شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

الگویی برای بهبود وضعیت حجاب

دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 433129
وظیفه اصلى و اساسى دولت اسلامى در زمینه حجاب، برنامه‌ریزی جامع و نظام‌مند است، ولى این بدان معنا نیست که از وظایف مهم دیگرى نظیر تبلیغ، پنددهى و نظارت عمومى غفلت ورزد.
به گزارش جهان، امروزه متأسفانه کم نیستند افرادی که در نوع پوشش، تابع جوامع غیرمسلمان هستند و این همان چیزی است که دشمنان اسلام سال‌ها برای تحقق پیدا کردنش مقدمه‌چینی کرده‌اند و تمام هدفشان این است که با استفاده از ابزاری همچون شبکه‌های ماهواره‌ای نسبت به گسترش بدحجابی و بی‌بندوباری در جامعه اسلامی عمل کنند؛

میشل هولباگ (نویسنده اسلام‌ستیز فرانسوی) می‌گوید: «جنگ بر ضد اسلام‌گرایی؛ با کشتن مسلمانان فایده‌ای ندارد؛ فقط با فاسد کردن آنها می‌توان به پیروزی دست یافت. پس بجای بمب بر سر مسلمانان دامن‌های کوتاه فرو بریزید. »

مارتین ایندیک (متخصص سیاست خارجی و سفیر سابق آمریکا) درباره اسلام و خاورمیانه اخیراً اعلام کرده است: «دیگر وقت آن نیست که دانشجویان را به خیابان‌ها بکشانیم؛ بلکه باید چادر را از سر زنان برداشت و از این طریق می‌توان نظام اسلامی را سرنگون کرد. »

مستر همفر جاسوس مشهور انگلیسی در کشورهای اسلامی، یکی از نقاط قوت مسلمانان را حجاب زنان می‌داند و می‌نویسد: «زنان آنان دارای حجاب محکم هستند که نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست»

این صحبت‌ها را که می‌خوانیم بهتر پی می‌بریم به حکمت سخن پیامبر (ص) دراین‌باره که فرموده ست: (کسی که خود را شبیه غیرمسلمان درآورد، از ما نیست).

تغییر سوء نوع پوشش دروازه‌ای برای تغییر سبک زندگی مسلمانان طبق میل دشمنان جامعه اسلامی ست که بخش عظیمی از فسادی که امروزه گریبان گیر خانواده‌ها و جامعه اجتماعی مسلمانان شده است ناشی از همین مسئله ست.

هر کس فارغ از سلیقه و جهان‌بینی خود به این موضوع که «حجاب محدودیت نیست، مصونیت است» ایمان قلبی و اعتقاد عمیق دارد، ولی برای یافتن دلیل اینکه چرا در عمل مغایر با یافته‌های عقلی و ادراکی خود عمل می‌کنیم، بحث، بررسی و مطالعات گسترده‌ای را نیاز داریم که در اینجا مجال برای پرداختن به آن نیست.

اشخاص مختلف اعم از زن و مرد وقتی با ظاهری فریبنده و نامناسب به سبک مدل‌های اروپایی در معابر، گذرگاه‌ها و مراکز شهر حضور پیدا می‌کنند، به‌هیچ‌عنوان از تبعات این رفتارها و سلیقه‌های نامناسب خود غافل نبوده و می‌دانند که هزاران مشکل روحی، روانی و انحراف را برای جوانان به بار می‌آورند.

بدحجابی معضل و مصیبتی است که بهبود وضعیت آن نیازمند برنامه‌های کاربردی و هماهنگی بخش‌های تأثیرگذار بر آن هست.

زیربنای شخصیت هر انسان در محیط خانواده پایه‌گذاری می‌شود و انسان‌هایی که دریک خانواده پاک و متدین بزرگ شده‌اند اعتقادات دینی آنها هم قوی است و این افراد کمتر دست‌خوش حوادث جامعه می‌شوند لذا اولین گام در این راستا متوجه فضای خانواده‌ها است، اگر در محیط خانواده، والدین، نسبت به این واجب الهی اهتمام داشته باشند و از زمان کودکی فرزندان خود را آشنا با آداب دینی و احکام اسلامی کنند، بهترین راه ترویج حجاب است.

رسانه‌های ملی و صداوسیما در زمینه ترویج حجاب بسیار تأثیرگذارند، مدارس، دانشگاه‌ها و همه پایگاه‌ها تبلیغی و هنری دیگر دستگاه‌های تأثیرگذار در امر حجاب هستند.

در کنار این‌ها حکومت اسلامی نیز نقش بسزایی دارد؛ با اندکى تأمل در اهداف دولت اسلامى و بررسى تفاوت آن با دولت‌های دیگر، اعتراف خواهیم کرد که دولت اسلامى در این زمینه، تکلیفى اساسى بر عهده دارد.

