کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت‌پرده نشت متادون در بازار قاچاق

21 تير 1394 ساعت 12:44

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به توزیع متادون قاچاق در دکه‌های روزنامه‌فروشی و عطاری‌ها گفت: با توجه به اینکه متادون موجود در بازار قاچاق بیش از نشتی کلینیک‌ها است، نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی آنها نشانه گرفت.


به گزارش جهان، پرویز افشار در گفت وگو با فارس توضیحاتی در مورد چگونگی قاچاق متادون در کشور و توزیع آن در عطاری‌ها، دکه‌های روزنامه‌ فروشی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاههای زنانه داد.

وی با بیان اینکه این یک سوال بزرگ برای ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز محسوب می‌شود، گفت: در جلسات کمیته درمان این موضوع مطرح شده و ما واقعاً باید به هر نحو ممکن جلوی نشت متادون را بگیریم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وجود ۵ هزار و ۷۰۰ مرکز ترک اعتیاد در کشور، گفت: از سوی مبادی ذیربط مانند وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های موجود، انگشت اتهام به سوی این مراکز ترک اعتیاد نشانه رفته‌اند و آنها معتقدند نشت متادون از این مراکز اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اما مشاهدات خود بنده و دوستانمان در سیستم نظارتی حکایت از این دارد که نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی کلینیک‌‌ها نشانه رفت و گفت که تمام متادون عرضه شده در عطاری‌ها، دکه‌های روزنامه فروشی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه از این مراکز تهیه می‌شوند.

افشار در ادامه به چرخه تولید و توزیع متادون اشاره کرد و گفت: متادون در کارخانه‌های داخل کشور تولید شده، در انبار آنها ذخیره می‌شود سپس به انبار پخش منتقل می شود و بعد از آن در اختیار معاونت‌های درمان و غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در مرحله آخر از طریق این معاونت‌ها میان کلینیک‌ها توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: همانطور که مشاهده می‌کنید احتمال نشت متادون در هر یک از مراحل این چرخه وجود دارد بنابراین ما در کمیته درمان مصوب کردیم که سازمان غذا و دارو موظف است نه تنها متادون بلکه سایر داروهای ترک اعتیاد و داروهایی که استفاده دوگانه دارد را مجهز به هولوگرام کند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این موضوع رسماً به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده و آنها باید این محصولات را به برچسب هولوگرام دار مجهز کنند تا ما بتوانیم از مبدا تا مقصد این داروها را رهگیری کنیم.

وی توضیح داد: به طور مثال زمانی که یک شربت متادون از کارخانه خارج می شود شماره آن وارد سامانه می‌گردد و در صورتیکه این شربت در هر نقطه‌ای از کشور مشاهده شد ما می توانیم بفهمیم که آیا این شربت در جای اصلی خود قرار دارد یا خیر.

افشار در مورد زمان اجرایی شدن این طرح گفت: مصوبه ای کمیته درمان به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده و ما منتظر اقدام عملی وزارت بهداشت هستیم و امیدواریم از آنجایی که این اقدام هزینه‌ای برای وزارت بهداشت ندارد هرچه زودتر عملی شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که هولوگرام ها نصب نشوند نمی‌توان رصد کامل انجام داد، گفت: تا آن زمان که رصد انجام نشود نمی توانیم انگشت اتهام را به سمت کسی نشانه بگیریم و به عقیده من باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد.

به گفته وی، این اقدام وزارت بهداشت می‌تواند بار بزرگی را از دوش سیستم نظارتی بردارد و در این صورت نیز دیگر کسی جرأت نمی کند با متادون بازی کند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: ممکن است از تعدادی از کلینیک‌ها نیز متادون نشت کند اما به توجه به اینکه متادون اکنون در سطح گسترده‌ای در حال توزیع است باید به دنبال سرمنشاء نشت از مکان دیگری باشیم چرا که نشتی کلینیک ها به این میزان نیست.


کد مطلب: 432832

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/432832/پشت-پرده-نشت-متادون-بازار-قاچاق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com