پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۱

اذعان شرق به پیش‌بینی رهبری‌از مذاکرات

شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 432604
روزنامه شرق نوشت: موضوعی که اخیرا بیشتر هویدا شده، زیاده‌خواهی طرف‌های مقابل با محوریت ایالات متحده و فرانسه است که شرایط و فضای مذاکرات را دشوارتر کرده است، نکته‌ای که پیش از این توسط مقام معظم رهبری پیش‌بینی شده بود.
به گزارش جهان، سیدشهاب‌الدین طباطبایی امروز شنبه ۹۴/۴/۲۰ طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: شنیدن خبرهای ضدونقیض از انبوه رسانه‌هایی که خبرنگاران آنها روزهاست مقابل هتل کوبورگ در انتظار فرجام مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور بزرگ جهان هستند، عجیب نیست. به هر تقدیر، این هم جزئی از یک رویداد در این سطح در گستره جهانی است و هیچ‌یک از این اخبار به خودی خود، نمی‌تواند در نفی و اثبات توافق در نظر گرفته شود.

درعین‌حال موضع دکتر ظریف در قبال تغییراتی که در موضع طرف آمریکایی از دو روز قبل ایجاد شده، حاکی از پیچیده‌ترشدن مسائل و رفتار ایالات متحده برپایه شیوه‌های مرسوم این کشور است که در ژنو و لوزان هم، تجربه شد. به هر تقدیر اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده از تکمیل بخش عمده متن توافق و ضمائم خبر داده‌اند، اما بنای ایران، توافق بر سر همه مسائلی است که در این دو سال به عنوان محورها و کلیات مذاکرات، درباره آنها بحث شده است.

کار در عرصه دیپلماسی، ظرافت‌های ویژه و خاصی دارد. تا به اینجای کار، مذاکرات در حال پیشرفت است و از دو جهت، قابل بررسی است. نخست توانمندی قابل ‌تحسین و سخت‌کوشی عزتمندانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران است.کار مرحله‌به‌مرحله با صبر، دقت، توجه به منطق مذاکره و نفع همه طرف‌ها و در یک چارچوب مشخص پیش رفته است و در ایستگاه پایانی قرار دارد.

موضوع دیگر که اخیرا بیشتر هویدا شده، زیاده‌خواهی طرف‌های مقابل با محوریت ایالات متحده و فرانسه است که شرایط و فضای مذاکرات را دشوارتر کرده است، نکته‌ای که پیش از این توسط مقام معظم رهبری پیش‌بینی شده بود همان‌طور که مردم مشاهده می‌کنند و از زبان وزیر خارجه و مذاکره‌کنندگان کشورمان هم شنیده شد، هنوز چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

در یادداشت‌های گذشته در «شرق»، دلایل نیاز آمریکا و غرب به توافق با ایران را برشمردم. امروز این نیازها نه‌تنها کم نشده، بلکه افزایش هم یافته، بنابراین نگارنده نیز مانند بسیاری از تحلیلگران جهان، امیدوار به اعلام توافق هسته‌ای هستم. جامعه جهانی گزینه دیگری جز توافق و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران ندارد، اما ملت ایران و نظام، آمادگی ایستادگی در مقابل نادیده‌گرفتن حقوق حقه خود و نه‌گفتن به افزون‌طلبی‌های غرب را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ج س
Iran, Islamic Republic of
چرا همان موقع که رهبری فرمود تیتر نکردید حالا ۰۰۰۰