جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

رئیس دربار عربستان برکنار شد/ تغییرات جدید در کابینه سعودی

دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 433003
شاه سعودی در فرمانی جدید رئیس «دیوان پادشاهی» را از سمت خود برکنار کرد.
رئیس دربار عربستان برکنار شد/ تغییرات جدید در کابینه سعودی
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی در فرمانی جدید «حمد بن عبدالعزیز السویلم» رئیس «دیوان پادشاهی» را از سمت خود برکنار کرده و «خالد بن عبدالرحمن العیسی» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران را سرپرست و مأمور پیشبرد امور دربار سعودی کرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاة» چاپ لندن، نوشت: سلمان بن عبدالعزیز امروز (دوشنبه) با صدور دستورات جدیدی «حمد السویلم» را رأس هرم وزارت اسکان برکنار و «ماجد بن عبدالله الحقیل» را به جای وی منصوب کرد.

بر اساس این گزارش، شاه سعودی همچنین شاهزاده «مشعل بن عبدالله بن عبدالعزیز بن مساعد بن جلوی» مشاور خودش را از این سمت برکنار و وی را به عنوان امیر جدید منطقه «مرزهای شمالی» با رتبه وزیر منصوب کرد.

سلمان بن عبدالعزیز پس از به پادشاهی رسیدن، با صدور احکام حکومتی جدید، دست به تغییرات گسترده‌ای در ترکیب حاکمیت این کشور زد به گونه‌ای که بسیاری از ناظران سیاسی و رسانه‌ها از آن تحت عنوان کودتا علیه مهره چینی‌های «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی یاد کردند.

سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. سلمان در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولی‌عهدی انصراف داده است.

پادشاه عربستان در حکمی دیگر پسر جوان و وزیر دفاع و فرمانده عملیات عربستان علیه یمن «محمد بن سلمان»، را به عنوان «جانشین ولی‌عهد» معرفی کرد تا پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت، تحقق یابد.

همچنین پادشاه عربستان اعلام کرد که «سعود الفیصل» که به مدت ۴۰ سال وزیر خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار گذاشته شده و «عادل الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او می‌شود.

حکومت ریاض، به علت و دلیل تغییرات عمده صورت گرفته اشاره‌ای نکرده، اما از زمان انتقال قدرت به سلمان زمزمه‌هایی از احتمال تغییر در ترکیب قدرت و ارتقا جایگاه محمد بن سلمان مطرح شده بود.

به این ترتیب کودتا علیه تصمیم و وصیت شاه قبلی عربستان ملک عبدالله بن عبدالعزیز تکمیل شد و تمامی وابستگان شاه قبلی از قدرت خلع شدند. همانگونه که مقرن بن عبدالعزیز از ولی عهدی کنار گذاشته شد متعب بن عبدالعزیز نیز از حلقه قدرت دور نگهداشته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدایا شر این کافرها را به خودشان برگردان
حاتمی
Iran, Islamic Republic of
خداوند قادر قاهر ریشه این خاندان خبیث رو ریشه کن کرده و تا عید سعید فطر اختلاف و تفرقه و بارقه های روشن و جدی ریشه کنی آن را به تمام مسلمین جهان عیدی عنایت کند
لعنت خدا بر این غاصبان حرم امن الهی
عین سین
Iran, Islamic Republic of
ما در دوره نکبت این آل خبیث، هستیم انشاالله سقوطشان را با جشن امت اسلامی شاهد باشیم