پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۵

آیا ظریف ابهامات هسته‌ای را تأیید می کند؟‬

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 434185
به نظر می‌رسد رییس دیپلماسی کشور، ابهامات و ضعف درون‌متن مذاکرات را پذیرفته و علی‌القاعده دستوری به دیپلمات‌ها برای سکوت خبری درباره پاسخ‌گویی به ابهامات، ابلاغ‌شده است.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، درحالی‌که قرار است پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در جلسه شورای امنیت به رأی گذاشته شود، بخش خبری ساعت ۱۴ سیمای جمهوری اسلامی، در گزارشی برخی از اصول مطرح‌شده در این پیش‌نویس به‌ویژه موضوع بازگشت‌پذیری فوری تحریم‌ها را توسط کارشناسان موافق و مخالف موردبررسی قرارداد.

پس از پایان این گزارش، گوینده خبر اعلام کرد از برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده دعوت‌شده بود برخی از ابهامات موجود در پیش نویش قطعنامه شورای امنیت را پاسخ دهند اما اعضای تیم مذاکره‌کننده از پذیرش این موضوع خودداری کردند.[۱]

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ در خصوص احتمال برخی انتقادها تصریح کرد: اینکه برخی منتقدان بتوانند ایرادهایی در این توافق پیدا کنند، منتفی نیست٬ زیرا این‌یک مصالحه است و در هر مصالحه‌ای بخشی به نفع یک‌طرف و بخش دیگر به نفع طرف مقابل است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: درهرحال مهم این است که ما توانسته‌ایم در مذاکره‌ای که یک‌طرف آن شش قدرت عمده جهان بودند و یک‌طرف آن جمهوری اسلامی ایران با اتکا به خدا و حمایت مردم ایستاده بود، از حقوق خود دفاع کنیم و برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت، کشوری که به‌واسطه برنامه غنی‌سازی تحت فصل هفت این شورا بود، برنامه غنی‌سازی‌اش به رسمیت شناخته شد و تحریم‌ها علیه آن متوقف شد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: برای این‌که چنین دستاوردی داشته باشیم، ناگزیر بودیم مذاکره کنیم. مذاکره هم به این معنی است که شما امتیازی می‌دهید و امتیازی می‌گیرید. اگر دوستان بخواهند به نیمه‌خالی لیوان نگاه کنند، می‌توانند نقاطی در آن پیدا کنند ولی اگر بخواهند به منافع ملی و شادی مردم نگاه کنند، آنگاه نیمه‌پر لیوان را می‌بینند.[۲]

به نظر می‌رسد رییس دیپلماسی کشور، ابهامات و ضعف درون‌متن مذاکرات را پذیرفته و علی‌القاعده دستوری به دیپلمات‌ها برای سکوت خبری درباره پاسخ‌گویی به ابهامات، ابلاغ‌شده است.

بعضی منتقدین درباره پیش‌نویس قطعنامه و عدم اجازه به ایران در حوزه تسلیحات متعارف معتقد به دخالت تیم مذاکره‌کننده در حوزه نظامی هستند و می‌گویند: در پاراگراف ۵ ضمیمه B این قطعنامه یک تحریم کامل تسلیحات متعارف علیه ایران نیز به مدت ۵ سال - چه برای صادرات و چه برای واردات- وجود دارد و بدین معناست که اگر در این مدت فی‌المثل ایران از سوی داعش یا هر کشور خارجی مورد تهدید قرار گرفت، حتی حق نقل‌وانتقال سلاح برای دفاع از خود را هم ندارد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اهورا
Iran, Islamic Republic of
شما نگران نباش دلواپس جان
Iran, Islamic Republic of
با وجود ابهامات در متن مذاکرات، چرا تیم مذاکره کننده در صدد رفع آن بر نیامده است، آیا به خاطر این نیست عطش رسیدن به توافقتان بیش از حد بالا بوده و از سرمایه های کشور چشم پوشی کرده اید.
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، شادی مردم هم در متن مذاکرات بعنوان یک امتیاز برای ایران آمده است؟!
بر باد رفته
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، در متن مذاکره، نیمه پر لیوان آن، از شادی مردم تشکیل شده است، مگر ما سرخوشیم؟
Iran, Islamic Republic of
شما بفرمائيد نيمه پر ليوان (وعده سر خرمن ) چيست ؟