کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فابیوس، ایران و گذر زمان

متهم پرونده «خونهای آلوده» در راه تهران/ نه پرداخت غرامت و نه حتی عذرخواهی!

31 تير 1394 ساعت 12:36

ایران بار دیگر صحنه حضور مقامات بلندپایه غربی شده و بعد از حضور معاون صدراعظم آلمان در تهران اکنون خبرهایی در مورد سفر «لوران فابیوس» و «فدریکا موگرینی» به کشورمان منتشر می شود.


سرویس بین الملل جهان نیوز: ایران در دو سال اخیر در دو مقطع شاهد ترافیک سنگین مقامات غربی در تهران بوده است؛ یکی بعد از حصول توافق ژنو و دیگری بعد از توافق وین.

در همین رابطه «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان به همراه جمعی از بازرگانان و صاحبان صنایع این کشور به تهران سفر کرد و در دیدار با مقامات جمهوری اسلامی اظهاراتی ایراد کرد که ناشی از عدم آگاهی او به اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود.

و اکنون خبرهایی در مورد سفر «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه، و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و همچنین وزیران خارجه و اقتصاد ایتالیا به تهران منتشر می شود. هدف از این نوشتار توصیف چرایی انجام این سفرها و هدف مقامات غربی از عزیمت به ایران نیست بلکه توضیح مطلبی است که در هیاهوی آمد و رفت این مقامات نباید آنها را فراموش کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، در روز عید سیعد فطر در اظهاراتی با اشاره به حصول توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ فرموند که این توافق تغییری در مواضع جمهوری اسلامی نداده و موجب نمی شود که ایران حمایت از محور مقاومت را کنار بگذارد.

این مواضع در حالی مورد تائید مجدد قرار گرفتند که برخی انتظار داشتند بعد از حصول توافق، ایران مواضع خود را تغییر داده و برای نزدیکی بیشتر به غرب سیاست های قبلی اش را به فراموشی بسپارد.

در این میان حضور فابیوس در ایران حاوی نکاتی است که یادآوری آنها می تواند موجب برخورد مناسب تر با وزیر امور خارجه فرانسه شود.

فابیوس، ایران و گذر زمان


لوران فابیوس، برای ایرانی ها نامی آشناست. این آشنایی فقط مربوط به مذاکرات دو سال اخیر با کشورهای ۱+۵ و چوب لای چرخ گذاشتن های فرانسه و خوش خدمتی وی به اعراب و صهیونیست ها در این گفتگوها نیست بلکه این آشنایی به دوران نخست وزیری وی در فرانسه باز می گردد.

در دوران ریاست جمهوری «فرانسوا میتران» (۱۹۸۱تا ۱۹۹۵) فابیوس نخست وزیر فرانسه بود و او دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌ اش به ثبت رسانده است. یکی از این رسوایی‌ها در جولای ۱۹۸۵ اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیر دولتی صلح سبز که علیه آزمایش های اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد.

اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تا کنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری او خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

متعاقب آن حادثه فرانسوا میتران در سخنرانی اش خواست که همه وزیرانش مسئولیت این اشتباه را بپذیرند و فابیوس از کسانی بود که مصونیت سیاسی اش نادیده گرفته شد و در دادگاه محاکمه شد.

فابیوس متهم بود که هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های خونی را لغو کرده و خونهای آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند، وارد بازار شدند. او دستور غربال‌گری را زمانی صادر کرد که محموله خون های آلوده، صادر شده بود.

هرچند که رای این دادگاه به دلیل ناکافی بودن مستندات دخالت او در این پرونده، تبرئه شدن فابیوس بود اما هنوز هم جناح رقیب این مسئله را نقطه تاریک پرونده او می داند.

هرچند بازه زمانی توزیع خون‌های آلوده در فرانسه و صدور آنها به کشورهای دیگر توسط دولت فابیوس شش ماه بود؛ اما مشکلات آن برای مردم مصرف کننده سال‌ها ادامه داشته است.

عامل ورود ایدز به ایران


آمارهای غیررسمی، بیماران هموفیلی قربانی فرآورده‌های خونی آلوده فرانسوی در ایران را ۳۰۰ نفر می‌دانند. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۲۵ تن از بیماران هموفیلی، هپاتیتی و کلیوی در اثر استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز جان خود را از دست داده‌اند. درواقع این سهل‌انگاری دولت فابیوس بود که موجب شد اولین بیمار ایدزی در ایران شناسایی و ثبت شود.

هم اکنون حداقل۱۸۰۰ ایرانی شناخته شده‌اند که در اثر خون‌های فرانسوی به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند. ایران در اوایل دهه ۶۰ از واردکنندگان فراورده‌های خونی از انستیتو مریو فرانسه بود. در سال ۱۳۶۴ فرآورده‌های خونی آلوده وارداتی از فرانسه به بیماران هموفیلی ایرانی تزریق می‌شد.

و اما این سفر


اکنون این فرد نام آشنا قصد سفر به ایران را دارد. سفری که بدون شک با اهدافی خاص و برای عقب نماندن فرانسه از رقیبان سنتی خود در بازار پررونق ایران انجام می شود. فراموش نکنیم که فرانسه با اعراب حاشیه خلیج فارس و صهیونیست ها روابط اقتصادی و نظامی گسترده ای دارد و حتی گفته می شود خود فابیوس اصالتا یک یهودی است و مشخص است که پاریس در انتخاب میان ایران و اعراب و صهیونیست ها، آنها را انتخاب می کند.

نمونه این رفتار فرانسوی ها درسال های اخیر و پس از تشدید تحریم های بین المللی علیه تهران شاهد بوده ایم و اکنون که به موجب توافق هسته ای درهای اقتصاد ایران به روی سرمایه گذاران و شرکت های مختلف خارجی باز شده بهتر است مقامات ایرانی نیز در عقد قراردادها و بسط روابط نیم نگاهی نیز به سابقه افراد و کشورهایی که در ترافیک دیپلماتیک تهران گیر کرده اند داشته باشند.

فابیوس هیچگاه در خصوص موضوع «خونهای آلوده» از کشورمان عذرخواهی نکرده است. حداقل اقدام وی پیش از سفر به ایران عذرخواهی از قربانیان آن حادثه می تواند باشد. ایران حتی غرامت آن حادثه را نیز از فرانسه نگرفته است.
منبع: مهر


کد مطلب: 434570

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/434570/متهم-پرونده-خونهای-آلوده-راه-تهران-نه-پرداخت-غرامت-حتی-عذرخواهی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com