کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۳ واکنش بازار سرمایه به توافق هسته‌ای

22 تير 1394 ساعت 16:08

یک کارشناس بازار سرمایه با تقسیم بندی واکنش بورس به خبر رسمی توافق هسته ای و رفع تحریم ها به سه دوره زمانی گفت: پس از دوره کوتاه مدت هیجان مثبت بورس، بازار سهام وارد فاز استراحت می شود و دوره سوم شامل بازگشت رفتار منطقی به بورس است.


به گزارش جهان،‌ سعید رحیمی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: رونق این روزهای بازار سرمایه به دلیل خوشبینی معامله گران به نتایج مذاکرات و رفع تحریم هاست و رفته رفته با رونق بورس، نقدینگی نیز به بازار سهام باز خواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که نقدینگی جامعه به صورت خودجوش به سمتی می رود که سود و منفعت به دور از ریسک بالا در آنجا وجود داشته باشد افزود: بازار سرمایه اولین بازاری است که خیلی زود به نتیجه مذاکرات واکنش می دهد و تاثیرپذیری زیادی نیز نسبت به سایر بازارها از مذاکرات و رفع تحریم ها دارد.

وی با اشاره به جهش ۶ هزار واحدی شاخص بورس در یک ماه گذشته گفت: این اتفاق به نوعی پیشوازی از نتیجه مذاکرات و رفع تحریم ها توسط معامله گران و بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در کنار رفع تحریم ها و ریسک های ناشی از مذاکرات هسته ای، موضوعی که باید در اولویت بازار سرمایه قرار گیرد موارد مربوط به سیاست‌گذاریهای اقتصادی در کشور است تا در کنار از بین رفتن ریسک تحریم ها، شاهد افزایش توان اقتصادی و خروج اقتصاد و بنگاهها از رکود باشیم.

وی تصریح کرد: در صورت انتشار رسمی خبر به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم ها، در کوتاه مدت شاهد رشد شاخص و قیمتها و نیز بازدهی بورس با شیب تندتری خواهیم بود که ریشه در بار هیجانی توافق دارد که قسمتی از آن منطقی است و به واقع بازار سهام و اقتصاد کشور از رفع تحریم ها و نیز رسیدن به توافق نهایی تاثیرپذیری مثبت خواهد داشت؛ چرا که در صورت رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های تجاری برداشته شده و تولید و سودآوری شرکت‌هایی افزایش پیدا می کند.

این کارشناس بازار سرمایه ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد کشور را از دیگر دستاوردهای رفع تحریم ها و رسیدن به توافق نهایی عنوان کرد و افزود: هر چند ورود سرمایه گذاران خارجی منافعی چون ورود نقدینگی و تکنولوژی جدید به اقتصاد کشور را دارد اما باید زمینه های آن به ویژه در بحث قوانین و مقررات آماده باشد.

وی در ادامه با تقسیم بندی واکنش بازار سرمایه به خبر رسمی رسیدن به توافق و رفع تحریم ها به سه دوره زمانی گفت: پس از دوره کوتاه مدت هیجان مثبت بورس و رشد تند شاخص و قیمتها بنظر می رسد بازار سهام وارد فاز استراحت شود و رفتار سهامداران نیز منطقی تر شود.

این کارشناس باز رسرمایه در خصوص دوره زمانی سوم تاثیرپذیری بورس از مذاکرات اذعان داشت: در صورت رسیدن به توافق و رفع تحریم ها دستکم دو سال زمان نیاز است تا این اتفاق بر روی تولید و سودآوری شرکتها اثر بگذارد که بر این اساس سرمایه گذاران می توانند با دیدی بلندمدت در این گونه شرکتها سرمایه گذاری کنند.

وی در خصوص تاثیرپذیری شرکتها از مذاکرات نیز گفت: بجز شرکت‌هایی که تاکنون به‌صورت انحصاری در بازار فعالیت داشته اند و از فاصله میان نرخ ارز آزاد و اتاق مبادلات استفاده می کردند بیشتر شرکت‌های بورسی با درجات مختلف از رفع تحریم‌ها و رسیدن به توافق جامع نفع می برند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نگاهی به روند معاملات در ۱۸ ماه گذشته که بازار سهام وضعیت ریزشی و رکودی داشت نشان میدهد حقیقی ها در بورس فعال تر بوده اند و حالا که بازار مثبت و رو به رشد شده است حقوقی ها در بازار نقش پررنگتری را دنبال می کنند و رفیق روزهای خوب بورس شده اند.

وی با بیان این که در این روزها و با توجه به بروز رفتار هیجانی از سوی برخی سهامداران، موجی از نوسانگیری نیز در بورس مشاهده خواهد شد گفت: کسب سودهای کوتاه مدت از جمله دلایل بروز این رفتارهاست که البته در برخی موارد حضور نوسان گیران برای بازار مفید است و به نقدشوندگی سهام کمک شایانی می کند.


کد مطلب: 433109

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/433109/۳-واکنش-بازار-سرمایه-توافق-هسته-ای

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com