کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طراحی بسته‌ویژه اشتغال برای‌فارغ‌التحصیلان

30 تير 1394 ساعت 15:09

معاون وزیر کار از طراحی یک بسته ویژه مهارت آموزی برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این طرح در ۶ مرحله انجام می‌شود.


به گزارش جهان به نقل از مهر، کوروش پرند ظهر امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای حل معضل بیکاری میلیونی فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین پیش بینی های صورت گرفته برای فعال سازی جمعیت ۴۰ میلیون نفری غیرفعالان اقتصادی، گفت: بحث تغییرات در نظام‌های آموزشی دنیا دنبال می شود که یک بخش عمده آن به تغییرات در کارآیی، بهره وری و اثربخشی فارغ التحصیلان در بازار کار برمی‌گردد.

معاون وزیر کار اظهار داشت: سه اتفاق در دنیا پیش بینی شده که مسیرهای آموزشی سنتی را از طریق فناوری اطلاعات، سلامت و تامین مالی متحول می‌کند و باید گفت بیکاری فارغ التحصیلان معضلی نیست که تنها در ایران اتفاق افتاده باشد.

پرند افزود: با این وجود، به دلیل افزایش یکباره جمعیت ایران تا سال ۶۴، امروز کشور با معضلی به نام بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: به دلیل توسعه نظام آموزشی، هم اکنون ۴.۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند که یکی از ضعف‌های آن به صورت بیکاری خود را نشان می دهد. در عین حال، با ارائه روش‌های جدید آموزشی جهانی پیش بینی می شود تا سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۳۵ میلادی نوعی امپریالیسم آموزشی در دنیا اتفاق بیفتد و ابرقدرت‌های آموزشی بتوانند به هر نقطه از جهان آموزش‌های دانشگاهی ارائه کنند.

وی با اعلام اینکه یک برنامه عملیاتی برای آموزش مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی در کوتاه مدت پیشنهاد کرده‌ایم، بیان کرد: همچنین طرح ارتقای شایستگی‌های حرفه ای دانشجویان و فارغ التحصیلان براساس نیاز بازار کار پیشنهاد شده است که در ۶ مرحله از جمله کارورزی نوین در پایان تحصیلات دانشگاهی، کارآموزی فارغ التحصیلان در محیط واقعی کار و مهارت آموزی توام با تحصیلات که از مراحل مهم این طرح است، دنبال می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت کار درباره پیش بینی های صورت گرفته برای فعال سازی جمعیت ۴۰ میلیونی غیر فعال اقتصادی کشور برای ورود به بازار کار، گفت: در کوتاه مدت استفاده از کسب و کارهای کوچک، متوسط، مشاغل خانگی و اشتغال خرد می تواند یک راهکار مهم در این بخش باشد. بیشتر این جمعیت غیرفعال را زنان خانه دار تشکیل می دهند که می توان از طریق گسترش صنایع دستی و مشاغل خانگی اشتغال‌زایی کرد.

پرند همچنین از تدوین ۶ هزار استاندارد آموزشی خبر داد و گفت: دستکم ۱۵۰۰ مورد از این استانداردها در مشاغل خانگی، خرد، روستایی، کشاورزی، صنایع دستی و شیلات است.

معاون وزیر کار با بیان اینکه هفته مهارت از سوم تا نهم مردادماه امسال برگزار می شود، اظهار داشت: تمامی روزهای این هفته نامگذاری شده که برخی پیرامون نخبگان مهارتی، اشتغال پایدار، زنان، مهارت و تدبیر، توسعه پایدار، امید و مهارت است.

وی با تاکیدبر بالا بودن نرخ بیکاری تعدادی از رشته های دانشگاهی، بیان کرد: در عین حال، بسیاری از مشاغل را داریم که به دلیل فرهنگ کار، جامعه آنها را سطح پایین می داند و به سراغ آنها نمی رود. در واقع کشور دچار نوعی فرهنگ مدرک گرایی شده که امروز معضل فارغ‌التحصیلان بیکار است.

معاون وزیر کار از برگزاری مسابقات جهانی مهارت با حضور ۱۷ شرکت کننده در چهل و سومین مسابقات بین المللی کشور برزیل در روزهای ۲۱ تا ۲۴ مردادماه خبر داد و گفت: هفته آینده اولین مصاحبه استخدامی تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس سازمان فنی و حرفه ای به دو ماه در کشور انجام می‌شود که به صورت پایلوت استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده است.

این مقام مسئول در وزارت کار همچنین از مجوز استخدام ۴ هزار و ۸۷۶ نفری در این بخش سخن گفت و افزود: افرادی که در این آزمون استخدامی حضور دارند ۳ تا ۱۶ سال سابقه کار دارند که البته برای باسابقه‌ها امتیازاتی برای تبدیل وضعیت وجود دارد.

پرند از اجرای برخی طرح‌های اشتغالزایی مانند فاطر و انفال خبر داد و افزود: مرحله جدید آموزش‌های مهارتی کودکان نیز از طریق ثبت نام در تعدادی از استان‌ها از هفته آینده انجام می شود، همچنین طرح آموزش و توانمندسازی اشتغال روستائیان، عشایر و مناطق مرزی در ۸ مرحله انجام خواهد شد.


کد مطلب: 434406

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/434406/طراحی-بسته-ویژه-اشتغال-برای-فارغ-التحصیلان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com