پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۶
گزارش مشروح سخنان دانشجویان با رهبر انقلاب؛

خط مشکوکی دنبال تقسیم تشکل‌ها است/ مقایسه ملت با مردم زمان امام حسن(ع) ظلم است

يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 432755
در دیدار صمیمی مقام معظم رهبری با دانشجویان مباحث مختلفی همچون خط مشکوکی که دنبال تقسیم تشکل‌های دانشجویی است، تکلیف استکبارستیزی بعد از توافق هسته‌ای، ظلم بودن مقایسه ملت با مردم زمان امام حسن(ع)، تنازل رشد علمی کشور و دغدغه آقایان برای ترویج کنسرت و آواز در دانشگاه و پافشاری بر عهدی که دانشجویان با امام خود بسته‌اند، مطرح شد.
خط مشکوکی دنبال تقسیم تشکل‌ها است/ مقایسه ملت با مردم زمان امام حسن(ع) ظلم است
به گزارش جهان، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب عصر دیروز در دیدار صمیمی ۴ ساعته‌ای با دانشجویان کشور به دغدغ‌ها، مطالبات، انتقادها و پیشنهادهای آنان گوش دادند و درباره مسائل مختلف از جمله آرمانخواهی، الزامات افزایش تأثیرگذاری تشکلهای دانشجویی، مسائل منطقه، تداوم استکبارستیزی ملت ایران و مسائل روز دانشجویی با آنان سخن گفتند.

* حسینی: فضای دانشگاه جولانگاه افراد سیاسی و پر حاشیه شده است

در این دیدار که از ساعت ۶ بعدازظهر آغاز شد، نخستین سخنران زینب‌السادات حسینی نماینده دفتر تحکیم وحدت بود، وی با تاکید براینکه امروز شاهد آن هستیم که میدان جمله «ما می‌توانیم» در عرصه سخن بسی فراخ و در عرصه عمل بسی تنگ است، گفت: برخی ها با شنیدن شعار « ما می توانیم» در دل پوزخندی می زنند و ظرفیت عظیم ملت مقتدر ایران را به سخره می گیرند.

وی اظهار داشت: خوشحالیم در حکومتی زندگی می‌کنیم که در آن بالاترین عنصر حکومت، مصداق آن حدیث شریف مولی الموالی امیرالمومنین علی (ع) است که به مالک فرمودند: لاَ یَکُنْ لَکَ إِلَى اَلنَّاسِ سَفِیرٌ إِلاَّ لِسَانُکَ وَ لاَ حَاجِبٌ إِلاَّ وَجْهُک همانا میان تو و مردم نباید هیچ پرده‌ای جز صورت تو و هیچ واسطه‌ای جز زبانت باشد.

این فعال دانشجویی افزود: براستی آیا میان مسئولان حکومت اسلامی و مراجعین شان در وضعیت کنونی این قاعده مسلم، برقرار است؟ امروز گرفتن وقت ملاقات با مسئولین و دیدار آنها به گذر از هفت خوان رستم می‌ماند.

به گفته وی، ملاقات با مسئولین، نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی امروز نیازمند عبور از فیلترهای زیادی بوده و اخیرا نمایندگان مجلس با تصویب استانی شدن انتخابات اعلام کردند که دیدارهای مردمی را وقت گیر می دانند. به نظر ما، نیاز به جلسات بیشتر با حضرت عالی احساس می شود چرا که این جلسات ظاهرا تنها محل ارتباط بی واسطه با شماست.
نماینده دفتر تحکیم وحدت خطاب به رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از حوزه‌های مهمی که جناب عالی در شعار سال قبل آورده بودید حوزه اقتصاد بود. متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که میدان جمله «ما می توانیم» در عرصه سخن بسی فراخ و در عرصه عمل بسی تنگ است. برخی ها با شنیدن شعار « ما می توانیم» در دل پوزخندی می زنند و ظرفیت عظیم ملت مقتدر ایران را به سخره می گیرند. از این جایگاه، خود و آن مسئولین را نصیحت کرده و رجوع به سخنان امام را توصیه می کنیم همان امامی که روح "ما می توانیم" را در رگهای جوانان این مرزوبوم جاری کرده است.

وی ادامه داد: ملعون است ملتی که آب و زمین داشته باشد ولی بازهم نیازمند دیگران باشد.عمل به قاعده نفی سبیل که منشا قرانی دارد ضامن عزت ملت ایران خواهد بود و اگر از گرسنگی بمیریم، دست نیاز به سوی اجنبی متکبر دراز نخواهیم.

حسینی تأکید کرد: عرصه جهاد، امروز در میدان اقتصاد مقاومتی بوده و از بنرنویسی ها و شعارها کاری ساخته نیست.

وی خطاب به مقام معظم رهبری گفت: امروز فرزندان شما در دفتر تحکیم وحدت به شکاف‌ها و نواقصی فکر می کنند که در ساختار قلب تصمیم گیری فرهنگی کشور نهفته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی اسناد بالادستی به بیان کلیات و نقطه آمال می پردازد البته کلی گویی تا کنون چیزی از مشکلات فرهنگی کشور حل نکرده است.

به گفته وی، باید تکلیف دکترین فرهنگی را یکبار برای همیشه معین کرد تا همه دستگاه‌های متعدد فرهنگی وظایف خود را بدانند و مهم تر آنکه مشخص شود چه کسی باید در مورد ضمانت اجرایی این اسناد پاسخگو باشد.

نماینده دفتر تحکیم وحدت خاطرنشان کرد: در روزگاری که فیلم های هالیوودی نتیجه ساعتها تفکر در اتاق فکر صاحبان صهیونیستی سینما است، آیا نباید اتاق فکری باشد تا با رصد معضلات فرهنگی از ابزار قدرتمند دنیای امروز یعنی فیلم استفاده کرد و به جراحی ناخودآگاه معضلات فکری و فرهنگی جامعه پرداخت؟

وی با تأکید بر اینکه نگاه سیاسی را باید از حوزه فرهنگ و سیاستگذاری فرهنگی زدود؛ گفت: سیستم فرهنگی کشور و نگاه مسئولین آن نباید از تغییرات سیاسی حاصل از تغییر دولت‌ها تاثیر پذیرد. لذا می خواهیم تمهیدی اندیشیده شود که فارغ از هرنوع ملاحظات سیاسی، ساختار اجرایی فرهنگ در کشور مستقل از تغییر دولت‌ها شود.

به گفته حسینی، جوان گرایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی امری است که از اول انقلاب مورد توجه بوده است. اما امروز چه تعداد از کرسی های شورا را افراد جوان تشکیل می دهند؟ آیا نیروی جوانی در کنار تجربه کهنسالی مکمل یکدیگر نخواهند بود؟ با توجه به اینکه این شورا با تلاش مجموعه دفتر تحکیم وحدت پس از انقلاب فرهنگی شکل گرفته است لازم است جایگاهی ویژه برای تشکل های دانشجویی در این شورا در نظر گرفته شود تا بتوانند در کنار دیگر عناصر جوان به هم افزایی با اعضای کنونی بپردازند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع بورسیه‌ها گفت: سال گذشته شاهد طرح ادعایی بزرگ به عنوان بورسیه ها از جانب وزارت علوم بودیم. به طور ویژه خواستار برخورد جدی با خاطیان این عمل غیر اخلاقی و غیرشرعی و رسیدگی به این موضوع هستیم. با توجه به مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی ، حق دادخواهی از دانشجویان گرفته شده و احکام دانشگاه‌ها نهایی و غیرقابل اعتراض هستند از جهتی باعنایت به اصل ۳۴ قانون اساسی حق اعتراض برای همه افراد محترم بوده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند این حق را از دانشجویان بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه فضای سیاسی دانشگاه جولانگاه افراد سیاسی و پر حاشیه شده است، خاطرنشان کرد: ادامه این روند، دانشگاه را سیاست‌زده و دانشجویان را به پیاده نظام احزاب تبدیل خواهد کرد.

به گفته وی، سال گذشته شاهد اعطای مجوز به تشکل هایی با پسوند اسلامی بودیم که بعضا علی‌رغم عدم اعتقاد به اسلام صرفا جهت تاسیس تشکل مجبور به پذیرش عنوان اسلامی در اساسنامه خود می‌شوند و تاسف بارتر اینکه در سال های اخیر شاهد تاسیس انجمن های اسلامی دانشجویان با پسوند های مختلف با هدف تضعیف انجمن های اصیل و انقلابی بودیم.

حسینی در ادامه گفت: راهکارما برای حل این مسئله این است که در قانون بازنگری شود و به دانشجویان غیرمسلمان که معتقد به قوانین جمهوری اسلامی ایران هستند اجازه تاسیس تشکل داده شود تا راه سوءاستفاده از عنوان اسلامی بسته شود.

وی همچنین با اشاره به فضای موجود در دانشگاه‌های کشور خبر از سخت گیری مسئولین دانشگاهی به تشکل‌های انقلابی و عدم حمایت مادی و معنوی از آنها داد.

نماینده دفتر تحکیم وحدت در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امروز با رجوع به آمارهای سایت های معتبر و اذعان مسئولین وزارت علوم می توان دریافت که رتبه ایران در تولید علم از ۱۵ به رتبه ۱۷ رسیده و نهال نوپای علم در کشور با کاهش رشد مواجه شده است. با حفظ این روند و ادامه افت رتبه ایران در آینده ای نزدیک شاهد عقب ماندگی کشورمان از کشورهای منطقه خواهیم بود.

به گفته وی، هنوز هم دانشگاه های کشور با تولید مقاله، به نقش آفرینی در پازلی مشغولند که غرب تهیه کرده است. امروز مقالات ISI اساتید کشور به صرف معتبر بودن مجلات خارجی در خدمت تحقیق و توسعه کمپانی‌های غربی قرارا می‌گیرد. تاکی قوانین کشور، تداوم سیستماتیک این امر غلط و توهین آمیز را بر دانشگاهیان تحمیل خواهد کرد؟

وی تاکید کرد: قوانینی می خواهیم تا دانشگاه را در خدمت توسعه فنی مورد نیاز کشور خودمان در آورد. امروز اساتید و دانشجویان که از پول بیت المال گذران زندگی می کنند باید به این مساله پاسخ دهند که چرا در ازای دریافت پول از جیب ملت ایران برای توسعه کمپانی های غربی تلاش می کنند.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مشکل اصلی مبارزه با فساد را در حال حاضر انتقال فساد از دستگاه‌های اجرایی و دولتی به دستگاه‌های نظارتی اعلام کرد و گفت: در این میان قوه قضائیه نقش اساسی داشته و این قوه با نظارت بر عملکرد خود می‌تواند مهمترین تاثیر را در مبارزه با فساد ایفا کند.

