سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

مذاکرات ایران و هند درباره بدهی نفتی

شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 433904
رویترز در گزارشی به نقل از سفیر ایران در هند نوشت: دو کشور برای نهایی کردن مکانیسم پرداخت بیش از ۶.۵ میلیارد دلار بدهی نفتی پالایشگاه‌های هندی بزودی مذاکراتشان را آغاز خواهند کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، غلامرضا انصاری به رویترز گفت: در آینده ای نزدیک هیاتهایی به منظور مذاکره درباره نحوه حل مسائل مذکور دیدار خواهند کرد.

به گفته سفیر ایران در هند، این دیدار در چند هفته آینده انجام خواهد گرفت اما زمان و مکان آنها هنوز مشخص نشده است.

پالایشگاه‌های هندی مانند اسار اویل و پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور ۴۵ درصد از پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه به حساب بانک UCO پرداخت می‌کنند و باقی این پول در انتظار نهایی شدن مکانیسم پرداخت، روی هم جمع شده است.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های هندی سال گذشته پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان غرب و ایران، حدود سه میلیارد دلار بدهی نفتی را در شش نوبت و از طریق یک کانال پرداخت محدود پرداخت کردند.

یک مقام ارشد هند اخیرا به رویترز گفته بود که دولت این کشور اوایل ماه جاری از پالایشگاه‌ها درخواست کرد به تدریج در حساب‌های ارزی خود دلار و یورو تهیه کنند تا از کمبود روپیه در زمان پرداخت بدهی‌های نفتی به ایران اجتناب شود.

پالایشگاه‌هایی مانند پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور (MRPL) با این پیش بینی که باید بدهی‌های گذشته به ایران را تسویه کنند، خرید ارز خارجی را آغاز کرده اند.

هند از ژوییه سال ۲۰۱۱ حدود ۵۵ درصد از پول نفت خریداری شده از ایران را به یورو از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت می‌کرد و ۴۵ درصد باقی مانده هم به یک حساب روپیه در نزد بانک UCO واریز می‌شد.

اما در فوریه سال ۲۰۱۳ آمریکا اقدام به مسدود کردن همه کانالهای پرداخت کرد و پالایشگاههای هندی تنها ۴۵ درصد از پول نفت ایران را به روپیه از طریق بانک UCO پرداخت کردند و ۵۵ درصد از پولی که باید به ارز خارجی پرداخت می‌کردند به دلیل نبود کانال پرداخت مورد تایید، نزد پالایشگاهها مانده است.

پالایشگاههای هندی در ژوئن و ژوییه سال گذشته ۱.۶۵ میلیارد دلار از بدهی نفتی به ایران را در سه قسط پرداخت کردند و ۱.۳ میلیارد دلار دیگر از بدهی آنها در اکتبر و نوامبر در سه قسط دیگر پرداخت شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *