شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

افشای‌تلاش آیپک درکنگره علیه توافق‌با ایران

يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 433970
یک روزنامه آمریکایی وزیر دفاع آمریکا را به «بابا نوئل» تشبیه کرد که قرار است در ازای توافق هسته‌ای آمریکا با ایران، هدایایی زیادی به اسرائیل تقدیم کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی در گزارشی از سفر روز سه‌شنبه (پس‌فردا) «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا به فلسطین اشغالی و گفت‌وگو درباره پایان مذاکرات هسته‌ای ایران، این سفر را عجیب‌ترین سفر مقامات آمریکایی خواند و در ادامه تشریح کرد که لابی آیپک و عربستان تلاش خواهند کرد که توافق هسته‌ای را بر هم بزنند.

یدیعوت نوشت: روز سه‌شنبه اشتون کارتر به اینجا (فلسطین اشغالی) می‌آید. تاکنون مقامات زیادی در سفرهای مختلفی به اینجا آمده‌اند اما سفر کارتر در نوع خود از عجیب‌ترین این سفرهاست. کارتر مانند بابا نوئل برای تقدیم هدایا می‌آید. میزبانان او در نهاد دفاعی با لیست منتظر ورود او هستند. آنان نیازمندی‌ها، توقعات و خواسته‌هایی دارند.

به نوشته این روزنامه، تلاش علیه برنامه هسته‌ای ایران بخشی از مبارزه برای کسب بودجه بیشتر برای امور نظامی شده است. سال گذشته بودجه نظامی ۵۹ میلیارد شِکِل (واحد پول اسرائیل) بود و امسال نهاد نظامی اسرائیل خواستار ۶۳ ملیارد شکل است... این رقم‌های نجومی تبعات بلندمدتی برای اقتصاد و جامعه اسرائیلی خواهد داشت و حتی برای ثبات دولت. اما اقدام آمریکا در جبران سخاوتمندانه، شاید درمان سحرانگیزی برای مشکلات مزمن مالی دولت اسرائیل و پُلی بر روی آب‌های طوفانی باشد.

یدیعوت در بخش دیگر از این گزارش به فرصت دو ماهه کنگره آمریکا برای بررسی توافق به دست آمده میان ایران و گروه «۱+۵» اشاره کرد و با بیان اینکه ۶۰ روز به کنگره اختصاص داده شده تا جزئیات توافق با ایران را بررسی کند، نوشت که لابی اسرائیل «ایپک» تمام امکانات خود را بسیج خواهد کرد تا توافق را به شکست بکشاند.

این روزنامه تصریح کرد: سعودی‌ها نیز نقش خود را در این خصوص ایفا خواهند کرد و وعده‌های پنهانی زیادی خواهند داد.

طبق این گزارش، در پایان ۶۰ روز، اکثریت جمهوری‌خواهان در دو مجلس (نمایندگان و سنا) علیه توافق رأی خواهند داد و اوباما می‌تواند از حق وتو خود استفاده کند. در این هنگام تصمیم دوباره به دو مجلس بازمی‌گردد و طی ۱۰ روز به رأی مجدد گذاشته می‌شود. طبق قانون اساسی، دو سوم هر دو مجلس باید رأی بدهند تا وتو رئیس جمهور خنثی شود. که البته این امر، غیرمعمول است اما بی‌سابقه نیست.

یکی از وزرای حزب لیکود اسرائیل به یدیعوت گفت که کنگره تاکنون در تاریخ خود ۱۰۰ بار وتو رؤسای جمهور را رد کرده است و اگر همه اعضای جمهوری‌خواه سنا یعنی ۵۴ نفر، علیه توافق و حق وتو رئیس‌جمهور رأی بدهند، باز هم به رأی ۱۳ نماینده دموکرات نیاز است تا تعداد آراء، به دو سوم نمایندگان سنا برسد. این کار بسیار سخت است اما محال نیست.

این مقام اسرائیلی که به هویت وی اشاره نشد، گفت: چاک شامر عضو مجلس سنا از نیویورک و یهودی است و یکی از سران حزب دموکرات. او میان وفایش به رئیس جمهور و یهودیانی که به او رأی داده‌اند، دو پاره شده است. فرد تعیین کننده دیگر بن کاردین از ایالت مریلند و رهبر اقلیت کمتیه روابط خارجی مجلس سناست.

یدیعوت افزود: مجلس نمایندگان، کمتر از سنا قابل پیش‌بینی است. حتی اگر ۲۲۴ جمهوری‌خواه علیه رئیس‌جمهور رأی بدهند،‌ باز هم چیزی قطعی نیست و به ۴۳ تا ۴۵ نماینده دموکرات نیز نیاز است تا وتو رئیس‌جمهور رد شود.

بنابراین، تحلیلگران آمریکایی حصول چنین امری را بسیار بعید می‌دانند. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز همین احتمال را قوی می‌داند. با این حال نتانیاهو تسلیم نمی‌شود. او مانند کسی سخن می‌گوید که می‌خواهد تا آخر خط مبارزه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *