کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار مطرح کرد؛

غفلت ازجنبه‌ی دینی‌وانقلابی اشعارشهریار

15 تير 1394 ساعت 23:10

دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت دینی و انقلابی گفت: جنبه‌های دینی و انقلابی اشعار استاد شهریار مورد غفلت قرار گرفته است.


به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان شرقی، ابراهیم اقبالی اظهار کرد: گروهی اجتماعیات را در شعر شهریار برجسته کرده اند، گروهی ادبیات شفاهی و فولکلوریک و عده ای نیز موارد دیگر را برجسته می کنند، اما نکته بسیار مهمی که اغلب در مورد شهریار مورد غفلت واقع شده جنبه تاریخی و انقلابی اشعار اوست.

وی گفت: استاد شهریار در میان شعرای معاصر یک چهره استثنایی است، تنوعی که در آثار شهریار است در دیوان هیچ یک از معاصران وی دیده نمی شود.

وی افزود: شهریار تقریبا در همه قالب‌های شناخته شده شعر سروده است و در حوزه مضمون سازی، این تنوع خود را به خوبی نشان می‌دهد. شهریار از مضامین اجتماعی ادبیات شفاهی تا نکات دقیق عرفانی، در شعار خویش گنجانیده است، همین تنوع باعث شده تا هر کس جانبی از جوانب نبوغ شهریار را بگیرد و در اصطلاح از ظن خود یار شهریار گردد.

اقبالی با تاکید بر وجود مبانی دینی در اشعار شهریار گفت: مبانی دینی در شعر شهریار اصلی ترین و سازنده ترین عنصر فکری اوست، دین و تقید به مذهب رشته‌ای نورانی است که همه حلقه‌های فکری شهریار را به هم پیوند می‌دهد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: اگر شهریار در عشق آتشین خود پا را از دایره تقوا بیرون نمی‌گذارد به خاطر پایبندی‌های دینی اوست، وی در تغزلی ترین اشعار نیز به قرآن و تلمیحات قرآنی متوسل می شود:

اشم رائحه یوسفی و کیف شمیم عجب که باز می آیم از ضلال قدیم

اقبالی با اشاره به منظومه حیدربابا گفت: شاعر بزرگوار ما حتی در حیدربابا نیز که توصیفی نوستالژیک از دوران خوش کودکی و آغوش پر برکت طبیعت است؛ خدا را حاظر و ناظر می داند، درختانی را می بیند که برای خدا سرخم کرده اند و این، همان اعتقاد قرآنی است که می‌فرماید: ان من شی ء الا یسبح بحمده

وی خاطر نشان کرد: شهریار اگر انقلاب اسلامی را عاشقانه می پذیرد و در مورد آن شعر می گوید به خاطر جنبه دینی آن است و اگر رزمندگان اسلام را مثل فرزندان خویش در آغوش می کشد به خاطر این است که آنان را مجاهد فی سبیل الله و جنگ آنان را جهاد می داند:

صف جنگ و جهاد صدر اسلام صف مولا علی سردار صفدر

دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت دینی و انقلابی افزود: بدون شناخت مبانی اعتقادی و انقلابی در شعر استاد شهریار؛ شناخت منظومه فکری و در نتیجه فهم شعر این شاعر بزرگ ممکن نیست.

اقبالی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی استاد شهریار به همت حوزه هنری استان گفت: انتخاب موضوع این کنگره با محوریت دینی و انقلابی ابتکار حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی است که برگزاری این کنگره ضروری به نظر می رسید و امیدواریم با ادامه برگزاری این کنگره در سال های آتی نیز بر غنای آن افزوده شود.

کنگره بین المللی فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار استاد شهریار ۲۷ شهریور ماه همزمان با روز ملی شعر و ادب در تبریز برگزار می‌شود.


کد مطلب: 431958

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/431958/غفلت-ازجنبه-ی-دینی-وانقلابی-اشعارشهریار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com