چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۸
۲۱

هیچ یک از اعضای تیم مذاکره کننده حاضر به پاسخ درباره «مکانیسم ماشه» نشدند

يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب: 434055
هیچ یک از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان حاضر به پاسخگویی درباره پیش نویس قطعنامه شورای امنیت با موضوع جمع بندی مذاکرات هسته ای به خصوص بند 12 این قطعنامه مشهور به مکانیسم ماشه نشدند.
هیچ یک از اعضای تیم مذاکره کننده حاضر به پاسخ درباره «مکانیسم ماشه» نشدند
به گزارش جهان، بخش خبری ساعت ۱۴ سیما در روز یکشنبه با ارائه گزارشی درباره پیش نویس قطعنامه شورای امنیت با موضوع جمع بندی مذاکرات هسته ای، از عدم پاسخگویی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره بند ۱۲ این قطعنامه مشهور به مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تمامی تحریم ها خبر داد.

در بند ۱۲ این قطعنامه آمده است:«ذیل بند ۴۱ منشور ملل متحد، تصمیم می‌گیرد که اگر شورای امنیت یک قطعنامه ذیل پاراگراف ۱۱ برای ادامه اجرای لغو مصرح در پاراگراف ۷ (a) تصویب نکرد، آنگاه در نیمه شب به وقت گرینویچ سی‌امین روز پس از دریافت تذکر اشاره شده در پاراگراف ۱۱ به شورای امنیت، تمام قوانین قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) که بر اساس پاراگراف ۷ (a) لغو شده بود، بایستی به همان نحوی که پیش از تصویب این قطعنامه اعمال می‌شد، اعمال شود و تمهیدات اعلامی در پاراگراف‌های ۷،‌۸ و ۱۶ تا ۲۰ این قطعنامه لغو می‌شوند، مگر آنکه شورای امنیت تصمیمی غیر از این بگیرد.»

در این بند ساز و کار بازگشت مجدد و خودکار تحریم ها تشریح شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حاج حسن
سلام.ضمنا در یکی از بندهای دیگر هم آورده که ایران حق استفاده از موشکها و آزمایش و.. ندارد.
این چه معنی می دهد؟
آیا این است که اگر داعش-اسرائیل-همسایگان و.. به ایران حمله کردند ،حق نداریم از موشکهامون استفاده کنیم؟
واقعا که؟
برادران و خواهران عزیز موافق و مخالف، عزیزان اصولگرا و مردم شریف ایران؛ نظرتان را به یک سؤال و یک نتیجه گیری جلب میکنم و استدعا دارم با تفکر در این مطلب، بنده را یاری نمایید.
آیا قبول دارید که اهداف آمریکا با اهداف جمهوری اسلامی ایران، 180 درجه متفاوت است؟ و اینکه ارزش های ایران اسلامی نقطه مقابل ارزش های آمریکاییست و بالعکس؟
اگر قبول دارید حرفام رو، لازم است همه به این سؤال پاسخ دهیم که چرا آمریکا باید با ایران توافق خوب امضا کند و تحریم های 36 ساله را از سر ایران بردارد؟ مگر نه اینکه آن ها حیاتشان در مقابل ارزش های ماست؟ و مگر نه اینکه مشکل آمریکا با ایران، شخص نبوده که با وجود مثلاً آقای ظریف مشکل حل شود. خب تحریم رو هم ما نکردیم که بگیم اونا تحت فشارند. پس عقلاً باید برای این سؤال جوابی بیابیم که آیا آمریکا کاری میکند که ایران یعنی دشمنش به مرور قوی تر شود؟
اگر جواب شما به این سؤال، اینست که خیر با عقل جور در نمی آید که آمریکا به دشمنش تنفس بدهد، به یک نتیجه بیشتر نمیرسیم:
آمریکا نقشه ای کشیده و خدعه ای در سر دارد."
از اینجا به بعد تحلیل واقعاً برام سخت شده. شما هم کمک بفرمایید.
قصدشان از باز کردن تحریم ها چیست؟
شاید، شاید اسطوره سازی و سپس...
خدا رحمتت کند ای شهید بزرگوار «حسن» طهرانی مقدم ، ای پدر موشکی ایران ، ای کسی که با رفتنت عده ای خیال می کنند ولی زمان بی یاور مانده و می خواهند ولی را مثل امام حسن (ع) کت بسته تحویل دشمنان بدهند !
خوب شد رفتی و ندیدی که توافق کردند که ماحصل مجاهدات سی ساله تو و همرزمانت را «پلمپ» و « فریز» کنند !
ما را دریاب ای عند ربه یرزق . . . . دریاب . . .
جالبه که با وجود اینکه ادعای سواد دیپلماتیکشون سقف آسمون رو سوراخ کرده این محدودیتهای موشکی و تسلیحاتی رو کاملا اختیاری و بر خلاف مفاد آخرین قطعنامه بر ضد ایرا(قطعنامه1929) پذیرفتند!بر طبق این قطعنامه همینکه ایران حاضر به مذاکره شد تحریم های تسلیحاتی برداشته میشه ولی تیم ما در این توافق 5 و 8 سال محدودیت رو پذیرفتند!جالبه لاوروف در این مورد تیم ایرانی رو آگاه کرده بود که در این مورد حق چانه زنی برای ایران باز است ولی تیم ایرانی ...؟؟!!!
سیاح
Iran, Islamic Republic of
فرق بازگشت قطعنامه ها با اصل قطعنامه‌ها این است که اصل قطعنامه ها را تاکنون جمهوری اسلامی قبول نداشت ، قانونی نمی دانست و اجرا هم نمی کرد ولی قطعنامه جدید باعث باز گشت قطعنامه ها شود جزء توافقات ایران محسوب شده و قانونی شده و مورد توافق ایران است !!
احسان
سلام اقا با این حرفهایی که اقای روحانی اول کار درباره منتقدین زد که نقد نکنند تهدید کرد مشخصه نتیجه چی میشه و چه مذاکرات بدی بوده
محمد
سالی که نکوست ازبهارش پیداست...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
همچنین ایادی داخلی آن
حاج محسن
بسيار گزينه خوبيه، ديگه كسي نمي تونه الكي حرف برنه، خيلي هم درست فكر كردند.
محمد
مگه قراره جواب هم بدهند.اونا كار خودشون را انجام دادند و به قول رهبر عزيزفيض معنوي را بردند بالاخره دست خالي كه نميشد برگردند. اونوقت فرق اينا با گروه جليلي چطور مشخص ميشد؟ به قول معروف مگه ميشه ، مگه داريم .حالا توپ از طرف كدخدا و نيز دوستان كدخدا افتاده تو زمين مجلس ببينيم چه اتفاقي خواهد افتاد؟
ياد جمله يك گزارشگر فوتبال افتادم كه ميگفت:بابا رونالدو را ول كنين و غضنفر رو بچسبين تا به خودمون گل نزنه!!!
مسعود دیپلمات
در خوش بینانه ترین حالت باید گفت که سر جناب آقای ظریف را با ظرافت کلاه گذاشتند.
Romania
آخه مگه امریکا الکی توافق میکنه
امریکاجایی نمیخوابه زیرش اب بیافته
یکی یکی داره گندش در میاد.
خجالت نمیکشه که میگه با منتقدان برخورد میکنم. مردم و منتقدان با این حرفها از حق خودشون عقب نمی نشینند.
این بابا از همین حالا باید بره چاره ای برای اشتباهاتش بکنه.
Iran, Islamic Republic of
داریم به حوادث آخرالزمان نزدیک تر می شیم...
محمد
تاسیه روشود هر کس در اوغش باشد
هنوز مونده تا نهايت خباثت و خدعه و نيرنگ و نامردي غربيها بويژه آمريكاييهاي مؤدب و متين و باوقار !!! را در جريان عمل به همان تعهدات نيم بند و دل خوش كنك مذاكرات اخير به عينه ببينيم!!!
Iran, Islamic Republic of
معلوم بود چرا آقا تبریک نگفتن وهی بعضی ها پاچه خواری کردن شاید بتوانند یه تاییدی یه چیزی از آقا بگیرند جانم فدای این رهبر با سیاست و کیاست
رسولی
خجالت میکشند بگویند به نفع امریکا برجام را تایید کرده اند و بندزا بر اب داده اند
در این بندبمبی بر علیه ایران تنظیم کرده اند که زمان دارد وخنثی کردن این بمب بستگی به توافق 6کشور (5+1)دارد هریک از آنها می تواند جلوی خنثی کردن بمب را بگیرد تابمب در زمان مقرر بر علیه ایران منفجر شود و نتیجه انفجار این بمب برگشت تمام تحریم هاست
مجلس در تعطیلات نمیخواد برگرده ؟کشور ور اب برد !
ابراهیم
United Kingdom
سلام.پیشنهاد بنده به دلواپسان:
زیاد خودشون رو ناراحت نکننن و برای تقسیم غم و اندوهشون و کاهش سنگینی توافق بر دوششون "کمپین ایران گردی دلواپسان اجرای برجام" رو راه بندازن....