جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

توافق به معنای پایان استکبار ستیزی نیست

چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 433575
آیت الله کعبی با تاکید بر پرهیز از هرگونه نزاع حزبی و جناحی در مساله هسته ای، دستیابی به توافق هسته ای را به معنای پایان نهضت استکبار ستیزی نظام اسلامی و ملت ایران ندانست و تاکید کرد که باید از دادن آدرس های غلط به جامعه پرهیز کرد.
به گزارش جهان، آیت الله عباس کعبی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت وگو با رسا، با اشاره به پایان مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: با بیانیه مشترک منتشر شده در واقع پایانی بر دوازده سال مذاکره پیچیده و سخت با قدرت های مدعی جهانی داشتیم.

آیت الله کعبی با بیان این که امروز یک نقطه آغاز تحول دیگری در مسیر اقتدار منطقه ای و بین المللی نظام جمهوری اسلامی ایران رقم می خورد، تاکید کرد: فرآیند دوازده سال مذاکره عزت مندانه جمهوری اسلامی با قدرت های زیاده خواه جهانی در عرصه حقوقی، روابط بین الملل و در عرصه دیپلماسی جهانی تحولات بنیادین ایجاد خواهد کرد.

ایران با هدایت، حمایت و اشراف عالی رهبری وارد عرصه مذاکرات شد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی برپایه هدایت ها، حمایت ها و اشراف عالی رهبر معظم انقلاب و برپایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و در چارچوب تحقق یک توافق عادلانه و منصفانه و پایان گره هسته ای و استیفای حقوق ملت ایران وارد عرصه مذاکرات سخت شد.

وی تصریح کرد: در نهایت تذکرات اخیر رهبر معظم انقلاب در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت یک اجماع ملی در پرونده هسته ای در چارچوب خطوط قرمز ایجاد کرد.

پرونده هسته ای یک مساله ملی است؛ نزاع سیاسی و جناحی به منافع و عزت ملی لطمه می زند
آیت الله کعبی با بیان این که پرونده هسته ای یک پرونده ملی و بلکه بین المللی است، هرگونه نزاع سلیقه ای، حزبی و یا جناحی را در واقع برخلاف عزت و منافع و بر خلاف مطالبات رهبری و ملت ایران ارزیابی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: چه توافق بکنیم و چه نکنیم با اجماع باید تصمیم بگیریم، در آن مرحله نیز تصمیم توام با اجماع است، البته در مرحله ابتدایی این توافق باید فرآیند شورای امنیت را طی کند، در داخل کشور نیز در مجلس شورای اسلامی و در شورای عالی امنیت ملی نیز باید طی شود تا با تصویب داخلی توافق به عنوان یک توافق راهبردی و پایه ای مطرح شود.

توافق ممکن است دچار اصلاحات و یا حذفیاتی شود

وی بیان داشت: این توافق چه بسا ممکن است دچار حذف و اصلاحاتی بشود؛ توافق نهایی متوقف بر تصویب داخلی و ملی کشورها است و چه بسا تغییراتی نیز در برخی موارد اتفاق افتد.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: استیفای حقوق کامل هسته ای، رعایت خطوط قرمز نظام اسلامی و ممنوعیت هرگونه بازرسی از مراکز نظامی و حفظ عزت و کرامت ملت ایران و رفع کامل تحریم ها مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است و اینها باید در توافق نهایی لحاظ شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: البته قدرت های مدعی در این توافق تلاش کردند که بین اعلام رفع تحریم و اجرای آن فاصله بیندازند که شاید حربه آنها باشد؛ بنابراین ما از روز رفع تحریم ها آنچه که به آن متعهد شده ایم را اجرا خواهیم کرد.

آیت الله کعبی بیانیه توافق را غیر از توافق نهایی دانست و گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده صرفا جمع بندی مذاکرات و یک بیانیه است؛ باید منتظر باشیم قطعنامه های شورای امنیت درباره ایران لغو و توافق در کشورها به شکل داخلی نیز تصویب شود و بعدا روز توافق اعلام شود.

وی تاکید کرد: اگر تحریم ها در روز توافق برچیده شد، ایران اسلامی هم به هر تعهدی که متعهد شده عمل خواهد کرد، چنانچه طرف مقابل تعهدات خود را اجرایی کند ملت و نظام اسلامی بعد از طی فرآیند تصویب داخلی نیز آن را اجرایی خواهد کرد.

نهضت استکبارستیزی ملت توقف ناپذیر است

آیت الله کعبی روند استکبار ستیزی ملت ایران را دائمی توصیف و تصریح کرد: ما همچنان نسبت به دشمنان اسلام و مسلمین و ملت ایران و شیطان بزگ آمریکا بی اعتماد هستیم و حسن ظن نداریم؛ منتظر می مانیم تا به تعهدات خود عمل کنند بعدا اقدام خواهیم کرد.

وی یادآورشد: ملت ایران ملتی عزیز و خواهان عدالت و انصاف و صلح و امنیت است؛ اما در مقابل زیاده خواهی دشمنان با صلابت ایستاده است.

نباید به جامعه آدرس غلط داد

آیت الله کعبی با تاکید بر این که ماهیت استکبار ستیزی نظام اسلامی تداوم خواهد یافت و کسی نباید آدرس غلط بدهد، ابراز داشت: بیانیه توافق به معنای پایان نهضت استکبار ستیزی نیست و آمریکا همچنان شیطان بزرگ است.

عضو جامعه مدرسین حقوق بشر آمریکایی را مترداف با قتل، غارت و تجاوز به حقوق ملت ها دانست و تاکید کرد: شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بر پایه عقلانیت انقلابی ادامه خواهید یافت؛ این شعار هرگز احساسی و هیجانی نیست بلکه از منطق و عقلانیت انقلابی برخوردار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *