شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ایران به جمع کشورهای سازنده توربین پیوست

چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 434580
همزمان با ورود بزرگترین توربین سازان جهان و تجار غربی به ایران برای به دست گرفتن بازار کشورمان، نخستین توربین تمام ایرانی آماده بهره برداری شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، یکی از قطعاتی که همواره برای ساخت نیروگاه به کشور وارد می شود توربین است. قطعه ای حساس که نقشی حیاتی در بهره برداری از یک واحد نیروگاهی دارد.

در ساخت نیروگاه های برقآبی نیز همچون دیگر نیروگاهها، با وجود اینکه بخشی از قطعات توربین در داخل ساخته می شده اما بخش اعظمی از این قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک توربین همواره با واسطه یا بی واسطه از شرکت های بزرگ صاحب فناوری وارد کشور می شد. در کنار واردات قطعات، طراحی توربین نیز همواره یکی از موارد اتکای صنعت برقآبی ایران به متخصصان خارجی بود.

اکنون با به ثمر نشستن تلاشهایی که در سالهای اخیر و در زمان تحریم ها برای دستیابی به توان طراحی، مهندسی و ساخت توربین در داخل کشور انجام شده بود، ایران با طراحی و ساخت کامل یک توربین در نیروگاه برقآبی سد آزاد، به جمع کشورهای سازنده توربین پیوست.

سیدمحمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این خصوص گفت: در ساخت نیروگاه برقآبی سد آزاد برای نخستین بار در کشور طراحی قطعات مهمی چون توربین و گاورنر در داخل کشور انجام گرفت.

وی افزود: تا قبل از این پروژه معمولا طراحی ها توسط خارجی ها انجام می شد و برخی قطعات توربین در داخل کشور و برخی در خارج از کشور ساخته شده و در پروژه نصب می گردد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه برای اولین بار است که در داخل کشور تمام قطعاتیک توربین طراحی، ساخته و نصب شده است، گفت: توربین های نیروگاه ۱۰ مگاواتی سد آزاد از نوع فرانسیس با محور افقی و با دور نامی هزار دور در دقیقه است.

وی ادامه داد: ایده اولیه این موضوع از سال ۸۸ شکل گرفت اما مراحل ساخت این قطعات از سال ۹۰ شروع شد و به تدریج از سال ۹۱ کارهای نصب آنها آغاز شد.

رضازاده در خصوص اینکه چه پشتوانه از نظر تجربه موجب رسیدن به این میزان خودکفایی شده است، گفت: در طول ساخت نیروگاه های قبلی که داخل کشور اجرا شده است، عمدتا شرکتهای ایرانی پیمانکار عمومی پروژه ها بوده و تجربیات بسیاری در طی این سالها کسب نموده اند که موجب افزایش توان فنی و مهندسی کشور شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: در واقع تجربه ای بیش از دو دهه کار متخصصان داخلی موجب دستیابی به این توان مهندسی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *