جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۵

بانک‌ها برای جذب سپرده بیشتر چه شگردهایی دارند؟ +تصویر

شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 432603
صف‌‍آرایی جدی بانک‌ها برای جذب سپرده بیشتر در مقابل یکدیگر کلید خورده و این هماوردی آنها، اکنون به یک جدال نفس‌گیر برای بانک‌های کوچک و بزرگ کشور مبدل شده است؛ کدام بانک حرفه‌ای‌تر قانون را دور می‌زند.
بانک‌ها برای جذب سپرده بیشتر چه شگردهایی دارند؟ +تصویر
به گزارش جهان، صف آرایی جدی بانک ها برای جذب سپرده بیشتر در مقابل یکدیگر کلید خورده و این هماوردی آنها، اکنون به یک جدال نفس گیر برای بانک های کوچک و بزرگ کشور مبدل شده است.

آنهم درست دو ماه بعد از ابلاغ دستورالعمل ناظر بر سیاست های پولی و اعتباری سال ۱۳۹۴ توسط بانک مرکزی.

به گزارش خبرنگار نسیم، بانک مرکزی در میانه اردیبهشت ماه سالجاری و به رسم مالوف،سقف نرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی را متناسب با طول دوره سپرده گذاری با حداکثر سررسید یک ساله، معادل ۲۰ درصد تعیین کرد.

با این تصمیم، نرخ سود سپرده مدت دار از ۲۲ به رقم ۲۰ درصد سقوط کرده و درعین حال تعیین نرخ های کمتر از یکسال هم بر عهده خود بانک ها گذارده شد.

هر چند که قبل تر، نرخ سود سپرده های با مدت کمتر از یکسال هم،بدین سیاق تعیین شده بود؛ روز شمار تا سقف سه ماهه حداکثر ۱۰ درصد، سه تا شش ماه ۱۴ درصد، شش تا ۹ ماه ۱۶ درصد و ۹ تا ۱۲ ماهه هم ۱۸ درصد و برای یکساله هم رقم ۲۰ درصد.

درست دو ماه بعد از ابلاغ دستور العمل بانک مرکزی، بانک ها اکنون با رونمایی از طرح های خوش رنگ و لعاب خویش در تلاشند تا هریک از این نقدنیگی موجود در بیرون ازگستره نظام بانکی سهم بیشتری برای خود بازتعریف کنند.

به نظر می رسد تعدادی از این بانک ها از ادامه رقابت ناسالم و غیر منطقی خویش با تعداد دیگری از بانک ها ابایی نداشته و با اتخاذ روش‌هایی از جنس دیگر می کوشند،چالش های مالی خویش را با جذب این سپرده ها مرتفع سازند.

به ویژه آنکه تعداد زیادی از بانکداران حاضر در شبکه بانکی کشور، نرخ سود کنونی را به نفع بانک ها ارزیابی نکرده و اذعان دارند که با این نرخ سود ارایه تسهیلات فردی چندان صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.

از این رو، یکی از این روش های پر کاربرد بانکها، الزام بر مسدود ساختن همه یا بخشی از سپرده افراد برای مدت محدود درحساب بانکی فرد بوده تا از این رهگذر دارنده سپرده، بتواند سود روز شمار ۲۰ درصدو یا اندکی کمتر را از بانک مورد نظر دریافت کند.

هرچندکه طبق قانون بانکداری بدون ربا،هیچ بانک دارای مجوزی، به شرط گذاری برای مشتری مجاز نیست و بانکها نمی توانند به مشتری اعلام دارندکه پس ازسپرده گذاری، تسهیلات قرض الحسنه و یا غیر از آن را دریافت خواهند کرد.

البته بانک مرکزی نیزدر ظاهر این رفتار بانک ها را مطابق میل خود تعبیر نکرده و معتقد است که بانک ها فقط مجاز به رعایت چارچوب های ابلاغی درآیین نامه نرخ سود بانکی هستند.

با این اوصاف خبرگزاری نسیم درگزارشی میدانی به بررسی نحوه سوددهی موسسات و بانک های ریز و درشت فعال درشبکه بانکی پرداخته که این عده از بانکها با مسدود ساختن بخشی از سپرده افراد ،سود با عددی بیشتر را به مشتریان ارایه می کنند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000432/nf00432603-1.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ممنون از اطلاع رسانی خوب شما
علی
بانک مرکزی زورش به موسسات مالی اعتباری غیر مجاز نمی رسه حالا برای خودنمایی داره به شدت به صندوق های قرض الحسنه که بدون پرداخت سود و با کارمزد های حداکثر 4 درصدی مشکلات مردم رو حل می کنند گیر میدن. اونم با وضع مقررات بسیار سخت و غیرکارشناسی. فردای قیامت باید جوابگو باشند.
این زیاد شدن فله ای بانکها هم برای خودش حکایتی شده...
خدایی بانک ها الان در خدمت تولید هستن یا....؟!
مردم دل خوشی از بانک ندارن....