وی افزود: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باتوجه به نزدیک بودن پایان دوره خود طرح هایی تصویب و بررسی می‌کنند که با رسالت آنها در تناقض است. تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس ، عدم نیاز بررسی صلاحیت نمایندگان فعلی و موارد دیگر از این قبیل اقدامات است.

وی نقدی نیز بر نظام بانکی کشور وارد کرد و گفت: امروز مردم عادی که تمکن مالی نیز ندارند پس از اخذ وام از بانکها بعضا بدلیل مشکلات مالی ناشی از ورشکستگی ، گرانی‌ها و بی ثباتی های نظام اقتصادی با مشکل عدم بازپرداخت تسهیلات خود روبه رو شده و چون توانایی مالی ندارند با جریمه های دیرکردکلانی مواجه می شوند که فرمول محاسبه آن متفاوت و ارقام حاصل از آن فرمول‌ها سرسام آورتر از سود بانکی است.

وی در ادامه پرسید: اما این سوال مطرح است که چرا با وجود فتوای صریح تعداد زیادی از مراجع در مورد ربوی بودن دریافت این نوع وجوه، بازهم نظام بانکی به دریافت این پول از مردم اقدام می کند و متاسفانه با عناوینی جایگزین چون وجه التزام ، به عمل غیر شرعی خود لباس شرع می پوشانند؟ چطور عده ای پیدا می‌شوند که بدون هیچ وثیقه ای وام های کلان دریافت میکنند و هیچ قصد بازپرداخت به بانک ها را ندارند اما این قانون در مورد آنها اعمال نمی‌شود؟ به محضر حضرتعالی اعلام می‌داریم که با دست برتر بانک ها در این مورد، صدای خرد شدن استخوان طبقه ضعیف به گوش می رسد.

نماینده دفتر تحکیم وحدت در پایان از رهبر انقلاب پرسید:
تفاوت آنچه به عنوان نظام اقتصادی در کشورمان پیدا شده با مدل نظام سرمایه داری غربی چیست؟

* پهلوان: فتنه‌گران بدانند جنبش دانشجویی تا پای جان بر سر عهدی که با امام خود بسته خواهد ایستاد

علی پهلوان نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سخنران بعدی این دیدار بود، وی در ابتدای سخنان خود خطاب به رهبر انقلاب گفت: همانگونه که حضرتعالی به کرات تاکید کرده اید ما اکنون در یک پیچ تاریخی قرار داریم. در نظرگاه ما این مسئله؛ تنها جنبه سیاسی ندارد بلکه می توان چنین گفت که به تمام معنای کلمه، می توان آن را یک پیچ تمدنی به حساب آورد که شامل جنبه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، و علمی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی با هدف احیای تمدن اسلامی و جایگاه از دست رفته ایران در جهان شکل گرفت، افزود: اما بازیابی دوباره این جایگاه، نیازمند توجه به لوازم عبور از این پیچ تمدنی است. نظام اسلامی اکنون بحران های ایدئولوژیک را پشت سر گذاشته و آنچه اکنون برای ما حائز اهمیت است توجه به مسئله کارآمدی است. اگر چه عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته ایم اما نقایص بسیاری نیز گریبان گیر ما بوده است.

پهلوان پیشنهاد کرد که برای رفع بحران کارآمدی تخصص گرایی و رفتن به سراغ اقتصاد دانش بنیان و اعتماد به جوانان این مرز بوم کاراست که متاسفانه هنوز بسیاری از مسئولین برخلاف مردم این حقیقت را باور نکرده اند و تنها شعارگونه با آن برخورد می کنند.

وی خطاب به رهبر انقلاب گفت: آن چیزی که طی سال‌های اخیر برای فرزندان شما در جامعه اسلامی دانشجویان اهمیت خاصی داشته است توجه به مسائل کلان و بین المللی اندیشیدن است. تشکل ما ضمن تاسیس واحد بین الملل طرحی را با عنوان “سلام اسلام” جهت معرفی و گسترش اندیشه اسلام ناب در جهان تهیه کرده و به استحضار اکثر مسئولین زیربط و مجموعه تحت مدیریت حضرتعالی در عرصه بین الملل رسانده است که البته با کم توجهی این بزرگواران مواجه شده ایم.

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: این اتحادیه در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب سلسله همایش هایی با عنوان بازخوانی ارکان نظام جمهوری اسلامی را به منظور آشنایی جوانان با ساختارها و ارکان نظام برگزار کرد که گزارش مکتوب این همایش خدمتتان بعد از ارایه تقدیم می‌شود.

پهلوان خاطرنشان کرد: وقتی با دقت به شرایط پیرامونی کشور و روندهای کلان سیاسی جهان می نگریم، متوجه می شویم که امروز در منطقه جنوب غرب آسیا و نظام بین الملل، شرایط حساس و سرنوشت سازی در حال رقم خوردن است. ایران خواه ناخواه، به دلیل مولفه های مختلف مادی و معنوی، به کانون تحولات منطقه و یکی از اضلاع اصلی رقم زننده تحولات امروز در نظام بین الملل بدل شده است.

وی ادامه داد: هنوز یادمان نرفته است در گذشته مستکبرین عالم ما را از یک بازیگر فعال در عرصه بین الملل به یک بازیگر دست چندمی بدل نمودند تا جایی که این افول موجب شد تمامیت ارضی ایران در چند مسئله مورد خدشه واقع شود. اما انقلاب و رستاخیز عظیم ایرانیان با سکانداری امام امت و سه دهه تلاش و ایستادگی، بار دیگر ایران عزیز را به قدرتی اثرگذار در عرصه بین الملل بدل کرده است.

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تاکید براینکه با نگاهی دقیق تر به مسائل جهانی در مقطع کنونی، متوجه خواهیم شد که امروز وضعیت ما از همه مقاطع انقلاب حساس تر است، گفت: ما در پیچی تاریخی قرار داریم که درک و بهره برداری دقیق از آن، بی شک می تواند ما را از یک کشور موثر و قدرتمند در منطقه، به یک قدرت برتر آسیایی و حتی در آینده نزدیک، به یک ابرقدرت در معادلات و مناسبات جهانی ارتقاء دهد. که البته غفلت از آن، می تواند هزینه هایی گزاف و تاریخی را بر ملت ایران تحمیل کند.

وی خاطرنشان کرد: جنگ ها و زور آزمایی هایی که امروز در منطقه شاهد آنیم، در لایه ای بالاتر و عمیق تر، ایران را هدف قرار داده و البته باید اشاره کرد که این امر به دلیل ضعف ما نیست بلکه به خاطر احساس خطر دشمنان از قدرت روز افزون ایران و ترس آنان از واگذار کردن صحنه های منطقه ای و فرامنطقه ای به قلمرو نفوذ ایران است.

وی با بیان اینکه در این وضعیت بسیار حساس منطقه ای و جهانی، وظیفه تاریخی، ملی و اسلامی ماست که برای بهره برداری حداکثری از این شرایط، انسجام و همگرایی داخلی را به غایت، تحکیم ببخشیم، گفت: وای بر ما اگر اولویت مان به درگیری در مسائل جزئی و تسویه حساب های سیاسی داخلی معطوف باشد.

به گفته پهلوان، وظیفه تاریخی، دینی و ملی ما در این است که درگیری ها را از درون به سمت بیرون و به سوی دشمنان اصلی ایران اسلامی متمرکز کنیم و از فرسایش قوای داخلی بر سر موضوعات غیر ضروری و آسیب زای داخلی جلوگیری کنیم. البته این به آن معنا نیست که ظلم‌های بسیار برخی خودفروشان و خائنین آگاه به نظام را فراموش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هنوز قلب ملت ایران به خاطر قائله فتنه ۸۸ و ظلم هایی که آقایان به نظام وارد کردند در تاثر است، گفت: متاسفانه منصب گرفتن بعضی از عناصر فتنه، چون استخوانی در گلوی نظام ملت را آزار می‌دهد.

وی تأکید کرد: فتنه گران بدانند جنبش دانشجویی خواب ساقط نمودن این نظام را که با خون بهترین جوانانش از جمله شهدای مظلوم غواص آبیاری شده است، به کابوسی هولناک بر سرشان فرود خواهد آورد و تا پای جان بر سر عهدی که با امام امت خود بسته ایم خواهیم ایستاد.

پهلوان ادامه داد: چه نوید و نشانه ای برای قد علم کردن اسلام و نزدیک بودن پیروزی تفکر انقلاب اسلامی در منطقه و جهان اسلام بالاتر از این که امروز الگوی مبارزاتی ملل مسلمان و جوانان مبازر منطقه، از مدل های مارکسیستی و امثالهم به اسلام ناب و رجوع به آن برای مبارزه تغییر یافته است و امروز این دیدگاه بر جهان اسلام سایه افکنده که اسلام می تواند در سیاست مداخله کند، الهام بخش مبارزه باشد و تشکیل حکومت دهد.

به گفته نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، نظام سرمایه داری عمیقا به این نکته پی برده که در دوران پسا جنگ سرد و حاکمیت الگوهای نرم بر منازعات بین المللی، تنها اندیشه قد علم کرده و کارآمد در مقابل تفکر لیبرال دموکراسی، اندیشه انقلاب اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه تقابل اصلی، تقابل تفکر اسلام سیاسی با لیبرال دموکراسی است، خاطرنشان کرد: دشمن با درک دقیق این موضوع، به دنبال آن است تا به هر شیوه ممکن پروژه ناکارآمد نشان دادن اسلام سیاسی را در ذهن و قلب ملل منطقه درونی کند.

به گفته وی، اتهام زنی های سیاسی و جناحی و متهم کردن این دولت و آن جناح به فساد و خیانت، ممکن است در کوتاه مدت پیروزی های سیاسی و حزبی را به دنبال داشته باشد، اما در بلند مدت آیا چیزی جز بدبین کردن مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ناکارآمد نشان دادن آن را در پی دارد؟ تحقق این امر آرمان و هدف اصلی سرمایه داری جهانی است.

پهلوان خاطرنشان کرد: امروز حجم بسیار زیاد و غیر قابل وصف اتهام زنی های زنجیره ای بی حساب و کتاب به شدت بهداشت روانی جامعه را زیر سوال برده و احساس بی اعتمادی قابل توجهی را در جامعه دامن زده است که تاثیرات بسیار مخربی بر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور به دنبال خواهد داشت.

وی تأکید کرد که باید به صورت جدی با مفاسد اقتصادی مبارزه شود و مسئولان نباید در قبال اینگونه مسائل سستی و ملاحظه کاری نمایند چرا که اتفاقاً برخورد جدی با مفسدان تحکیم بخش اعتماد مردم به نظام است و از زاویه دیگر نیز از تمامی دلسوزان نظام انتظار داریم تا دست از شایعه پراکنی بردارند و تهمت هایی را که هنوز صحت آن اثبات نشده است به سطح جامعه و رسانه ها منتقل ننمایید و اگر دلسوز واقعی نظام هستند از مجاری قانونی وارد مسائل شوند

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بخشی از فساد شکل گرفته در میان برخی مدیران و سطوح عالی نظام اداری را برخاسته از نظام کنونی رقابت سیاسی در کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به نیازهای گسترده مالی نامزدها برای رقابت در عرصه سیاسی، متاسفانه شبکه های غیر شفاف و فاسد ثروت، با فهم این نیاز، با واسطه یا بی واسطه، با ارتباط گیری و تامین مالی برخی از نامزدها، عملا فرآیندی تحت عنوان «تجارت نفوذ» را شکل می دهند که این موضوع یکی از کانون های اصلی تولید فساد است و باید برای حل آن تصمیم گیری و برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: چیزی که امروز برای اثبات کارآمدی تفکر انقلاب اسلامی، بسیار حیاتی است، تولید نرم افزارِ لازم برای حکمرانی بر جامعه است. ما به صورت جدی به نظریه های بومی و اسلامی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیازمندیم و نمی شود پس از ۳۷ سال هنوز هم با نظریه های لیبرالی و سکولاری کشور را اداره کرد.

پهلوان با تاکید براینکه نظام باید جدیت خود را در بحث تحول علوم انسانی نشان دهد، با اشاره به ترکیب هیئت علمی دانشگاه گفت: هر روز فرزندان متعهد را درگیر حاشیه سازی ها می کنند و به جرم دفاع از آرمان های آنان را به سلاخ خانه تهمت ها می کشانند و نمی گذارند ایشان در راستا بومی سازی علوم گام های استوار بردارند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ را باید به دست افرادی سپرد که به ارزش های والای فرهنگ اسلامی ایرانی پایبند باشند، گفت: باید در یک اقدام انقلابی و قاطع بودجه دستگاه های رسمی اما ناموفق را قطع و در اختیار نهادهای فرهنگی پویا و موثر مردمی قرار داد.

به گفته پهلوان، در سال های اخیر شاهد ظهور و بروز استعدادهای بسیاری از جوانان هنرمند انقلابی بوده ایم، اما آیا بخش های مختلف فرهنگی حکومت به رسالت و ماموریت سازمانی دستگاه های تحت امر خویش معتقد و متعهد هستند؟

وی ادامه داد: حال بایستی از مسئولین سوال کرد که شورای عالی فضای مجازی که به امر حضرتعالی در سه سال پیش رسما تشکیل شد، کدامین تصمیمات راهبردی و اقدامات عملی را برای صیانت از حقوق فرهنگی ملت نجیب ایران اتخاذ کرد.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته که روند متفاوتی در مذاکرات هسته ای پیش گرفته شده است، همواره حصول بهترین نتیجه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تَبع آن ملت شریف ایران مطلوب ما بوده است.هر چند در این مدت رسانه های برخی جریانات معلوم الحال در قبال اعلام مواضع تشکل های دانشجویی که مبتنی بر حفظ عزت و کرامت ملی است، به انتصاب عناوین غیر منصفانه ای مبادرت ورزیده اند.

وی ادامه داد: تاکید می کنیم که نتیجه مذاکرات هسته ای از سه راه خارج نخواهد شد، یا در نتیجه مقاومت مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی و پیروی کامل از رهنمود های رهبر معظم انقلاب و با اتکا به خطوط قرمز وضع شده توافقی خوب حاصل خواهد شد که خواسته آحاد ملت است.

به گفته وی، اگر توافقی بد حاصل شود که نتیجه کوتاهی تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز و فشار های بیش از حد طرف غربی بوده است، که این امر نیز به سبب خطوط قرمز تعیین شده و نظارت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بعید به نظر می رسد، در هر حال جنبش دانشجویی لحظه به لحظه مسائل را رصد کرده و موضع خود را نسبت نتیجه حاصله اعلام خواهد کرد.

پهلوان افزود: در صورت عدم توافق که قطعاً نتیجه بدعهدی ها و زیاده خواهی های طرف غربی خواهد بود، تیم مذاکره کننده با سرافرازی و عزت نفس به آغوش میهن بازخواهند گشت.

وی خاطرنشان کرد: ما جوانان انقلابی اعلام می داریم که در صورت عدم توافق تیم مذاکره نباید نگرانی داشته و بدانند که دانشجویان و صنعتگران این مرز بوم با تمام توان گامی محکمتر در راستای تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی برمی دارند و اجازه نخواهند داد که آمریکا و مزدورانش عزت ملت انقلابی ایران اسلامی را زیر سوال ببرد.

* زارع: مقایسه ملت با مردم زمان امام حسن(ع) ظلم است/تنازل رشد علمی کشور و دغدغه آقایان برای ترویج کنسرت و آواز در دانشگاه


وحید زارع نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور سخنران بعدی بود، وی در ابتدای سخنان خود گفت: امروز درحالی به دیدار رهبر عزیزتر از جانم آمده‌ام که کمی آنسوتر کودکان و زنان مسلمان یمنی در ماه مبارک رمضان زیر بمباران وحشیانه آل سعود افطار می کند. برادران و خواهرانم در سوریه و عراق در چنگال وحوش داعشی و تکفیری گرفتار شده اند. من مسلمانم، شیعه ام، من غیرت دارم. من از علی اکبرِ حسین درس شجاعت و مردانگی گرفته ام. من عاشق شهادتم. به خدا قسم اگر شرایط جهاد فراهم شود آل سعود و داعش و صهیونیست ها را در طرفه العینی به خاک ذلت می نشانیم و به امید آن روز لحظه شماری می کنیم.

وی افزود: خدا را شاکرم که اگر برخی مسئولین علاقه ی زیادی به شنیدن مطالبات و دغدغه های دانشجویان نشان نمی دهند، پدر مهربانی هست که به فرزندان خود توجه دارد و سخنان آنان را می شنود.

زارع در بحث اول خود با بیان اینکه چند سالی است که یک جنگ اقتصادی تمام عیار بر ملت ما تحمیل شده است، گفت: هدف از این جنگ، "جدا کردن مردم از نظام اسلامی" است. فشارهای مضاعف و تحریم های ظالمانه چند ساله اخیر در حوزه اقتصاد با همین رویکرد صورت گرفته است؛ لکن همین تحریم ها از سویی عامل ظاهر کننده مشکلاتی هستند که سال های سال در اقتصاد کشور وجود داشته است.

وی افزود: در این چند سال مذاکره هم بدیهیات امر برای برخی که قائل به آن نبودند، ملموس شد. دو نکته در این سال های مذاکره آشکار گشت: اول اینکه آمریکا غیر منطقی، بد عهد و غیر قابل اعتماد است که مدام زیر میز می زند و دبه می کند. دوم آنکه نه همه تحریم ها برداشتنی هستند و نه اگر برداشته شوند مشکلات اقتصادی کشور حل شده و یک شبه اقتصاد شکوفا می‌شود.

به گفته نماینده بسیج دانشجویی، علیرغم روشن بودن راه حل، که همان اتکّا به توان داخلی و مدیریت جهادی است تا کنون اقدام قابل قبولی در این خصوص صورت نگرفته است. هرچند ما حرف های نو و بدیعی در این زمینه داریم که می تواند به حل این مسائل کمک کند؛ اما مسئولان رغبتی به شنیدن حرف های ما ندارند.

وی یکی از مواردی را که مانع از اجرای درست راه حل‌های بومی می شود را مبانی فکری غلط اعلام کرد و گفت: تحریف خط امام نه تنها در حوزه سیاسی و فرهنگی، بلکه امروز در حوزه اقتصادی نیز مشاهده می شود.

زارع ادامه داد: ما گرچه توفیق نداشتیم در زمان حیات امام عزیز تنفس کنیم. اما امروز او را خیلی روشن و واضح می شناسیم. آن امامی که ما شناختیم امامِ ساده زیستی، امامِ محرومان و امام سطله ستیزی بود. آن امام در یک کلام،"امام ما می توانیم" بود.

به گفته وی، برخی تجدید نظرطلبان هواخواه لیبرالیسم و عدول کردگان از اندیشه های امام راحل با خوانش غلط و تحریف آمیز از اندیشه ها و اصول و مکتب امام (ره) در نظر دارند در عرض ریل معتبر و اصلی انقلاب، ریل‌گذاری جدیدی بر مبنای سلایق شخصی خود ایجاد کنند. این افراد در حوزه اقتصاد به دنبال القایِ "ما نمی توانیم" بوده و به دنبال ایجاد یک "استعمار پنهان" به گونه ای که استقلال و خودکفایی را نیز بی معنی می خواند، هستند.

وی ادامه داد: در اجرای اقتصاد مقاومتی نیز همانند اصل ۴۴ برخی از اجزای کار در دست افرادی است که اعتقادی به این نوع "سیاست های عدالت‌طلبانه" ندارند. متاسفانه امروز ما شاهد این نگاه ها در وزرا و مسئولینی که از بنِ دندان به اقتصاد لیبرالی و بازار آزاد اعتقاد دارند یا افرادی که با سابقه وزارت در حوزه کشاورزی به صراحت صحبت از بیهوده بودن خودکفایی می کنند یا آن افرادی که در صنعت نفت و گاز سکان دار بوده و هستند و اعتقادی به مذموم بودن خام فروشی نداشته و گامی در راستای توسعه صنعت پالایشی کشور بر نمی دارند، هستیم.

وی در بخشی از صحبت‌های خود پرسید: سوال مهم این است که تا چه زمان، افرادی که با گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد، نسبت درستی ندارند، باید مسئولیت های اجرایی و مناصِب تصمیم گیری را به عهده بگیرند؟ مگر ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار نیستیم؟ آیا ما در جنگ نظامی کسانی را که معتقد به جنگ کردن نبودند، به عنوان فرمانده لشکر انتخاب می کردیم؟ با این نگاه ها و این افراد چگونه می توان به پیروزی در جنگ اقتصادی امیدوار بود؟

نماینده بسیج دانشجویی مورد دیگری را که مانع از اجرای درست راه حل‌های بومی می شود را عدم مبارزه نظام مند سیستمی با فساد اعلام کرد و گفت: مبارزه با فساد و اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی مکمل یکدیگر و دو روی یک سکه هستند.

وی افزود: بدون زدودن فساد از پیکره اقتصاد، اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد و ثمره اجرای اقتصاد مقاومتی هم برخورداری از اقتصادی پاک و سالم خواهد بود. فساد اقتصادی موضوعی است که در این سال ها کشور بیشترین هزینه را در عرصه اعتماد عمومی برای آن پرداخته است.

به گفته زارع، شواهد نشان داده شبکه فساد به هیچ دولتی رحم نکرده و متعلق به جناح و جریان خاص سیاسی ای هم نیست. این شبکه حیات خود را در نزدیکی به قدرت و غبار آلودگی فضای اقتصاد می داند.

وی در واکاوی علل وقوع فساد به دو عامل کاغذ بازی و روابط انسانی که از اصلی ترین دلایل بروز این معضل و عامل بوجود آورنده جعل های فراوان در اسناد و رانت های زیاد در روابط هستند، اشاره و خاطرنشان کرد: راهکار، "مبارزه سیستمی با فساد" و "شفافیت اطلاعات در اقتصاد" است که می تواند عرصه را بر قاچاقچیان و ویژه خواران بسته و راه تنفسی را برای "اقتصاد درون زا" باز کند.

به گفته وی، امروز محور اصلی مطالبه ما استقرار سازوکارهایی برای نظارت، کنترل و مدیریت فرآیندهای فعالیت های اقتصادی است تا بتوان از بروز فساد در این سیستم پیشگیری کرد.

نماینده بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: متاسفانه رویکرد ما تا به امروز در مواجهه با فساد صحیح نبوده و بدلایل مختلف اقدامات موثر و زیربنایی در این خصوص شکل نگرفته است. البته اقداماتِ خوبی هم در این سال ها مثل "تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز" صورت گرفته است. هرچند جای سوال است که چرا تا کنون گامِ موثری از سوی دولت برای عملیاتی شدن این قانون مهم و کارآمد مشاهده نمی گردد؟

به گفته وی فرآیند بیمار و ناکارآمد خصوصی سازی، فقدان سیستم ها و سامانه های جامع و یکپارچه در انجام امور اقتصادی کشور و اعطای امتیازات و فرصت های ویژه و خاص در بخش تجارت کشور نقش زیرساختی و اساسی را در مبارزه با فساد دارند.

زارع افزود: دو عاملِ مبانی فکری غلط و عدم مبارزه نظام مند سیستمی با فساد باعث شده است آرایش اقتصادی کشور آرایش متناسب با شرایط مبارزه در یک جنگ تمام عیار نباشد و در نتیجه پیشرفت قابل توجهی نیز محقق نشود.

وی گفت: امروز ما شاهدیم که یک "جریان فرهنگی معاندِ با انقلاب" زیر چترِ سیاستِ تساهل و تسامح آقایان، بصورت خزنده در عرصه های مختلف فرهنگی در حال نفوذ در جامعه و بویژه در دانشگاه‌هاست. برخی مدیران دانشگاه ها نیز، زمینه را برای این ساختارشکنان در دانشگاه فراهم کرده اند.

نماینده بسیج دانشجویی افزود: ما متاسفیم که به عرض برسانیم درحالی که شتابِ رشدِ علمی کشور در حال تنازل است و با سرمایه های علمی کشور برخوردهای سلیقه ای و ناعادلانه آنچنان که با هزاران دانشجوی بورسیه صورت گرفت، می شود، دغدغه آقایان ترویج موسیقی و کنسرت است. آخر ما نمی دانیم دانشگاه جای کنسرت و موسیقی و رقص و آواز است یا محل تربیت نخبه متعهد به انقلاب اسلامی؟

وی پرسید: سوال اصلی اینجاست که ما نمی دانیم در برخورد با اعطای "مجوزهای به ظاهر قانونی" به این فعالیت ها که ارزش ها را به سخره می گیرند به چه شکل برخورد کنیم؟
زارع خطاب به مقام معظم رهبری گفت: همانطور که شما فرمودید یکی از چالش هایی که با آن مواجهیم، سهل‌انگاری در عمل و حرکت است. این معظل در محیط‌های نخبگانی کشور با چالش دیگری آمیخته می شود و آن اینکه مسئله ها و دغدغه های موجود در جامعه نخبگانی اعم از دانشگاه و حوزه، به قدری از واقعیات جامعه دور می شود که اگر تمام و کمال هم اجرایی شود، دردی از جامعه ما را دوا نخواهد کرد. ما از اساتید دانشگاه، حوزه و نخبگان گله داریم ما امروز از خودمان و جنبش دانشجویی هم این گله را داریم که بعضاً اولویت هایمان دردهای مردم، و معضلات کف جامعه نیست.

به گفته وی، جنبش دانشجویی بجای اینکه سودای تربیتِ جوان هاى نخبه، مجاهد و مسئولیت پذیر را براى رسیدن به آینده و کسب فتح الفتوح دیگری در سر داشته باشد، بعضاً یا سرگرم مسائل خودش شده یا فقط به رویکردهای مربوط به دولت می پردازد و "رقابت گفتمانی" را نیز با تحلیل های شخص محورانه به حاشیه رانده است. آن زمانی که افق دید، اینچنین سرگرم مسائل سطحی، خرد و کم اهمیت شد، اولویت ها گم می شود و وقتی اولویت ها گم شد، جنبش دانشجویی از مردم و از آرمان های مطلوبش فاصله می گیرد. هرچند این مسئله قابل تعمیم به همه فعالیت های جامعه نخبگانی و جنبش دانشجویی نیست، اما بروز و ظهورش در برهه هایی نیز، غیر قابل انکار است.

وی برسینه می‌کوید و خطاب به رهبر انقلاب گفت: این روزها حرفهایی می‌شنویم که سخت قلب ما را رنجور می‌کند، این روزها صحبت از صلح امام حسن (ره) و مردم آن دوران است. آقایان این حرفها را نزنند، این مقایسه ها ظلم به این ملت غیور است. وجه تشابه ملت همیشه در صحنه ایران با مردمان آن زمان چیست؟!

زارع افزود: آقایان مگر ملت را نمی بینند؟ مگر ندیدند هرجا تهدیدمان کردند، ملت پرشورتر ۲۲بهمن ها را برگزار کرد؟ مگر همین روز قدس را ندیدند؟ آقایان! این ملت کجای کار را کم گذاشته است؟ مگر آن زمانی که برخی خواص در خواب بودند همین ملت نبود که آتش فتنه افروزی سال ۸۸ را خاموش کرد و ۹دی را آفرید؟ مگر امام در وصف ملت ما نفرمود که این ملت از امت صدر اسلام هم بهتر است؟

نماینده بسیج دانشجویی افزود: آقایان شما بگویید این ملت، که همیشه به خصومت با استکبار افتخار کرده، امروز چه کرده است که باید با مردمان زمان امام حسن (ع) قیاس شود؟ مسئولین کم نیاورند و شانه خالی نکنند، این ملت ایستاده است. ما ایستاده ایم. ما بدریون این انقلابیم که تا آخرین نفس ایستاده ایم. ما تا آخر ایستاده ایم تا او بیاید.

* دیانی: خط مشکوکی دنبال تقسیم تشکل‌های دانشجویی است/تکلیف استکبارستیزی بعد از توافق هسته‌ای


میکائیل دیانی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشورسخنران بعدی این دیدار بود، وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران قاعده‌ها را بهم زده است، گفت: سی و هفت سال است که دوران تازه ای آغاز شده؛ ساختارهای متفاوتی شکل گرفته؛ اما آیا انقلاب به سرانجام رسیده است؟ آیا انقلاب در تحقق همه آرمان‌های وعده داده شده؛ موفق بوده است؟

وی افزود: سوال نسل سومی ها، نسل چهارمی‏‌ها و حتی انقلاب کرده های انقلابی مانده این است که میراث انقلاب حالا در تنازع دو گفتمان غرب گرا و گفتمان اصیل خط امام؛ راه به کجا می‌برد؟

وی با بیان اینکه شناخت عرصه این نزاع بین تفکر غربگرا و تفکر انقلابی و اسلامی می‌تواند راهگشای آینده باشد، یکی از مصادیق را مسئله خط امام مطرح کرد و خطاب به رهبر انقلاب گفت: رهبری عزیز! شما اخیرا بیم تحریف در خط امام را به جامعه گوشزد کردید؛ مسئله ای که بخاطر برخی قرائت های غلط همچون واتیکانی، خنثی و کانالیزه نشان دادن امام توسط برخی منسوبین با سین و صاد امام و برخی جریانهای سیاسی خاص، اتفاقا بجا بود.

وی افزود: باید بدانیم همان امامی که صریح ترین انتقاداتش علیه متحجرین حجره نشین حوزه بود، فریاد زد "آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند"؛ همان امامی که معتقد بود نظامیان نباید در عرصه سیاسی دخالت کنند، منسوبینش را از ورود به عرصه‌های سیاسی بر حذر می‌داشت.

دیانی خاطرنشان کرد: بسیار نگران برخی رفتارها و گفتارهای آنهایی هستیم که مع الاسف به غلط فکر می‌کنند جمهوری اسلامی حکومت موروثی آنها است و آنچه افراد را نزدیک به قدرت می‌کند خون و خاطرات است؛ نه خوانش و عمل دقیق به خط امام!

وی موضوع بعدی را تحریف رهبری اعلام و تأکید کرد: رهبری ادامه خط امام است.

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خطاب به مقام معظم رهبری گفت: حضرتعالی بارها بر این موضوع تاکید نموده اید که مواضع و سخنانتان همان است که در تریبون های علنی بیان می نمایید اما ما نمی‌دانیم چرا برخی افراد تلویحا و بعضا بصورت مستقیم اصرار دارند تحلیل ها و تصمیمات خود را به رهبری منتسب کنند و از این جایگاه هزینه کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد از قول فلان مسئول یا بهمان سردار و آیت الله که حکم انتساب از شما دارند؛ در برخی جلسات می گویند نظر شما جور دیگری است که نمونه آن در ماجرای یک هفته پس از بیانیه لوزان دیده شد چه آنکه؛ از فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح تا برخی ائمه جمعه به تبریک و تمجید پرداختند؛ حال آنکه به تحلیل ما و بنا بر آنچه از شما در یکم فروردین و در منظومه کلی دیدگاه‌هایتان سراغ داشتیم؛ نه تنها این تبریکات بی معنی بود بلکه بیانیه لوزان دغدغه های نگران کننده ای را بوجود آورده بود. همچنان که این نکات را در نامه های مان خدمت حضرت عالی و افراد یاد شده؛ عرض کردیم و شما نیز در سخنرانی تاریخی ۲۰ فروردین بر آنها تاکید نمودید.

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما این افراد سهوا یا عمدا دچار خطا در تحلیل اند؛ اما ناراحت کننده تر آن است که خود را تنها مفسر نظرات حضرتعالی می دانند و اصرار دارند تشکل های دانشجویی نیز؛ همان تحلیل ایشان را در موضوعات مختلف به عنوان قرائت اصلی از مواضع رهبری بپذیرند و اگر دانشجویان تحلیلی ضد ایشان داشتند به زاویه گرفتن با رهبری متهم می شوند و مواضع انقلابی دانشجویان در رسانه های متعدد این حضرات صاحب سررسید سانسور می گردد.

وی در بخش دوم از صحبت‌های خود به ایده دولت در اداره کشور اشاره کرد و خطاب به رهبر انقلاب گفت: رهبری عزیز! یکی از نقاط ظهور و بروز به حاشیه رفتن ارزش های انقلاب در ایده دولت، برای اداره کشور متبلور است، جایی که به بهانه آزادی های فردی، استقلال که همان آزادی در مقیاس یک ملت است به عنوان اصل بنیادین انقلاب از موضوعیت می افتد، پیشرفت درونزا که اتکا به ملت را در بردارد، فراموش می شود و ایده «همگرایی با غرب» بجای «پیشرفت درون زا» می نشیند؛ این ایده شکست خورده و تحقیر آمیز؛ با وجود تجربه هایی از محمد مصدق تا محمد مرسی؛ هنوز دنبال می شود.

دیانی ادامه می‌دهد: آیا جز این است که این ایده منجر به توطئه آمریکایی سعودی کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت شد؛ که خود را در گران شدن قیمت بنزین، برق و آب، نان و لبنیات و دیگر اقلام ضروری و مصرفی خانوارهای ایرانی نشان داد.

به گفته وی، تعامل و همگرائی با غرب قرار بود، عزت و احترام بین المللی را به ایرانیان بازگرداند اما عملا وقایعی همچون تهدید ایران توسط کشور ۸۰۰ هزار نفری جیبوتی، خط و نشان کشیدن‌های عربستان و ماجرای فرودگاه جده و ماندن سیصد و چند روزه سفیر ایران پشت درهای سازمان ملل نشان داد، که ذوق زدگی جناح غرب گرا منفعتی برای ملت ایران نداشته است.

وی با تشکر از وزرای بهداشت و کار خاطرنشان کرد: البته انصاف آن است که از وزارت کار و رفاه، بواسطه توجه بیش از پیش به کارگران عزیز و حل مشکلات معیشتی این قشر زحمتکش و وزیر بهداشت بواسطه تلاش جهادگونه در حل مشکلات نظام سلامت تشکر کنیم؛ خوشحالیم که معاونت علمی رئیس جمهور رویکردهای مثبت و عملیاتی به حوزه‌های فناوری دارد و بی اثر بودن وضعیت فعلی تولید علم را در حل مشکلات کشور، پیشرفت و تولید ثروت فهمیده است.

مبحث بعدی که نماینده اتحادیه انجمن‌های اسامی به آن اشاره کرد، مسئله برخورد با منتقدان بود.

به گفته وی، اگرچه نحوه اداره کشور با کلید همگرایی با غرب؛ از سوی شماری از نخبگان انقلابی به شکلی مشفقانه مورد نقادی قرار گرفته است اما بعضی نگاه‌های از بالا به پایین و سلطنت مأبانه دولتمردان مبتنی بر انگاره "فقط ما می فهمیم و باقی نمی فهمند" باعث شده تا نقدهای فنی به وضع موجود شنیده نشود و منتقدین را با الفاظی چون کم سواد، عقب مانده، بی شناسنامه و عصر حجری خطاب کنند.

وی ادامه داد: حتی مردمی که دولت، برآمده از رأی آنها است به جرم لبوفروشی و راننده تاکسی بودن اجازه صحبت ندارند؛ که این رفتارها نه قرابتی با اخلاق سیاسی اسلامی دارد و نه رگه ای از همدلی و همزبانی در آن احساس می شود.

به گفته وی، یک استراتژی رسانه ای در مدیریت کشور تلاش می کند همه آحاد جامعه را از مسائل کلان کشور غافل کند و ایجاد تنازع در مسائل فرعی مثل حضور زنان در ورزشگاه ها، لغو کنسرت ها، فیلترینگ و یا عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی، شفاف شدن صندوق آرا، اجازه صحبت و بحث در مورد مسائلی اصلی همچون اقتصاد مقاومتی و یا هسته ای را بگیرد.

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان خطاب به رهبر انقلاب گفت: حضرت آیت الله خامنه ای! برخی از اعضای کابینه گمان می کنند که رهبر اپوزیسیون نظام هستند، نه مسئول اجرایی کشور! آنها باید پاسخگو باشند، نه طلبکار! کارگزارند؛ نه کارفرما! این آقایان بدانند که مشکلات با راه حل های خردمندانه و عمل جهادی به آن حل می‌شود نه سیاه نمایی گذشته، در یک کلام؛ زنگ انشا تمام شده و چند روز دیگر زنگ حساب است.

وی تأکید کرد که راهبرد جنبش دانشجویی مدد به دولت یازدهم در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است، ما نمی خواهیم دولت یازدهم هم چون دولت سازندگی از نداشتن منتقد مشفق و منصف رنج ببرد.

دیانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در حضور رهبر انقلاب گفت: به حاشیه رفتن منطق امام در دیپلماسی و محدود دیدن جهان در آمریکا و چند کشور غربی باعث شده همه ظرفیت های دیپلماسی پشت میز مذاکره هسته ای نگه داشته شود.

به گفته وی، محوریت خط مقاومت در برابر استکبار، ریاست جنبش عدم تعهد با یک سوم اقتصاد جهان و قابلیت های راهبردی نظام جمهوری اسلامی؛ ابزارهایی در اختیار دولت است اما دولت با این ظرفیت ها چه کرده است؟

نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان خطاب به رهبر انقلاب گفت: با واقع بینی تمام و در کمال تأسف باید خدمتتان عرض کنیم؛ دولت محترم علیرغم تلاش فراوان تیم مذاکره کننده؛ در مسئله دیپلماسی و مذاکرات، دچار بی‌تدبیری‌های متعدد شده‌ است.

به گفته وی، دولت مذاکرات را به مسئله اول کشور تبدیل کرد و در مواضع اعلامی سخن از خزانة خالی و عدم توان دفاعی کرد و از آب خوردن و ازدواج جوانان تا ساختن فیلم‌های فاخر را به مذاکرات گره زد و بجای رجز خوانی و قدرت‌نمایی در برابر دشمن-که اقتضای هر مواجهه‌ای دیپلماتیک و غیردیپلماتیک ا‌ست- اظهار به ناتوانی کرد.

دیانی ادامه داد: بی‌تدبیری دیگر آنجا بود که در دور اوّل مذاکرات تمام داشته‌های قابل چانه‌زنی را واگذار کرده و دل به اقدامات نسیه و دیپلماسی صدقه ای غرب خوش نمود و همه این‌ها درحالی‌ است که طرف غربی قبلا اعلام کرده‌بود که برای اقداماتی به مراتب کمتر و کوچکتر حاضر است امتیازهایی بزرگتر و کلان‌تر بدهد.

به گفته وی، هر گاه برخی صداها در جامعه ایجاد می شود که تنش زدایی کنیم و سازش، نتیجه ای جز تشدید سایه جنگ بر کشور، محور شرارت خوانده شدن و تحقیر در عرصه بین المللی نداشته است.

دیانی خطاب به رهبر انقلاب گفت: فرماندهی کل قوا! تطبیق های غلط تاریخی؛ بی تدبیری دیگری در مذاکرات است. برخی افراد؛ امروز را به روزهای پایان جنگ و قبول قطعنامه ۵۹۸ و یا صلح حسنی تشبیه می کنند؛ حال آنکه شرایط و توان ایران چه از لحاظ درونی و چه در عرصه بیرونی و همچنین شرایط دشمنان و ضعف آنها این تطبیق‌ها را زیر سوال می برد.

وی تأکید کرد: این یک ظلم آشکار به ملت است اگر بخواهیم مردم سیصد هزار شهید داده، مردم نه دی، بیست و دو بهمن، روز قدس و پای کار انقلاب را با جماعت بی وفای زمان امام حسن (علیه السلام) مقایسه کنیم. مروجان نظریه تطبیق دوران فعلی و صلح حسنی بدانند؛ ما کلیدداران عرصه اجرایی را امین و غیور نسبت به انقلاب و رهبری می دانیم، چرا برخی اصرار دارند؛ خود را با یاران خائن و بی وفای امام حسن(ع) مقایسه کنند؟

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ادامه داد: اگر مصلحت و شرایط زمانی؛ ایران را بواسطه پایان دادن جنگ به قبول قطعنامه تحمیلی رساند همان مصالح باعث می شود امروز توافقی را امضا نکنیم که زمینه تسلط اطلاعاتی و امنیتی دشمن را بر ما فراهم کند که سایه جنگ را بر کشور پر رنگ کند. زمینه مشترک هر دو اتفاق؛ هم پذیرش قطعنامه و هم رد توافقنامه بد؛ دفع خطر جنگ است.

وی خاطرنشان کرد: با این همه نقد مشخص و صریح؛ رئیس محترم مجلس منتقدان را به مخفی شدن پشت رهبری متهم می کند. باید بگوییم کسانی پشت رهبری مخفی می شوند که به جای پاسخ به ابهامات فنی توافقات مدام می گویند رهبری در جریان است.

به گفته وی؛ بدفهمی از توافق هسته ای باعث شد تا جناح غربگرا بعد از مراسم باشکوه تشییع شهدای غواص حتی از شعار مرگ بر آمریکای مردم عصبانی شود و به آن تشر بزند.

دیانی خطاب به رهبر انقلاب پرسید: سوال ما از رهبری عزیز این است؛ با توجه به اینکه رسانه های متعدد بزک کننده آمریکا با خوشحالی از موضوع تابو شکنی مذاکره با آمریکا، برای تزریق تئوری نفی استکبار ستیزی و نفی استقلال استفاده می کنند؛ به واقع تکلیف استکبارستیزی بعد از توافق هسته ای چیست؟ آیا با مردمی استکبار ستیز و در مقابل ساختارهای حکومتی مخالف آن مواجه خواهیم بود؟

وی ادامه داد: در موضوع مذاکره؛ حضرتعالی با همه بدبینی به آمریکایی ها با مذاکرات برای کسب ملت ایران موافقت نمودید، سوال اینجاست که این کسب تجربه تا کجا ادامه خواهد داشت؟

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تأکید بر اینکه متاسفانه امروز در دوران طلایی واردات هستیم، پرسید: آیا چرخ زندگی مردم با افزایش ۹۲درصدی واردات می چرخد؟ با ۲.۵برابر شدن واردات اجناس چینی، یا واردات بی‌رویه پارچه از هند و کاهش چهل درصدی تعرفة واردات اجناس ترک؛ چطور؟ قاچاق ۵۰ هزار میلیارد تومانی از مبادی رسمی؛ کمکی به اقتصاد و معیشت مردم خواهد کرد؟

وی ادامه داد: آیا کشوری که دچار تحریم است باید بزرگترین وارد کننده پورشه باشد؟ برای مردم تحریم از تبعیض دردناکتر است؛ چرا نظام اسلامی مجوز ایجاد تبعیض را می دهد؟ آیا وارد کردن ۲۳ کشتی شکر و شکستن کمر کشاورزان را می توان تدبیر نامید؟ آیا بهانه بی ادله آلاینده بودن بنزین داخل و ضربه به تولید ملی، برای توسعه واردات بنزینی که یورو چهار نبود؛ تدبیر بود؟

دیانی افزود: استفاده نکردن از ایده های نوین اقتصادی همچون پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه؛ که یکی مهمترین راهکارهای بی اثر کردن تحریم ها است چه توجیهی دارد؟

به گفته وی، در حوزه اقتصادی اقلیت دلال وارداتچی؛ که بواسطه سودجویی هایش مبلغ کالای غیرایرانی است؛ اقتصاد ایران را با معظل مواجه کرده است و جوانان بیکار شده کارخانه های تعطیل شده؛ امروز از این امر رنج می کشند.

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مشکل امروز عدم التزام عملی به اقتصاد مقاومتی و بازگشت توسعه تک ساحتی دهه هفتاد اعلام کرد که باعث افزایش فاصله طبقاتی می شود. کنترل دستوری نرخ تورم تبدیل به تنها شاخص برای ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور شده درحالی که بسیاری از ظرفیت های اقتصادی کشور خالی و راکد مانده است.

دیانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه خط مشکوکی دنبال تقسیم تشکل های دانشجویی به اصلاح طلب و اصولگرا و قرار دادن آنها در دسته بندی های سیاسی‏ حزبی مرسوم است، گفت: این خط بدنبال ایجاد تشکلهای دولت ساخته همسو و سالن های همراه است که نمود کوچکی از آن را در روز دانشجوی دولتی سال ۹۳ دیدیم؛ که حتی یک نفر از رئیس جمهور انتقاد هم نکرد! یعنی دو سال اداره کشور و مشکلات عدیده یک آخ هم نداشت؟

وی افزود: انحلال سازمان فضایی موجبات سرخوردگی دانشمندان؛ خروج نخبگان از کشور و توقف فنّاوری فضایی را به همراه داشته؛ کاهش شتاب علمی کشور؛ نگرانی بابت تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای همه و همه دستاوردهای سیاسی کاری با علم و فناوری است؛ که ماجرای بورسیه ها هم در همین راستا قابل تحلیل است چرا که هیچ نهاد تظلم خواهی حاضر به رسیدگی پرونده دانشجویان بورسیه شده نشده است.

وی درباره عدم اهمیت به مسئله پیشرفت درونزا در دانشگاه، گفت: علت العلل این معظل در دانشگاه اساتید محترمی هستند که به استدلال شاه قاجار می گویند: انرژی هسته ای می خواهیم چه کار؟ سپس همین تئوری عقب مانده‌‏شان را توسط آقایان بی فکری در سیستم اجرایی پیاده می کنند و بعد از اینکه با کمک یکدیگر عامل عقب ماندگی کشور شدند، همین آقایان استاد خطاب به دانشجویان می گویند: دیدید گفتیم در جمهوری اسلامی نمی شود پیشرفت کرد!

به گفته وی، مشکل اصلی همین جماعت استاد "ما نمی توانیم!" هستند که هنوز ترجمه علوم ۵۰ سال پیش را به خورد دانشجویان می دهند. اگر این جماعت بروند و دانشگاه در اختیار عاشقان پیشرفت قرار بگیرد، ما می توانیم را ترجمه می کنیم گزاره ای برای تحقق «استقلال؛ آزادی و جمهوری اسلامی»؛ حتی کوبنده تر از مرگ بر آمریکا!

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: نگاه پوزیتیوستی در جامعه روز به روز زیاد می شود و این ستون نظام غربی کمر خیمه جامعه ایرانی را خم خواهد کرد اما چه کنیم که نظام آموزشی کشور نیز نیروهایی جز این پرورش نخواهد داد؛ تفکر پوزیتویستی و تجربی در نظام آموزشی ترویج داده می شود، نظامی که در آن منطق استدلالی و تفکر انتقادی وجود ندارد و علوم دقیقه و تجربی و طبیعی بر علوم انسانی ارجحیت دارد. دانش آموزی که در این سیستم پرورش خواهد یافت جز منفعت طلبی، محاسبه گری و فردگرایی مرام دیگر نخواهد داشت و همین دانش آموز دیگر نمی تواند معادلات الهی را در ذهن خود حلاجی کند و در نهایت به انکار آن خواهد رسید؟

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که چرا در نظام آموزشی کشور در مقاطع مختلف یک نظم سیستماتیک وجود ندارد که مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه هر سال مانند سیستم فوتبال ۴ ۴ ۲، ۳ ۵ ۲، ۶ ۳ ۱ تغییر می کند؟ چرا نظارتی بر دانشگاه فرهنگیان که خروجی آن قرار است جامعه آینده ایران را پرورش دهند وجود ندارد؟

دیانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه سازماندهی رسانه ای و مافیای خطرناک جریان روشنفکری بیمار که تماما از رانت دولتی تغذیه می کند، کار را به جایی رسانده است که هنرمند انقلابی برای تعیین تکلیف آثارش باید مجوز از کسی بگیرد که هنوز تکلیف خود را با انقلاب مشخص نکرده است، گفت: اینجاست که باید گفت در فرهنگ مسئله ما آزادی نیست، اتفاقا مسئله دیکتاتوری همین جریان معلوم الحالیست که در همه گلوگاه‌ها؛ از شورای تصویب فیلمنامه در صدا و سیما تا اتاق فکر روزنامه های بزک کننده آمریکا، از ارشاد تا متاسفانه سازمان تبلیغات را در اختیار گرفته و تفکر انقلابی را سانسور می کند و هچل هفت ها و اعوجاجات درونی روشنفکر بیمار را به خورد مخاطب مسلمان ایرانی می دهد.

به گفته وی، اگر در عرصه هنر فرصت برابر ایجاد شود و هنر از انحصار طرفداران رضا قلدر در بیاید؛ هنرمند متعهد و عمار فرهنگی انقلاب نشان می دهد که همچو فردایی در هشتاد سال پیش و به شهادت دیوارهای مسجد گوهرشاد، این مدرنیته تبلیغی؛ مولود مشت و ترور و تیرباران رضاخان میرپنج است.

دیانی افزود: در حوزه فرهنگ ما با یک وضعیت ملموس غیرطبیعی مواجهیم که اگر بر طبق طبیعت بود؛ امروز از شهادت بانوان محجبه در گوهرشاد، از ۱۵ خرداد ۴۲، از ۱۷ شهریور ۵۷، از ۷تیر و ۸شهریور ۶۰ و از ایرباس و سردشت و از ۱۷۰۰۰ شهید ترور، صدها فیلم و سریال ساخته می‌شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: نگاه منفعت طلب و نفع شخصی عده ای اقلیت باعث پایمال شدن حق اکثریت در بهره مندی از منابع و مزایای انقلاب شده است و این فردگرایی در دستیابی از امکانات، رانتخواری، وی‍ژه خواری، پارتی بازی، تشکیل باندهای ثروت و قدرت، شکاف طبقاتی را به همراه داشته است.

به گفته وی، اگر بر دستگاه قضا فسادی محرز است، چرا در زمان مسئولیت با مفسد برخورد نمی‌شود؟ چرا برخی پرونده‌ها خط قرمز است؟ چرا نباید از مسئله‌ای همچون کرسنت که تا کنون بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان زیان به بار آورده است، صحبت کرد؟ قوّای سه گانه باید پاسخ دهند که اگر واقعا وزیر نفت از جمله دست‌اندرکاران این قرارداد زیان‌بار محسوب می شود؛ چطور همچنان در مسند وزارت نشسته‌است؟ تا زمانی‌که جناب آقای زنگنه در صدر وزارت قرار نداشت، این پرونده به نفع ایران بود و حکمی مبنی بر جریمة ایران در کار نبود اما با حضور وی در این جایگاه، تاکنون محکوم به پرداخت جریمة چهارده میلیارد دلاری شده‌ایم. آیا انتصاب یک فرد به سمت وزارت نفت با چنین هزینه‌ای-که معادل یکسال یارانة نقدی مردم است- می‌ارزید؟ و آیا تدبیر یعنی این؟

وی ادامه داد: آیا این بدور از عدالت نیست با ویژه نگاری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به جعل اسناد سرباز فراری مشروعیت دهد؟ در حالی که ما صدها هزار جوان داشته و داریم که در خدمت مقدس سربازی بدون رانتخواری و پارتی بازی امروز از مرزهای کشور حراست می‌کنند.

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به عملکرد دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: وقتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد؛ این دانشگاه را با بیش از سیصد هزار میلیارد تومان متعلق به خود و فرزندانش می داند؛ طبیعی است که برخی مسئولین دیگر نیز بهره برداری از بیت المال را حق خود بدانند در حالی که جمهوری اسلامی تاسیس شده است که این ویژه خواری ها را از بین ببرد.

وی پرسید: چرا در حالی که براساس آمار؛ بیش از همه عدم شفافیت اطلاعات منجر به این فساد می شود؛ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دولتی و قراردادهای آن همچنان خاک می خورد؟ چرا منفعت طلبی فردی و عدم برخورد با آن باعث ایجاد طبقه جدید پزشکانی شده که حتی زیرمیزی را برای خود مشروع می داند و وزیر بهداشت مجبور است برای مقابله با آنها انرژی مضاعف تر از ایجاد سلامتی برای بیماران جامعه بگذارد.

به گفته دیانی، همین تفکر منفعت طلب باعث بروز آقازاده‌های مفسدی شده که سالها بیت المال مسلمین را حساب شخصی خود می دانند و از هیچ مفسده ای دریغ نمی کنند و خانواده آنها حتی بعد از محاکمه مفسد؛ حکم قوه قضائیه را پدرسوخته بازی می دانند. همه باید بدانند که جمهوری اسلامی در مسئله عدالت با احدی تعارف ندارد.

وی تأکید کرد: عدم اقدام عملی برای مبارزه با فساد و شکل دهی نهادهای ناکارآمد برای آن منجر به فساد سیستماتیک و ساختاری می شود که اگر جلوگیری نشود با بحران کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی مواجه خواهیم شد.

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه اگر محتوا را درست نکردیم گمان نشود با توسعه آنتن می توان مخاطب را پای تلویزیون ملی خواهد نشست، گفت: رسانه ملی با وضعیت موجود به راحتی خود را از صحنه رقابت حذف می کند، نداشتن برنامه های کیفی، عدم وجود برنامه های ثقیل با نگاه انقلابی که به عنوان تابلوی صدا و سیما باشد، باعث شده هر روز ریزش مخاطب برای رسانه اتفاق بیفتد و در کنار آن برنامه هایی که سبک زندگی غیردین مدار که به همان انحراف در ارزش ها کمک می کند که اتفاقا در رسانه ملی کم نیست و بگوییم که پایتخت ها و نقی ها در رسانه ملی در حالت استثنا است نه قاعده.

وی ادامه داد: در حوزه خبر و تفسیر آن، رسانه ملی همواره در مرز حاکمیت حرکت می کند حال آنکه مرز رسانه واقعیت است نه حاکمیت. صدا و سیما نباید روابط عمومی حاکمیت باشد. ۵ سال از وقایع سوریه می گذرد و هر روز رسانه ملی اعلام می کند که ارتش سوری در حال پیشروی است؛ با این اخبار امروز باید قطب شمال را فتح کرده باشد! این در حالی است که رسانه ملی اتفاقا جایی که باید روابط عمومی حاکمیت باشد و پیشرفت های کشور را که به حمدالله کم هم نیست؛ به تصویر بکشد؛ فشل و کم توان است.

دیانی خطاب به رهبر انقلاب گفت: آقای خامنه ای! این همه را باید بگذاریم در کنار فردگرایی دیگر عنصر مخرب فرهنگ غربی که ضد ارزش بزرگی برای جامعه ماست و به واسطه تفکر منفعت طلب و فایده گرا و به مدد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر از گذشته بر جامعه ایرانی فشار می آورد و از بین رفتن اخلاق و فرهنگ اسلامی را به همراه دارد اما متاسفانه در این میان تکلیف دستگاه های حاکمیتی مرتبط با این حوزه به ویژه شورای عالی فضای مجازی مشخص نیست،به نظر می رسد در حاکمیت رویکرد واحدی در خصوص مسئله ی فضای مجازی و فرصت ها و تهدید های آن وجود ندارد،یا اگر وجود دارد تصمیم موثری در این موضوع اتخاذ نمی شود .

به گفته وی، همین فردگرایی و عدم قبول تعهد به غیر و عدم مسئولیت پذیری باعث شده فرزندآوری و به طریق اولی تر ازدواج که سنت مقدس جامعه ماست کم رنگ شود.

دیانی خاطرنشان کرد: آنچه گفتیم گوشه ای از تقابل دو تفکر موجود است که وجود تفکر غربگرا در ساختارهای فرهنگ و اقتصاد و سیاست نشان می دهد؛ در بعضی موارد روند ها در جمهوری اسلامی و به نام انقلاب اما نتایج به کام مدرنیسم باشد و از این باب خطر انحراف در ارزشها به شدت حس می شود اما الطاف خداوندی، عنایات امام عصر و رهبری داهیانه حضرتعالی و همچنین بصیرت ستودنی اکثریت معتقد به آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی و این مردم معمولی در پایتخت و غیر پایتخت همواره نشان داده اند که در این نزاع؛ گفتمان انقلاب اسلامی پیروز است چنانچه تشییع شهدای غواص و حضور روز گذشته در راهپیمایی روز جهانی قدس بیانگر آن است.

* شهبازی: موضوع مسکن در سیاست‌های برنامه ششم توسعه جایگاه مورد انتظار را ندارد


حسین شهبازی نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی سخنران بعدی این دیدار بود که با تأکید بر اینکه مسیر عدالت خواهی، متناسب با فضای عمومی حرکت انقلاب، باید روزآمد شود، گفت: روزگاری رسالت اصلی عدالت‌خواهان، احیای گفتمان عدالت‌خواهی و بازگرداندن واژگان فراموش شده این عرصه چون مستضعفین به ادبیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بود و بعدتر در مبارزه با برخی مصادیق فساد، تعیین می‌یافت.

وی ادامه داد: امروز با توجه به پیچیده‌تر شدن مناسبات سیاسی-اقتصادی در کشور و افزوده شدن به عمر مبارک انقلاب، رسالت عدالت‌خواهان و به خصوص جریانات دانشجویی ورود جدی به مرحله نوینی از مبارزه با فساد و مطالبه عدالت است یعنی هدف‌گیری فساد و مناسبات ضد عدالت و تبعیض‌آمیز در سازوکارها و ساختارهایی در کشور که استعداد فساد در آن‌ها برای تمام انقلاب خطر جدی ایجاد می‌کند.

نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی به ۳ مصداق از زمینه‌های فسادخیز در مدیریت کشور که یکی از آنها مدیریت شهری است اشاره کرد و گفت: در طول یک دهه گذشته،‌درآمد شهرداری‌ها با سرعت افسارگسیخته‌‌ای رشد یافته تا آنجا که بودجه شهرداری تهران، با رقم نجومی ۱۷ هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی کل کشور نزدیک شده است.

وی افزود: قدرت برخاسته از این درآمدها تا آنجاست که با کمی اغراق، مدیریت شهری کشور را می‌توان به عنوان قوه غیررسمی جدید در کنار قوای رسمی ۳ گانه کشور نام برد.

به گفته شهبازی، درآمدهای شهرداری‌ها غالباً از محل تراکم فروشی که خود یک ابداع باطل و از نتایج حاکمیت تکنوکرات‌ها در دهه ۷۰ است کسب می‌شود و شهرها را آنچنان به بودجه تراکم فروشی وابسته کرده است که بودجه کشور به نفت وابسته است؛ در دولت نفت که سرمایه ملی و متعلق به نسل‌های آینده است را می‌فروشیم و خرج امور روزمره می‌کنیم و در شهرها محیط تنفس مردم و آیندگان را می‌فروشیم.

وی افزود: یکی از عوارض این نحوه کسب درآمد، انباشت امکانات در شهرهای بزرگ، به ویژه پایتخت و تمرکز جمعیت زیادی در آن‌ها است که خود یک بی‌عدالتی آشکار است و مدیریت شهرها را با گره‌های کور مواجه کرده است. در همین بستر است که برج‌سازی، زمین‌خواری و کوه‌خواری رشد می‌یابد.

نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی خاطرنشان کرد: با رجوع به نمای شهرهایی مثل تهران، مشهد و شیراز و گذار از معابر و خیابان‌ها به خصوص در نقاط بالای شهر، آنچه در کنار کارهای مثبت، به وضوح قابل مشاهده است. واگذاری شهر به سرمایه‌سالاران و زراندوزانی است که تبدیل شهر به یک مجتمع بزرگ تجاری را وظیفه خود می‌دانند. ده‌ها پروژه تجاری بزرگ که مثل قارچ هر روز در شهر می‌رویند، اسناد مصور تغییر کاربری پایتخت هستند، که اگر به اثر شهر بر شهروند معتقد باشیم-که هستیم- آیا این تغییر کاربری شهر به تغییر سبک زندگی شهروندان نخواهد انجامید؟ آیا فرهنگ شهر متناسب با همین تجاری‌سازی بی‌هویت عوض نخواهد شد؟

به گفته شهبازی، از طرفی بسیاری از این پروژه‌های تجاری بر ویرانه باغ‌ها ساخته می‌شوند. وسعت این تخریب‌ها تا آنجاست که دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی خیرا اعلام کرده در طول ۱۰ سال گذشته، ۴هزار هکتار از باغات شهر تهران، نابود شده است. به رغم تذکرهای مکرر حضرت عالی برای حفظ باغات در محدوده شهرها و علی‌رغم تأثیر محیط زیست بر سلامتی شهروندان، مدیران و دستگاه‌های مختلفی، دست‌اندرکار این جرم آشکار هستند.

وی افزود: اگر قرار باشد مطالبات رهبری در مبارزه با زمین‌خواری و کوه‌خواری و همچنین شهرسازی اسلامی ایران و امثال آن تحقق عینی بیابد، باید ساختار فسادخیز تأمین درآمدهای شهرداری‌ها تغییر پیدا کند و الا با توصیه و یا برخورد موردی به نتیجه جدی نخواهیم رسید و این مهم علی‌رغم تأکید در سیاست‌های کلی شهرسازی، مغفول مانده و متأسفانه در سیاست‌های کلی برنامه ششم در کنار مواردی نظیر محیط زیست، کشاورزی و آب مورد توجه واقع نشده است.

شهبازی با بیان اینکه جنبش عدالت‌خواه در کنار مطالعه‌، موشکافی و مطالبه مسئله مذکور به حسب وظیفه شرعی، در ۲ مورد از این موارد متعدد در زمینه تخریب باغات که یکی از اینها توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در شمال تهران صورت پذیرفت، نسبت به بانیان قضیه اعلام جرم کرد،‌خاطرنشان کرد: متأسفانه این اعلام جرم مورد توجه دستگاه قضایی قرار نگرفت و در پیچ و خم‌های بروکراتیک، غیرشفاف و زائد و البته قابل اصلاح دستگاه قضا نادیده انگاشته شده است.

شهبازی یکی دیگر از مصادیق زمینه‌های فسادخیز در مدیریت کشور را مدیریت حوزه زمین و مسکن اعلام کرد و خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) ۲ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اولین پیام اقتصادی خود که مشهور به پیام حساب ۱۰۰ امام خمینی است، ضمن ابراز انزجار از بی‌خانمانی مستضعفان و زندگی برخی از مردم در بیغوله‌های تنگ و تاریک، خانه‌دار کردن ملت را از وظایف حاکمیت دانسته و برای آن حتی راهکارهایی نیز مشخص نمودند.

به گفته وی، در اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی نیز بر تکلیف دولت در ایفای حق مسکن مردم که از نیازهای اساسی یک جامعه است، تأکید شده است. اما بی‌توجهی مدیران و مسئولان به پیام تاریخی امام و وظایف اساسی‌شان باعث شده در سی و چند سالگی انقلاب، کماکان در موضوع مسکن شاهد مشکلات فراوانی باشیم.

نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی با بیان اینکه یک نفر برای خانه‌دار شدن، گاهی ۴۰ سال و گاهی بیشتر، آن هم با پس‌انداز غالب درآمدش نمی‌تواند صاحب خانه بشود،‌ افزود: این را باید جمع زد با ۱۲ میلیون جوان که در حال گذر از سن ازدواج هستند و در صورتی که مقدماتی نظیر مسکن فراهم نشود، به مسائلی نظیر سن ازدواج، جمعیت و مقوله مهم فرهنگ ضربات جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد که هیچ نهاد فرهنگی اجتماعی نخواهد توانست علاجی برایش نیابد.

به گفته وی، مسکن مهر با وجود نواقصی که داشت، گامی در جهت خانه‌دار کردن مستضعفین بود که اقشار کم درآمد متقاضیان اصلی آن بودند. بگذریم از حدود ۲ میلیون شغلی که به واسطه توقف آن، از بین رفت. مردمی که با مشقت فراوان پول‌هایشان را جمع کرده و به امید خانه‌دار شدن، تحویل نظام دادند برخلاف تصریح حضرتعالی برای اتمام پروژه مسکن مهر به خاطر دعوای سیاسی دولت‌ها با هم سرگردان و پریشان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه خود دانستیم پشتیبان متقاضیان مسکن مهری باشیم که چشم‌انتظار خانه‌شان هستند اما برخورد قوه قضائیه مجال تداوم این وظیفه دانشجویی را از ما سلب کرد تا مسکن مهر نیز در کنار مسائلی نظیر هسته‌ای، کرسنت و طرح تحول سلامت از جانب برخی مسئولین و نهادها منطقه ممنوعه نقد و اطلاع‌رسانی باشد.

به گفته شهبازی، در کنار بعد معیشتی، زمین و مسکن، از فسادخیزترین حوزه‌های کشور است که به دلیل عدم شفافیت و عدم توجه به نقش‌آفرینی جدی دولت‌ها بهشتی برای سوداگران فراهم ساخته است. گرانی مسکن در کشور، به واسطه گرانی زمین است و گرانی زمین ریشه در عدم شفافیت این بازار و دلالی در آن دارد.

وی در محضر رهبر انقلاب ادامه داد: از راهگشاترین کارها برای حل مشکلات این ساختار معیوب، اجرای طرح زمین و مسکن بود که چند سال پیش در همین دیدار توسط نماینده جنبش خدمت شما عرض شد. بعدتر معاون محترم رئیس قوه قضائیه اعلام فرمودند که اجرای کاداستر ۹۸درصد پیشروی داشته است. با توجه به اینکه چند سال از صحبت‌های ایشان می‌گذرد امیدواریم ۲درصد باقی مانده بالاخره تمام شود و مجبور نشویم چند سال دیگر صبر کنیم.

شهبازی با بیان اینکه دربندهای متعدد سیاست‌های برنامه ششم توسعه که اخیراً ابلاغ شد موضوع مسکن آنچنان جایگاه مورد انتظار ندارد، گفت: با وجود اینکه مسکن و صنایع وابسته به آن حدود یک سوم اقتصاد کشور را تشکل می‌دهد و سهم آن در دغدغه‌های معیشتی مردم جدی است اما دربندهای متعدد سیاست‌های برنامه ششم توسعه که اخیراً ابلاغ شد موضوع مسکن آنچنان جایگاه مورد انتظار ندارد.

نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی یکی دیگر از مصادیق زمینه‌های فسادخیز در مدیریت کشور را محدود کردن جمهوریت اعلام کرد و گفت: تعبیه کردن جمهوریت در نظام سیاسی ما، مرهون درایت امام و حضرتعالی است. اتفاقی که موجب ایستادن مردم مقابل انحرافات و ضمانت بقای نظام بر اصول و آرمان‌های انقلابی و اسلامی آن است؛ اما بعضی محافظه‌کاری‌ها و تهدید انگاری‌ها، به انحای مختلف در حال تقلیل دایره نقش‌آفرینی عموم مردم در نظام سیاسی و اداره کشور است. در حالی که در یک نظام مردم‌سالار دینی مقتدر، می‌توان با نگاه فرصت‌محور ضمن گذاشتن چارچوب معقول و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها راه را برای حضور بیشتر مردم در میدان فراهم کرد.

وی ادامه داد: مثلاً با بهانه‌هایی نظیر ضرورت ثبات سیاسی، تخصصی کرده اراده کشور، کلان‌نگری و جلوگیری از پاسخ‌گویی مسئولین به مردم در موارد خرد، بر محوریت قبایل سیاسی در اداره کشور اصرار می‌شود که با قالب‌هایی مثل پافشاری بر استانی کردن انتخابات و تغییر ساختار سیاسی کشور با محوریت احزاب و مجلس نمود بیرونی یافته است.

وی نمونه دیگر را برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها اعلام کرد و خاطرنشان کرد: علی‌رغم نگاه موسع قانون اساسی، برای حضور مردم در صحنه‌های انقلاب، به بهانه بعضی سوءاستفاده‌های قطعاً غلط و شایسته محکومیت به ویژه در سال‌های ابتدایی انقلاب یا آشوب‌های سال ۷۸ و ۸۸، حضورهای خودجوش و مردمی حتی برای دفاع از انقلاب، با تنگ‌نظری‌های گسترده و رویکرد سلیقه‌ای روبه‌رو شده است. همچنین برای اجرای فرمان قرآن برای دادخواهی مظلومان رد ایه کریمه «لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم» سازوکار قدرتمند دیده نشده است و همین فقدان سازوکار قوی موجب شده تا تفاسیر امنیتی و تهدید محور در موارد زیادی بین فریاد دادخواهی بعضی اقشار مستضعف نظیر معلمان، کارگران و پرستاران با بعضی حرکت‌های سوءاستفاده‌چی، ضد امنیتی و وابسته یکسان انگاشته شود.

به گفته وی، حذف مردم از چرخه مدیریت کشور یا کمرنگ شدن نظارت ملت بر حاکمیت،‌می‌تواند این فرصت را در اختیار عده‌ای قلیل قرار بدهد تا رد محیط‌هایی دربسته و بدون توجه به دغدغه‌های مردم، قدرت و حاکمیت را ابزار نیل به اهداف قبیله‌ای و شخصی قرار دهند. بازنمود این مسئله در عرصه اقتصادی، محدود کردن فعالان بخش خصوصی به جمعی از نخبگان تجار در قالب اتاق بازرگانی و یافتن اختیار قانونی برای آنهاست که موجب شده تا تولید فدای تجارت شود و رانت‌های حاصل از آن برای ۷۵ میلیون نفر مشکل ایجاد کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه نمازهای جمعه در سراسر کشور، فرصتی بسیار بزرگ برای کشور و استعدادی عظیم برای بسیج توده‌ها و متمرکز کردن آن‌ها برای حل مشکلات کشور و حرکت به سمت عالی جامعه است، گفت: با این وجود که تأثیرات مثبت و فراوان این فریضه عبادی-سیاسی مشهود است، اما ما متأسفانه بخش مهمی از این ظرفیت، هنوز بالقوه مانده و بالفعل نشده است و در نقاط زیادی به تقویم خوانی و اشاره به واضحات اکتفا می‌شود. یا اینکه که سخنانی که حضرتعالی فرموده‌اید بدون این که فرآوری بومی و اقلیمی باشد فقط تکرار می‌شود. مثلاً از کلیدواژه‌ها و شعارهای اساسی مثل جهاد اقتصادی، سبک زندگی، جنگ نرم و...، بدون تشریح، ایجاد ارزش افزوده و توجه به ظرفیت‌های اقلیمی و فرهنگی کلیشه‌سازی می‌شود.

به گفته وی، اقدامات نادری نظیر سخنرانی پیش از خطبه‌های استاد حسن رحیم‌پورازغدی نیز، که موجب جذابیت عمومی و بازگشت نماز جمعه به جایگاه حقیقی آن بود، با تنگ‌نظری‌های جناح‌های حاکم و مسئولین رسانه ملی و نماز جمعه متوقف شده است.

شهبازی خطاب به رهبر انقلاب گفت: مردم هیچ‌گاه از جنابعالی رفتار جناحی ندیده‌اند و این باید سیره‌ای آموزنده برای نمایندگان شما در جایگاه امامت جمعه و بعضی مسئولیت‌های دیگر نظیر سازمان تبلیغات اسلامی یا نمایندگی ولی‌فقیه در بعضی نیروهای مسلح در اقصی نقاط کشور باشد، اما آنچه تا کنون از برخی ائمه جمعه و بعضی مسئولیت‌های دیگر مشاهده شده خلاف رویه رهبری بوده است و با وجود این که حضرتعالی بر شأن پدری ائمه جمعه تأکید فرموده‌اید، برخی از ایشان، رفتارهای غلیظ جناحی از خود نشان داده‌اند و حتی به عنوان یک فعال انتخابی پرتلاش به نفع یک جناح سیاسی عمل نموده‌اند تا آنجا که رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اکنون به عنوان رئیس شورای همگرایی اصولگرایان شناخته شده است.

نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی از رهبر انقلاب پرسید: حال سؤال این است که با این وجود که تمامی آحاد ملت به خصوص نخبگان و از آن جمله ائمه جمعه باید دارای درک سیاسی باشند اما میزان مشارکت سیاسی آقایان مثلاً در عرصه انتخابات تا چه حد باید باشد و آیا ایشان برای فعالیت‌های سیاسی با شائبه حزبی از حضرتعالی کسب اجازه می‌کنند؟

به گزارش فارس، در این مراسم محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام محمدیان نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی، زارعی نماینده مجلس شورای اسلامی، مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام قریشی معاون سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد، طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، امید معاون مالی اداری وزارت علوم، طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام کلانتری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، محمد ودود حیدری رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی و داوود گودرزی سرپرست سازمان سیج دانشجویی حضور داشتند.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من اونجا بودم.. قیافه رئیس دانشگاه آزاد وقتی داشتن ازش انتقاد میکردن دیدنی بود!
Iran, Islamic Republic of
قيافه خودت از همه ديدني تر بود
خدا رهبرمون رو برامون نگه داره...
کاش همه مسئولین انقد ظرفیت شنیدن داشتن...
عین سین
Iran, Islamic Republic of
ما به شنیدن یک صدم آنها نسبت به آقا هم راضی هستیم ولی کو گوش شنوا ؟!، البته از حق نباید بگذریم در حرف زدن و توهین کردن جبران آن نشنیدن ها را می کنند
ما اهل کوفه نیستیم
علی تنها بماند
Norway
ملت ما از عهد حضرت رسول هم بهتر است ؟
دولت مردان هستند که با تورم بی کاری و........ تیشه به ریشه مردم و انقلاب می زنند ؟
چرا با همچ دزدی برخورد نمی شود ؟؟
چرا وعده ها تمامی ندارد؟
تا چند سال باید بدبختی کشید؟
چرا مردم ما رو مسئولان همیشه با افغانی ها مقایسه می کنند ؟
ثروت ایران در حدی است که باید با بهترین کشور مقایسه شود نه بدترین؟