پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

"در حادثه گوهرشادتا توانستندمردم را کشتند"

چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 433563
«دبیرخانه طرح ملی گوهرشاد» در طول ماه‌های گذشته با رصد ظرفیت‌های محتوایی و مردمی مختلف اقدام به ضبط و جمع آوری خاطرات مردمی درباره حادثه گوهرشاد کرده که یکی از آنها گفت‌وگوی وحید جلیلی با آیت‌الله خزعلی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بعد از سفر رضاخان به ترکیه و دیدار با آتاتورک و مواجه با مظاهر تمدن غربی در آنجا، دیگر وضع موجود ایران و مردم آن، رضاخان را آرام نمی گذاشت. باید به هر شیوه ای تمدن و تجدد را به ایرانِ آن روزگار وارد می کرد. در روزگاری که گرسنگی و وضعیت ضعیف بهداشت و امکانات رفاهی و امنیتی بلای جان مردم ایران شده بود، رضاشاه پهلوی دوران متمدن و متجدد شدن ایرانی را آغاز کرد.

به مدت هفت سال از سال ۱۳۱۴ شهرها و روستاهای ایران جولانگاه آژان ها بود تا با زور رضاشاهی سنت ها، اعتقادات و داشته های فرهنگی و هویتی مردم ایران کشف شود و با برداشتن چادر از سر زن ها و دستار و عمامه و شال از سر مرد ها راه تعالی فکری مردم فراهم شود.

اما چنین نشد. هفت سال مردم کوچه و بازار ایران در برابر «کشف حجاب» رضاشاه مقاومت کردند. بیرون رفتن زن از منزل یک معضل بود که هر بار با اتفاقات و ترفندهائی مواجه می شد، مجلس روضه ممنوع بود، پوشیدن لباس روحانیت قدغن بود.

در برابر این همه ممنوعیت اما نه زنان ایرانی بی حجاب شدند و نه مجالس روضه تعطیل شد و نه تجدد رضاشاهی کار به جایی برد و اینها همه مدیون ابتکارات و مقاومت فرهنگی مردم بود.

«دبیرخانه طرح ملی گوهرشاد» در طول ماه های گذشته با رصد ظرفیت های محتوایی و مردمی مختلف اقدام به ضبط و جمع آوری خاطرات مردمی از آن دوران و وقایع در سراسر کشور کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *