون، نسبت به دست داشتن کوهن در سازماندهی آن دست به افشاگری زدند، کوهن متهم به شکستن قوانین لابی گری و اعمال نفوذ در حمایت از خود شده است.
تایم می افزاید: افشاگری های اخیر در وزارت رسانه های فرهنگی و ورزش انگلستان که قرار است کار بازنگری اساسنامه بی بی سی را شروع کند، ابروها را به نشانه شگفتی بالا برده است.

بنا بر این گزارش، "اندرو بریجند" نماینده مجلس عوام انگلستان اعلام کرده است: کوهن باید در مورد مقام خود تجدید نظر کند.

او گفته است: جز آن که او از سمت خود استعفا دهد، در غیر این صورت دو روز دیگر به "جسی نورمن" رئیس کمیسیون رسانه های فرهنگی خواهم نوشت کوهن برای پاسخگویی درقبال نقش داشتن در چنین موضوع نخ نما شده ای در برابر کمیسیون حاضر شود، و این کمیسیون باشد که مشخص کند چرا او با دنبال کردن چنین اقدامی، دست به نقض کردن قوانین و تخلف از مقررات اعمال نفوذ خود زده است.

اساسنامه سلطنتی شبکه دولتی بی بی سی هر ده سال مورد بازنگری قرار می گیرد. انتشار خبرنامه هنرمندان در حمایت از این شبکه، تنها یک روز پیش از انتشار گزارش مشورتی بازنگری در اساسنامه بی بی سی اتفاق می افتد که توسط "جان ویتینگ دیل"، وزیر فرهنگ و نماینده مجلس عوام انگلستان، به این مجلس تحویل داده شده است. مدت اعتبار اساسنامه کنونی بی بی سی تا پایان سال آینده میلادی است.

گفتنی است؛شبکه تلوزیونی و تشکیلات رسانه ای بی بی سی در ماه های اخیر به خاطر سیاست های دوگانه و پوسیده خود آماج حملات منتقدین و در رأس آن ها دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس قرار داشته است.

دیوید کامرون ضمن محکوم کردن بی بی سی به خاطر استفاده از لفظ "دولت اسلامی" برای گروهک تروریستی داعش، تهدید کرده است این رسانه دولتی را تعطیل خواهد کرد. در موج تازه اعتراض ها و از هفته گذشته، ۱۲۰ نماینده مجلس عوام انگلیس با محکوم کردن دوباره این شبکه طی نامه ای مراتب اعتراض خود به استفاده از لفظ دولت اسلامی در خروجی های این رسانه دولتی را اعلام کرده و در نامه جداگانه ای، از دیوید کامرون خواسته اند رسانه های انگلستان را ملزم به استفاده از لفظ عربی "داعش" (Daesh) کند. پیش از این دولت فرانسه و ترکیه، استفاده از لفظ "داعش" را برای رسانه های خود الزامی کرده اند.

البته مواضع حمایتی سازمان رسانه ای بی بی سی از داعش در بخش فارسی زبان این شبکه به دلیل پخش آن در منطقه حضور این تروریست ها بسیار پررنگ تر از بخش های دیگر آن بود؛ به طوری که در هنگام اشغال و کشتار وحشیانه مردم شهر تدمر توسط داعش، بی بی سی فارسی در اقدامی عجیب بدون اعتنا به این فاجعه نگران انقراض نسل یک پرنده در آنجا شد.

این ماجرا موجب اعتراض شدید رسانه ها گردید به نحوی که "رابرت فیسک" نویسنده و روزنامه نگار معروف انگلیسی در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت با بیان این که "ارزش زندگی حتی"یک انسان، یک کودک یا یک زن" با ارزش تمام کرۀ زمین برابری می کند، از سیاست خبرپراکنی شبکه بی‌بی‌سی به شدت انتقاد کرد و نوشت: بی‌بی‌سی تنها به گزارشی کوتاه درباره کشته ها اکتفا می کند و پس از آن گزارشی بلند و عمیق درباره خطر انقراض یکی از پرنده های درمعرض انقراض در شهر تدمر هشدار می دهد.

به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس (DailyExpress) و در واکنش به این اقدام پارلمان انگلیس، کوهن رئیس شبکه بی بی سی ضمن رد درخواست نخست وزیر و پارلمان انگلستان، مدعی شده است استفاده از لفظ داعش سیاست "عادلانه" و "بی طرفی" بی بی سی را خدشه دار می کند و "حقوق" این گروه را زیر سؤال می برد.

در ادامه این موضع گیری بی بی سی، "رحمن چشتی" نماینده پاکستانی الاصل مجلس عوام انگلیس و از ترتیب دهندگان اصلی نامه ۱۲۰ نماینده، این هفته با تمسخر این استدلالِ مدیر شبکه دولتی انگلیس، رعایت "حق" گروهک تروریستی داعش را به طرفداری کردن از حقوق مسلم "نازی ها" تشبیه کرده است.


کد مطلب: 434591

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/434591/رئیس-بی-سی-ملزم-استعفا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com