اگر هدف از تشکیل دولت، تنها برقرارى نظم و امنیت، تأمین نان و مسکن یا تأمین آزادی‌های سیاسى و اجتماعى شهروندان باشد، همان‌گونه که در بعضى مکتب‌های سیاسى گفته‌شده، طبیعى است که از دولت نمی‌توان چنین انتظارى داشت. در این مکتب‌ها، امورى مانند پوشش از امور شخصى است و هر شخصى بنا بر میل و سلیقه خود، نوعى از آن را براى خود انتخاب می‌کند یا اساساً آن را ترک می‌کند و برهنه در اجتماع ظاهر می‌شود. از آنجا که این وضعیت جزو حقوق شخصى شهروندان به شمار می‌رود، کسى مجاز به دخالت نخواهد بود.

باید دانست در چنین جوامعى نیز با وضع قوانین و مقررات و با تکیه بر ضرورت برقرارى نظم، محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرند و مردان و زنان را به رعایت آن وادار می‌کنند، ولى با فلسفه‌ای که دولت اسلامى دارد، نمی‌تواند در چنین امورى بی‌اعتنا بماند و آن را به میل و سلیقه افراد وانهد. دولت اسلامى افزون بر اهداف مشترک با دیگر دولت‌ها، دو وظیفه و رسالت مهم نیز برعهده دارد که آن را از دولت‌های دیگر متمایز می‌کند، وظیفه «رشد و تعالى معنوى و اخلاقى شهروندان» و وظیفه «تحقق احکام اسلامى» است که حجاب و عفاف در رشد احسن و تقویت تمام ابعاد جامعه خصوصاً این دو بخش نقشی پررنگ و غیرقابل‌انکار دارد.

در نگاه این مکتب، کمال و سعادت انسان فراهم گشته است، حکومت نیز فرصت و ابزارى براى رساندن انسان به کمال است. دولت به دلیل قدرت، اختیار و امکاناتى که دارد، در این زمینه داراى مسئولیت است؛ زیرا بدون حضور فعال حکومت، امور اجتماع سامان نمی‌یابد و کمال آدمى که در پرتو زندگى جمعى تحقق‌یافتنی است، حاصل نمی‌شود. ممکن است در فرض نبود دولت اسلامى نیز عده‌ای به‌صورت شخصى پله‌های کمال و ترقى را بپیمایند و بدون اتکا به حمایت دولت، به رشد فکرى و معنوى برسند، همچنان که نمونه‌های فراوانى در طول تاریخ وجود دارد، ولى عموم مردم بدون برخوردارى از چنین فرصت و زمینه‌ای و بدون حمایت حکومت نمی‌توانند به قله‌های کمال برسند و استعدادهاى نهفته درون خود را به فعلیت برسانند لذا از حکومت حاکم بر جامعه اسلامی انتظار می‌رود اهتمام چشمگیری برای احقاق این امر داشته باشد.

این امر را باید بپذیریم که در راستای عفاف و حجاب دستگاه‌های حکومتی مربوطه سهل‌انگاری و کم‌لطفی می‌کنند، بنابراین در مورد وضعیت عفاف و حجاب همه علما و بزرگان نظام و کسانی که دلسوز نظام و آرامش جامعه هستند اعتراض دارند.

قوانینی با درایت منطبق بر واقعیات و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و شرایط اجتماعی به تصویب رسید که اجرایی شدن آن گامی بزرگ در این راستاست اما متأسفانه این قوانین تاکنون به دلایل مختلفی مغفول مانده است و نیازمند اصلاح و اهمیت بیشتری از جانب دستگاه‌های مربوطه می‌باشد.


وظیفه اصلى و اساسى دولت اسلامى در زمینه حجاب، برنامه‌ریزی جامع و نظام‌مند است، ولى این بدان معنا نیست که از وظایف مهم دیگرى نظیر تبلیغ، پنددهى و نظارت عمومى غفلت ورزد.

عزم ملی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر، این واجب فراموش‌شده، محرکه‌ای قوی در جهت اصلاح و بهبود وضع حجاب و عفاف است که از تأثیر آن است که اکنون وضعیت حجاب و عفاف در شهر قم بسیار قابل‌قبول‌تر از دیگر شهرهای ایران است.

تفاوت چشمگیر وضعیت حجاب و عفاف در قم نشان می‌دهد که با عزم ملی و اقدامی پیوسته و همگانی می‌توان عملکرد جامعه را به جهت صحیح سوق داد و در برابر توطئه‌های دشمنان که هدفی غیر از سرنگون ساختن جوامع اسلامی ندارند، مقاوم ماند.

منبع: نماینده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چیزی که تو این متن نبود الگوی عملی بود!
این کلی گویی ها رو همه گفتن