پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جای خالی آموزش‌وپرورش در تقویت تولیدملی

سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 433273
در بخش تولید باید با ارائه آموزش‌های تربیتی و همچنین مهارتی، خودباوری ایجاد نماید و در بخش مصرف می‌تواند الگوهای مناسبی برای استفاده از تولیدات داخلی ایجاد نموده و از همان دوران کودکی استفاده از کالای با کیفیت داخلی را تبدیل به ارزشی فرهنگی نماید.
به گزارش جهان به نقل از نکته، آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد رسمی در تعلیم و تربیت، همواره پیش قراول جریان فرهنگ سازی در کشور بوده است. اولین نهاد مدنی و اجتماعی که کودکان به آن ورود پیدا کرده و تجربه‌های فراوان و تاثیرگذاری در آن کسب می‌نمایند، مدرسه است.

بسیاری از آموزه‌های تربیتی که در مدارس ارائه می‌شود تا سال‌های سال و چه بسا تا پایان عمر بخشی از تار و پود شخصیتی ما را شکل می‌دهد. روشن است که اگر بخواهیم فرهنگی را نهادینه کنیم ابتدا باید از همان دوران کودکی و از مدارس آغاز کنیم اما نقش مدارس در فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی و روی آوردن به فرایند تولید ملی چیست و تا چه اندازه توانسته از عهده این نقش و وظیفه بر آید؟

نزدیک به ۹ سال از اولین باری که رهبری به طور جدی از اقتصاد مقاومتی سخن گفته اند می‌گذرد و باید دید که آموزش و پرورش به عنوان موثرترین نهاد فرهنگ ساز کشور در این سال‌ها چه دستاورد هایی داشته و آیا توانسته بسترهای لازم را فراهم نماید؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ مسئولان آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید رفتیم اما انگار به مانند سال‌های گذشته، هیاهوهای فراوان مهمترین موضوع اقتصادی- فرهنگی کشور را به حاشیه رانده است.

آموزش و پرورش هم در فرآیند تولید و هم در بخش مصرف می‌تواند مؤثر باشد. در بخش تولید باید با ارائه آموزش‌های تربیتی و همچنین مهارتی، خودباوری ایجاد نماید و در بخش مصرف می‌تواند الگوهای مناسبی برای استفاده از تولیدات داخلی ایجاد نموده و از همان دوران کودکی استفاده از کالای با کیفیت داخلی را تبدیل به ارزشی فرهنگی نماید.

برای فرهنگ سازی در این زمینه راهکارهای عملی نیز وجود دارد که می‌توان به اصلاح محتوای کتاب‌های درسی، فعالیت‌های تحقیقاتی، فعالیت‌های فوق برنامه مانند بازدید از نمایشگاه‌ها و کارخانجات، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و همچنین توجیح و آموزش معلمان اشاره کرد.

آموزش و پرورش باید تولیدکنندگان را به عنوان پرچمداران عزت و استقلال جامعه معرفی کند و در محتوای کتاب‌های آموزشی از جهادگران عرصه تولید تکریم نماید. باید روحیه اعتماد سازی و علاقه مندی به کالای ایرانی در بین دانش آموزان ایجاد شود ولازم است تا برای معلمان دوره‌های آموزشی مناسبی در خصوص فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی برگزار گردد، چرا که معلمان دارای بالاترین ظرفیت برای تأثیرگذاری بر دانش آموزان هستند.

آموزش و پرورش با در اختیار داشتن حدود یک میلیون نفر کارمند و ۱۳ میلیون دانشآموزمیتواند به عنوان یک دستگاه گسترده و تأثیرگذار بیشترین نقش را در زمینه فرهنگسازی در اقتصاد مقاومتی در بین افراد جامعه داشته باشد اما به نظر می‌رسد که تاکنون در این مهم آن طور که باید موفق عمل نکرده است.

به برخی از ابزار‌ها و راهکارهای موجود در آموزش و پرورش اشاره شد اما این نهاد و وزارت خانه مهم، دغدغه‌های فراوان دارد. شاید مهمترین مشکل، وجود دغدغه‌ها و مسایل گسترده دیگری است در پیش روی این نهاد آموزشی و تربیتی قرار دارد و باعث شده فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی به حاشیه رانده شود.

بررسی کارنامه و عملکرد آموزش و پرورش در این ۹ سال نشان از اقدامی عملی و جدی در این خصوص ندارد و اقتصاد مقاومتی در اولویت‌های این وزارت خانه نیست.

به تعبیری می‌توان از جای خالی آموزش و پرورش در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ تولید و مصرف سخن گفت و علی رغم وجود ابزارهای موثر در این نهاد، شاهد کم توجهی به این مقوله هستیم. به نظر می‌رسد که باید در آموزش و پرورش به طور جدی و قاطعانه و نه شعاری، بخشی به بسترسازی فرهنگی در اقتصاد مقاومتی و به طبع آن تولید ملی و استفاده از کالای داخلی اختصاص یابد و به شکلی سازمان یافته اقدامات مقتضی صورت بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *