چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۲

روایت طلبه جهادی از مدارس کپری +تصاویر

چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 433500
به دليل نبود گاز و نفت و در نتيجه آن بلااستفاده بودن بخاري، معلمان در مدارس كپري در فصل سرما براي گرمايش كلاس ناگزير از روشن كردن آتش هستند كه اين مساله احتمال آتش سوزي در مدارس كپري را بسيار افزايش مي دهد.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه بسیج سازندگی، متاسفانه هيچ كس به فكر پيشگيري نيست اما به محض اين كه مدرسه اي كپري آتش گرفت و دانش آموزان جزغاله شدند دنبال مقصر مي گرديم. ما حدود دو سال پيش هم از مدارس كپري گزارشي تهيه و پخش منتشر كرديم اما مسئولان ما را سرزنش كردند!

محمدرضا فراهانی طلبه جهادگری است که فکر و ذهنش مشغول خدمت رسانی به مناطق محروم است. اردوهای جهادی در مناطق جنوب کرمان بخش مهمی از زندگی او و دوستانش را تشکیل می دهد. او مسئول گروه جهادی - تبلیغی فدائیان عدالت است که از سال ۸۱ فعالیت های خود را آغاز کرده است.


این فعال جهادی به خبرنگار بسیج سازندگی کشور گفت: فاطمه، زهرا، زکیه، زینب، طاهره، رضا، محمد، مرتضی ، کرامت ، ایوب و خیلی از بچه های کپر نشین در روستاهای جنوب کرمان مثل ترشاب، درکلات مارز و بسیاری از روستاهای دیگر که مجال نام بردن از آن ها نیست، دوست دارند مثل بچه های من و شما ادامه تحصیل بدهند و برای خودشان و مملکتشان کاره ای بشوند، امّا غول فقر مانع ادامه تحصیل آنان شده است.


محمدرضا فراهانی با اشاره به فقر شدید علمی و تحصیلی در این روستاهای محروم، بیان کرد: در هیچ کدام از روستاهای کپرنشینی که تا به حال برای برگزاری اردوهای جهادی سفر کرده ایم، مدرسه راهنمایی به بالا اصلا وجود ندارد. مدرسه دخترانه و پسرانه در این روستاهای کپرنشین عبارت نامفهومی است، اساسا در این روستاها چیزی به معنای مدرسه مطابق تصور رایج وجود ندارد و کلاس ها در یک چادر و روی یک زیلو بدون هیچ گونه امکانات گرمایشی و سرمایشی برگزار می شود و این کودکان در سرما و گرما باید به درس گوش کنند.


فراهانی با بیان اینکه برخی از روستاهای محروم جنوب کرمان به دلیل فقدان امکانات مانند انسانهای اولیه زندگی می کنند، افزود: به خاطر نبود مدرسه راهنمایی بچه ها باید چند کیلومتر پیاده از روستا بروند تا به اول یک جاده آسفالت برسند بعد هم کلی منتظر بنشینند تا شاید ماشینی از راه برسد و با سلام و صلوات آنها را به مرکز بخش یا شهر برساند، آخرین ایستگاه تحصیلی اکثر دانش آموزان کپرنشین یا راهنمایی است یا اگر باشد دبیرستان؛ البته عده معدود و انگشت شماری از آن ها کاری شبیه معجزه انجام می دهند و به دانشگاه می رسند.


فراهانی با اشاره به اشکهای مادرانی که بازماندن کودکانشان از تحصیل را می بینند، خاطر نشان کرد: جاده های صعب العبور و خاکی، هزینه های بالای ایاب و ذهاب، هزینه های خوابگاه، خورد و خوراک، لباس مدرسه، کیف و کفش و کتاب و لوازم التحریر نه رمقی برای بچه ها گذاشته است و نه نفسی برای والدین، ناچاراً بچه های کپرنشین مجبور به ترک تحصیل می شوند و ما با این وجود به فکر احداث استخر و کافی شاپ در مدارس بالای شهر تهران هستیم.


این طلبه جهادگر با بیان اینکه مدارس کپری مستعد آتش سوزی هستند، افزود: به دلیل نبود گاز و نفت و در نتیجه آن نبودن بخاری، معلمان در مدارس کپری در فصل سرما برای گرمایش کلاس ناگزیر از روشن کردن آتش هستند که این مساله احتمال آتش سوزی در مدارس کپری را بسیار افزایش می دهد. متاسفانه هیچ کس به فکر پیشگیری نیست اما به محض این که مدرسه ای کپری آتش گرفت و دانش آموزان جزغاله شدند دنبال مقصر می گردیم. ما حدود دو سال پیش هم از مدارس کپری گزارشی تهیه و پخش منتشر کردیم اما مسئولان ما را سرزنش کردند!


فراهانی در پایان با ناراحتی و بغضی در گلو به خبرنگار بسیج سازندگی گفت: این روزها التماس دعای کپرنشینان برای مساعدت های تحصیلی زیاد شده است، کار خیلی ها گیر ۱۰۰ تومان و ۲۰۰ تومان است و به خاطر نداشتن همین رقم های ناچیز، کودکان برای همیشه با تحصیل خداحافظی می کنند. نمی دانم از علی، پدر سه بچه بگویم که هنگام صحبت با این او سنگینی غصه و شرمندگی را بر دوشش احساس می کردم که باید دعا کند یکی از مددجویان بهزیستی به رحمت خدا برود تا نوبت به او برسد و فرزندش را به مدرسه بفرستد یا از خواهر و برادرای یتیم کپرنشینش بگویم که اندر خم هزینه های تحصیلشان مانده اند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زيبنده جمهوري اسلامي نيست.
با سلام
ظاهرا جناب جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور بومی همان مناطق هستند. هم سمت فرمانداری و هم نمایندگی مجلس را در آن مناطق داشته اند و خوب میشناسند مردم و منطقه را. قبلا جنگ و سازندگی بود ، الان که توافق شده دیگه بهانه ای برای این فجایع نیست.