کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بزرگترین شرکت آمریکایی در راه تهران

28 تير 1394 ساعت 12:06

شرکت شلمبرژه آمریکایی و انگلیسی به‌عنوان بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان در حالی آماده بازگشت به ایران شده که پالایشگاه‌های آسیایی و آفریقایی برای خرید نفت ایران در دوران پساتحریم صف کشیده‌اند.


به گزارش جهان به نقل از مهر، با توافق هسته‌ای ایران و غرب پیش بینی می‌شود در قالب یک برنامه زمان بندی وزنه ۱۱ تحریم بین‌المللی از پای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران باز شود.

براساس توافق ایران با گروه ۱+۵، صادرات و واردات و حمل نفت، فرآورده نفتی، گاز و پتروشیمی ایران، واردات تجهیزات یا تکنولوژی کلیدی نفتی به کشور، سرمایه گذاری خارجی در صنایع نفت و انرژی، طراحی و ساخت نفتکش، خدمات بیمه‌ای یا بیمه اتکائی نفتکش‌ها، ارائه خدمات پرچم و تعیین وضعیت برای کشتی‌های نفتکش و گازبر ایرانی آزاد خواهد شد.

همزمان با قوت گرفتن احتمال لغو یکجای تمامی تحریم‌های نفتی ایران بازارهای جهانی نفت و انرژی و همچنین شرکت های بزرگ چند ملیتی به لغو تحریم های نفتی ایران واکنش‌های مختلفی نشان داده اند.

* شلمبرژه آماده بازگشت شد

پال کیبزگارد مدیر اجرایی شرکت انگلیسی-آمریکایی شلمبرژه که یکی از بزرگ ترین شرکت‌های خدمات نفتی در جهان به شمار می‌رود از بازگشت قریب الوقوع خود به صنایع نفت و گاز در صورت لغو تحریم‌ها خبر داده است.

* آفریقای جنوبی مشتری نفت شد

آنکوانا ماشابان وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی هم با بیان اینکه با توجه به امضای توافق هسته‌ای به ایران و ۶ قدرت جهانی، آفریقای جنوبی به دنبال از سرگیری روابط تجاری با ایران از جمله واردت نفت است، گفت: آفریقای جنوبی هرگز موافق اعمال تحریم‌ها علیه ایران نبوده و پالایشگاه‌های نفت این کشور از منع صادرات نفت علیه ایران لطمه خوردند.

* آسیایی‌ها کاندیدای خرید نفت ایران

خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش می دهند: پالایشگاه های آسیایی که انتظار دارند تهران در تلاش برای باز پس گیری سهم خود از بازار، نفت خام خود را با قیمتی رقابتی عرضه کند، آماده اند تا به محض شنیدن خبر لغو تحریم ها، نفت بیشتری از ایران وارد کنند.

بی کی نامدو رئیس چند پالایشگاه شرکت هندوستان پترولیوم در واکنش به لغو تحریم‌های نفتی ایران، تصریح کرد: اگر پس از توافق خدمات بیمه ای برای پالایشگاه‌های هند در دسترس باشد و ایران به ارائه تخفیف در قیمت نفت و هزینه حمل آن ادامه دهد، ما به دنبال خرید نفت این کشور خواهیم بود

* رایزنی نفتی روس‌ها برای ایران در اوپک

الکساندر نوواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه با بیان اینکه دولت روسیه با عبدالله البدری دبیرکل اوپک روز ۳۰ جولای در مسکو در مورد بازارهای نفت و وضعیت ایران رایزنی خواهند کرد، اعلام کرد: روسیه که رقم تولید خود را به بالاترین رقم از زمان فروپاشی شوروی سابق یعنی ۱۰.۷۱ میلیون بشکه در روز رسانده، سال آینده نیز تولید بالای خود را حفظ خواهد کرد.

* علاقه مندی دوباره شل برای بازگشت

سخنگوی شرکت انگلیسی-هلندی هم با بیان اینکه این شرکت خواهان همکاری و مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران با رعایت کامل قوانین موجود در بندهای توافق هسته ای است، تاکید کرد: شل خواهان حضور در طرح های توسعه‌ای و ظرفیت های موجود در صنعت نفت و گاز ایران است.

در همین حال در طول یک ماه گذشته تاکنون شرکت انی ایتالیا، توتال فرانسه، لوک اویل و گازپروم روسیه و چندین شرکت سوئیسی، آلمانی و فرانسوی خواستار بازگشت به بازار و صنایع نفت و انرژی ایران شده اند.

* واکنش نفتی ایران به لغو تحریم‌ها

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه قراردادهای فروش نفت برای سال ٢٠١٥ با مشتریان سنتی، به صورت کامل امضا شده است، گفت: مشتریان سنتی ایران آماده افزایش خرید نفت از ایران هستند.

حسین اسماعیلی مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت لینده، زیمنس، مرسدس دایملر، باسف، فولکس واگن، جی آی زد (GIZ) و دهها شرکت آلمانی، اوایل هفته آینده و بعد از توافق ایران و ١+٥ بعنوان نخستین هیئت بلند پایه اروپایی وارد تهران می شوند.

محمد حسن پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به برگزاری کنفرانس همکاری مشترک ایران و اتحادیه اروپا در هفته آینده، اظهار داشت: در این کنفرانس که می توان آن را نخستین اقدام مشترک اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا باشد، بسیاری از مسئولان تجاری و صنعتی کشورمان سخنرانی خواهند داشت.

علی محمد بساق زاده مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم تاکید کرد: با ورود مشتریان اروپایی به بازار جهانی محصولات پتروشیمی ایران قیمت این محصولات افزایش می یابد، زیرا پیش از این شرکت های پتروشیمی به دلیل محدودیت مشتری مجبور به کاهش قیمت ها بودند.


کد مطلب: 434011

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/434011/بزرگترین-شرکت-آمریکایی-راه-تهران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com