پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

استفاده از داروهای دامپزشکی ممنوعه

دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 433076
یک مقام مسئول گفت: هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها در دامپزشکی به‌طور عام ممنوع شده است اما برخی از آنها هنوز در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش جهان، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور در گفتگو با مهر، «مالاشیت گرین» را دارویی عنوان کرد که در گذشته برای جلوگیری از بروز بیماری‌های باکتریایی و قارچی در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

ارسلان قاسمی افزود: حدود ۴ سال قبل و زمانی‌که مشخص شد، مالاشیت گرین دارویی مضر است، سازمان‌های دامپزشکی، شیلات و اتحادیه به تولیدکنندگان اعلام کردند که از آن استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه در طی این مدت اکثر تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان این موضوع را رعایت کرده‌اند، اظهارداشت: سال قبل با شیوع بیماری در مزارع پرورش قزل‌آلا و نبود امکانات کافی تعداد بسیار محدودی از تولیدکنندگان اقدام به استفاده از این دارو کردند.

قاسمی با اشاره به اینکه استفاده از این دارو بخاطر سودجویی بوده است، افزود: ما به محض اینکه مطلع شویم کسی از مالاشیت گرین در مزارع پرورش خود استفاده می‌کند ضمن تذکر به این شخص، موضوع را به مراجع نظارتی نیز اعلام می‌کنیم، ضمن اینکه سازمان‌های دامپزشکی و شیلات متولی برخورد با متخلفان هستند و در حال حاضر نیز با آنان برخورد می‌کنند.

وی، استفاده از مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا را نگران کننده و گسترده ندانست و اضافه کرد: می‌توان با قاطعیت گفت بیش از ۹۵ درصد تولیدکنندگان کشور تمامی ضوابط بهداشتی تولید را رعایت می‌کنند تا غذای سالم به دست مردم برسانند.

قاسمی به این پرسش که چرا مصرف مالاشیت گرین در کشورهای دنیا بیش از ۲۰ سال است که ممنوع شده اما در ایران این اتفاق بسیار با تاخیر و ۴ سال قبل رخ داده است؟ پاسخ داد: هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها در دامپزشکی به‌طور عام ممنوع شده است اما برخی از آنها هنوز در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد و این سئوالی که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی مساله باید پاسخگوی آن باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ماهی‌های آلوده به مالاشیت گرین دارای علائم مشخصی هستند؟ افزود: این ماهی‌ها هیچ علایم یا بوی خاصی ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *