پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

شایع‌ترین مشکل گوارشی در ماه رمضان

جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 432462
یک فوق تخصص گوارش و کبد در همدان گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در ماه رمضان ریفلاکس معده و تشدید علائم آن است.
به گزارش جهان، دکترعلیرضا خلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی در ماه رمضان یک وعده غذایی در سحر به وعده‌های غذایی اضافه می‌شود و به دنبال آن هم فرد استراحت می‌کند، شرایط ایجاد ریفلاکس فراهم می‌شود.

وی افزود: ریفلاکس معده به حالتی می‌گویند که در آن محتویات معده و اسید معده برگشت پیدا می‌کند و شخص دچار حالت تهوع، احساس سنگینی و سوزش سردل می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: استراحت بلافاصله پس از خوردن سحری، موجب تشدید علائم ریفلاکس شده و باعث می‌شود که روزه‌داران هنگام بیداری در صبح احساس سنگینی معده و حالت تهوع داشته باشند. همچنین احساس برگشت محتویات غذا و معده نیز موجب آزار آن‌ها می‌شود.

خلیلیان تاکید کرد: افرادی که سابقه ریفلاکس معده را داشته‌اند در ماه رمضان علائم ریفلاکس در آن‌ها تشدید می‌شود. ایجاد حداقل دو ساعت فاصله میان خوردن سحر و استراحت، درصد زیادی از علائم ریفلاکس را در افراد کاهش می‌دهد.

خلیلیان تصریح کرد: روزه‌داران سعی کنند در وعده سحر مایعات زیادی ننوشند؛ چراکه مصرف زیاد مایعات موجب پرشدن حجم معده شده و خود باعث ریفلاکس معده می‌شود. مصرف غذاهای چرب را نیز به حداقل برسانید؛ چراکه روند تخلیه معده را با کندی مواجه می‌کند و موجب باز شدن دریچه میان معده و مری می‌شود. همچنین نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا باعث تشدید علائم ریفلاکس در روزه‌داران می‌شود.

خلیلیان افزود: استفاده از قرص‌هایی مانند فاموتیدین و رانیتیدین تا درصد زیادی به کاهش علائم ریفلاکس و پیشگیری از آن کمک می‌کند؛ به طوری که در هنگام سحر از یک عدد رانیتیدین یا فاموتیدین برای کاهش اسید معده استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *